Skip to main content
 

Különleges együttműködés keretében készülnek a Maserati MC20 szuperautói. Az olasz autógyártó és a Bosch összefogásának eredményeként nemcsak a kormánymű, a motor vezérlőegysége vagy a szenzorok érkeznek vállalatunktól, hanem a hálózatba kapcsolt gyártósorokat is felszerelték cégünk NEXO akkus csavarbehajtóival.

A Bosch és a Maserati összefogásának előzménye, hogy vállalatunk több mint 10 éve úttörő szerepet játszik az automatizált gyártósorok tervezésében. Ezeken a moduláris gyártósorokon a munka legnagyobb részét már nem emberek, hanem gépek végzik. A robotok nemcsak az alkatrészeket és munkadarabokat szállítják a kívánt helyre, hanem kommunikálnak is egymással, valamint az emberekkel. Az ilyen gyárakban már nem ritka, hogy önvezető járművek szállítják az alkatrészeket, kifinomult robotrendszerek szedik össze és válogatják szét a munkadarabokat, a minőségellenőrzést pedig mesterséges intelligencia alapú gépek végzik el. Ma már több mint 120 000 gép és több mint 250 000 eszköz, például integrált kamera vagy robot dolgozik a Bosch gyártósoraihoz kapcsolódva.

A Maserati gyárának megújításakor fontos szempont volt az okosmegoldások integrálhatósága

A Maserati gyárának megújításakor fontos szempont volt az okosmegoldások integrálhatósága

Így működik egy automatizált gyár

Ha például bepillantanánk a Bosch stuttgarti üzemébe, azt láthatnánk, hogy kisméretű, önvezető mobil robotok (AGV) segítik a munkavégzést. Egy átlagos nap így telik a Bosch automatizált gyártósorán: az AGV megközelíti a munkaállomást, hogy alkatrészeket szállítson. Tovább gurul a következő állomáshoz, miközben kikerül mindent, ami az útjába esik. A robot ezt követően megáll közvetlenül a Bosch egyik munkatársa mellett és ellátja a további feladataihoz szükséges anyagokkal. Mivel a csarnokban található összes gép hálózatba kapcsolt, a gyártó egység önállóan tudta megrendelni az új kellékeket, ráadásul minden termelési és logisztikai adat valós időben érhető el.

Bármennyire is futurisztikusnak tűnik a fenti jelenet, Stuttgartban mindez csupán egy átlagos munkanap 2020 novembere óta. A termelés a Bosch első 5G hálózatának használatával folyik, ami egy helyi mobilhálózat, amelyet az ipari kommunikáció igényeihez igazítottak. Mivel ez ma a létező legkorszerűbb technológia, nem csoda, hogy sokan érdeklődnek a Bosch összekapcsolt gyártósora iránt.

NEXO segítségével szerelik össze a Maserati szuperautóit

Nemcsak a Bosch stuttgarti, hanem a Maserati modenai üzeme is jó példája az összekapcsolt gyártósoroknak, ahol a feldolgozóállomásokon és a különböző műveletekből online generált adatokat gyűjtik, tárolják és elemzik.

A Bosch szerszámai segítenek a minőségi összeszerelésben

A Bosch szerszámai segítenek a minőségi összeszerelésben

Az MC20 modellek gyártásának különlegessége, hogy a vállalatunk által készített NEXO vezeték nélküli akkus csavarhúzók is fontos szerepet játszanak a munkafolyamatokban. Ezeket az eszközöket ugyanis integrált vezérlővel is felszerelték, ezeken keresztül a gyártási folyamat során ellenőrizni lehet az elvégzett műveleteket, a vezeték nélküli kapcsolaton keresztül a szerszámok képesek tárolni és elküldeni minden adatot a központi számítógépre. A NEXO így biztonságot nyújt, valamint nagy rugalmasságot biztosít a gyártási során.

A NEXO többféleképpen is használható, például kézi üzemmódban, amelyen keresztül a kezelő az integrált billentyűzet vagy a vonalkód-olvasó segítségével kiválaszthatja az elvégzendő programot vagy tevékenységet. Automata üzemmódban azonban az állomásvezérlő továbbítja az elvégzendő programot vagy tevékenységet a szerszámhoz.

