Skip to main content
 
Okosvilág

Életmentő segélyhívó

2018-04-20 No Comments 5 perc olvasási idő

Nincs annál szörnyűbb dolog, mint amikor az éjszaka közepén balesetet szenved egy jármű és a sérültek nem tudnak segítséget hívni. Ilyen esetekben minden perc számíthat, ezért született meg az egységes európai segélyhívó rendszer, az eCall.

Március 31. óta csakis olyan személyautó és kishaszonjármű kaphat típusengedélyt az európai újautó-piacon, amely rendelkezik integrált eCall automatikus segélyhívó berendezéssel. E fontos életvédelmi rendszer kifejlesztésében oroszlánrészt vállaltak a Bosch mérnökei, sőt egy utólag könnyen integrálható eszközt is kifejlesztett a Bosch.

Mostantól minden új autóban megjelenik a vészhívó rendszer

Számos autógyártó tűzte ki célul, hogy belátható időn belül nullára mérsékli az adott márkát érintő halálos balesetek számát. Örvendetesek az ilyen tervek, ám a statisztikák szerint manapság még messze vagyunk a súlyos sérülésektől mentes autózástól. Európában ugyanis évente körülbelül 25 000 ember veszíti életét közúti balesetben és 135 ezren szenvednek súlyos sérülést. Az eCall európai uniós rendelettel előírt bevezetésével és széles körű elterjedésével viszont jelentősen javítható a helyzet, még annak ellenére is, hogy egyre több autó van az utakon. Becslések szerint így évente 1500-2500 ember élete menthető meg és további és alaposan csökkenthető az időtényező miatt súlyossá váló sérülések száma is. A további sikerek megvalósulásáért a Bosch szakemberei ugyancsak örömmel veszik ki a részüket.

A Bosch eCall rendszer angol nyelvű, szemléletes bemutató videója tekinthető meg az alábbi linkre kattintva.

Az eCall segélyhívó rendszer éppoly egyszerű, mint a működése. A 2018. március 31-től minden, legfeljebb 3,5 tonna össztömegű, újonnan piacra kerülő személyautóba és kishaszonjárműbe alapfelszerelésként beépítendő berendezés tartalmaz egy fedélzeti egységet. Ez vészhelyzetben – például baleset bekövetkeztekor lép automatikusan működésbe. Olyan paramétereket figyel, mint a légzsákrendszer állapota, a jármű oldal- és hosszirányú gyorsulása, valamint lassulása. Ezek után az életmentéshez hasznos adatokat küld a rendszer diszpécserközpont felé. A gépkocsi felszereltségétől függően képes jelezni a jármű pontos helyzetét (akár GPS koordinátákkal), annak eredeti úti célját, a járműben tartózkodók számát. Ezek után a diszpécserközpont telefonon igyekszik kapcsolatba lépni a járműben utazókkal. A rendszer képes arra, hogy a bajba jutottakat saját anyanyelvüket használó operátorokhoz irányítsa, ezzel is segítve a helyzet kezelését, hiszen a pánik ilyen esetekben újabb problémákat okozhat. A GPS-koordináták jóvoltából a mentők, a rendőrség és a katasztrófavédelem azonnal a helyszínre siethet, sőt a jármű típusának ismeretében a szakemberek fel tudnak készülni a szükséges eljárásokra. A magyarországi tűzoltók is használják már azt a Bosch által biztosított rendszert, amely pontosan tartalmazza a különböző járművek technikai paramétereit. Ezáltal még könnyebbé és gyorsabbá válik a mentés.

Hogy milyen esetekben jön jól az eCall rendszer, azt tökéletesen szemlélteti az alábbi videó

A rendszer különösen a kihalt helyen, sötétben, illetve egyéb olyan körülmények között történt balesetek esetében komoly segítség, amelyek szemtanú nélkül történnek, így nincs, aki értesítse a hatóságokat. Sőt, az eCall akkor is hatalmas segítség, ha a sérültek eszméletüket vesztik, hiszen az automatikus adattovábbítás ez esetben is működik. Az eCall gomb megnyomásával viszont az autóban ülők is tárcsázhatják a 112 segélyszámot, így akár úgy is tudnak segíteni, ha a baleset nem velük, hanem egy olyan autóval történt, amelyben még nincs beépítve a rendszer.

Így működik az eCall: hazánkban a rendőrség a Mentésirányító központ, és a Magyar Autóklub látja el a Service Center feladatait

Magyarországon a Magyar Autóklub központjába futnak be a segélyhívások, itt szűrik ki a téves riasztásokat. Ha az operátor megbizonyosodott a vészhívás jogosságáról, akkor továbbítják az adatokat a 112 segélyszámra. Ilyenkor a hívás már közvetlenül a rendőrséghez fut be, ahol felkészültek az eCall rendszer bevezetésére. Ha egy balesetet követően nem sikerül telefonos kapcsolatot létesíteni a bennülőkkel, akkor a mentők, a rendőrség és a katasztrófavédelem egyaránt késlekedés nélkül a helyszínre siet.
Az eCall segélyhívó rendszert ugyan csak a 2018. március 31. után típusbizonyítványt kapott járművekbe kötelesek beépíteni a gyártók, ám régebbi modellekbe is beépíthető. A Bosch egyszerű, szivargyújtóba helyezhető eCall egységet is készít, ami hazánkban egyelőre még nem kapható.

 

Feliratkozás a hírlevelünkre:

[wysija_form id=”1″]

 

Kapcsolódó bejegyzések:

90 éves irányjelző

90 évnyi fékezés

A technológia kifinomult érzékszervei