Gyorsabban, kevesebb hibával

A Bosch eszközeinek segítségével áll össze az olasz szupersportautó

A Bosch eszközeinek segítségével áll össze az olasz szupersportautó

Az intuitív programozásnak köszönhetően a NEXO használata csak rövid képzést igényel, ugyanakkor lehetővé teszi, hogy sokkal kevesebb idő alatt, sokkal kevesebb hibázási lehetőséggel végezhessük el munkánkat. A gépet működtető szoftver ráadásul útmutatást ad a megfelelő alkatrész, például a szükséges méretű csavarok kiválasztásához, majd a megfelelő nyomatékkal rögzíti azokat és még a munkafolyamatok sorrendjére is ügyel. Abban az esetben, ha a gépkezelő nem tudja a monitoron követni az utasításokat – mert például egy gépjármű karosszériájának belsejében dolgozik – a szükséges információkat közvetlenül az eszközön jeleníti meg.

Összesen 63 NEXO csavarbehajtóval felszerelt állomást telepítettek a Maserati MC20-as gyártósorára, nyolcat a motor összeszerelő-állomásaira és 55-öt a szerelőállomásokra. Ez kevesebb hibát és állásidőt jelent a gyártási folyamat során. A rendszer emellett csökkenti az utómunkálatok számát és minimalizálja az összeszerelési hibákat, így is javítva a minőségét.

Két rendszer, tökéletes összhangban

Az MC20 szuperautó a világon az első olyan jármű, amely a Bosch Rexroth rendszereinek köszönhetően kizárólag elektronikus felügyelet mellett rögzített csavarokkal szereltek össze. A Maserati gyártószoftverbe (MES) ugyanis a mérnökök tökéletesen integrálták a vállalatunk által szállított csavarozó rendszert. Ennek köszönhetően minden egyes gép teljesítményét a konkrét gyártási igények alapján újra tudják konfigurálni.

A hatékony termelékenység garanciája a Bosch rendkívül rugalmasan integrálható szoftverének is köszönhető. A programot sikerült tökéletesen beépíteni a Maserati rendszerébe, anélkül, hogy a mérnököknek komolyabban át kellett volna alakítani bármelyik platformot.

Összefogás, nem csak a gyártósoron

A Bosch és a Maserati együttműködése túlmutat a gyártási folyamatokon, hiszen magában a járműben is találkozhatunk több, vállalatunk által gyártott alkatrészekkel. A Maserati a Bosch által szállított elektronikus motorvezérlő egységet (ECU), elektromos szervokormányt és ultrahangos érzékelőket is használja járműveiben.

Az együttműködés nemcsak a gyártásra, hanem…
… a gépészetre is kiterjed

Az új 3 literes, 630 lóerős, 326 kilométer/óra végsebességre képes V6-os Nettuno motort, amelyet a Maserati tervezett, fejlesztett és gyártott az MC20-hoz, a Bosch elektronikus motorvezérlő egységével szerelték fel, ezzel garantálva a maximális teljesítményt. Ne feledkezzünk meg a Bosch elektromos kormányművéről sem, amely nagyfokú pontosságot biztosít és hozzájárul a nagyobb biztonsághoz

A Bosch által a Maserati modellekhez szállított eszközök sorába tartozik még a járművek első és hátsó lökhárítóján elhelyezett, nyolc darab ultrahangos érzékelő is. Ezek támogatják a vezetőt a parkolási manőverek során: a Park Pilot ultrahang technológiának köszönhetően a rendszer érzékeli a manőver során előforduló akadályokat, és közeledés esetén figyelmezteti a vezetőt.

Az ultrahangos érzékelők szintén a Bosch csoport termékei

Az ultrahangos érzékelők szintén a Bosch csoport termékei

Mitől is szuperautó az MC20?

A jármű gyári adataiból azonnal egyértelművé válik, hogy miért is különleges ez a sportautó, már amennyiben a Maserati márkanév nem lenne valakinek elég biztosíték arra, hogy szép, erős, modern. Érdemes kiemelni néhány részletet:

630
lóerős motor
326
kilométer/órás végsebesség
3
másodpercen belüli gyorsulás nulláról 100 kilométer/órára