Skip to main content
 

Nem először vesszük górcső alá a teherfuvarozás jövőjét formáló Nikola leendő vontatójának Bosch elemeit, a fejlesztések azonban azóta is haladnak. Most újabb műhelytitkokat árulunk el a Nikola jövőbemutató terveinek megvalósítása kapcsán.

Üzemanyagcella, eAxle, Mirror Cam, VCU – csupa olyan alkotóelem a Nikola immár prototípusként is működő, legalább egyetlen példányban megvalósult vontatójában, amelyek a Bosch termékei. Büszkék vagyunk erre a projektre, mert hiszünk a környezetbarát árufuvarozás új dimenziójában, amelyhez ez a projekt lehet a kulcs. Mindent megteszünk annak érdekében, hogy partnerünkkel, a Nikolával ezt sikeresen meg is valósítsuk. Korábban már írtunk az üzemanyagcellás rendszerről és az eAxle hajtásról. Az abban a cikkben szereplő képanyag még csupán illusztráció, mostani írásunkban viszont már valódi fotók találhatók az elkészült Nikola vontató prototípusáról.

Immár a tesztpályákat rója a Nikola új vontatója

A Nikola mérnökei üzemanyagcellás hajtásrendszert álmodtak a jövő vontatójába.

A Bosch évtizedek óta kísérletezett a technológiával, így azt „csupán” a hatalmas mérethez kellett igazítani. A két vállalat együttműködésének köszönhetően ez meg is valósult és elkészült a Nikola Two Alpha elnevezésű jármű. A Nikola World rendezvényen már egy járóképes prototípus mutatkozott be idén tavasszal. Az üzemanyagcellás rendszer nemcsak az európainál jóval nagyobb tengerentúli vontatók hajtására alkalmas – beleértve az eredeti, hálófülkés Nikola One tanulmányt is –, hanem az öreg kontinensre szánt, kompaktabb Nikola Tre vontatóban is elhelyezhető. Nem véletlenül fogalmazott Trevor Milton, a Nikola alapítója és vezérigazgatója a következőképp: „Innovációs partnerünk, a Bosch segít álmaink megvalósításában.” A környezetbarát árufuvarozás persze mindannyiunk közös álma, éppen ezért kötött a Bosch együttműködési szerződést az üzemanyagcella-gyártó svéd Powercellel, az üzemanyagcellák széleskörű terjedése érdekében.

A formaterv is a műszaki tartalomhoz hasonlóan modern

Az üzemanyagcella

A Nikola hajtásrendszerének lelke az üzemanyagcella, de mi is ez valójában. Egyszerűen fogalmazva egy vízerőmű. Az üzemanyagcellában ugyanis hidrogén és a levegő oxigénjének egyesülésével hoznak létre vizet – melléktermékként. Hiszen a cél nem ez, hanem, hogy mindeközben elektromos áramot termel az üzemanyagcella a járművet hajtó villanymotor számára. Így akkumulátorok helyett a villanyautó hidrogént visz magával, amit nagy nyomáson, cseppfolyós állapotban tárol. Honnan veszünk hidrogént nagy mennyiségben? Vízből; a legújabb kutatások eredményeként már tengervíz is felhasználható erre a célra.

Az üzemanyagcella működési elve

A Nikola számára végzett fejlesztéseink csupán az Egyesült Államokban és Németországban 220 ezer munkaórát tesznek ki. Jason Roycht, a Bosch Észak-Amerikai Haszonjármű és Off-road üzletágvezetője és alelnöke szerint „mindkét fél sokat tanult a másiktól, és együtt sikerült megvalósítani mindazt, ami másoknak lehetetlennek tűnt. A Nikola Two ugyanis nem csupán egy újabb, továbbfejlesztett nehézvontató, hanem a járműtervezés és a kifinomult irányítás forradalmának megnyilvánulása.” Mindezt úgy kell elképzelni, hogy a Nikolával teljesen az alapoktól építettük fel a jövő áruszállítóját, amely tulajdonképpen egy gördülő szuperszámítógép. A vezérlés lelke – a Nikola agya, ha úgy tetszik – szintén Bosch logót visel, ez egy fejlett járművezérlő rendszer (Vehicle Control Unit – VCU).

A próbák során komplex teszteket hajtanak végre a szakemberek

A Nikolában dolgozó, kiemelkedő gyorsaságú VCU képes kiszolgálni a járműbe tervezett fejlett elektromos/elektronikus rendszereket. Valamint több kisebb egység helyett egyedül felügyeli és vezérli a Nikola teljes hálózatát. Csak összehasonlításképp, egy mai modern járműben tucatnyi vezérlő dolgozik a különböző rendszerek irányításán. Ehhez természetesen a sok mikroelektronika mellett sok elektromos vezeték is szükséges. A központi vezérlő egy fejlett és biztonságos operációs rendszert futtat, amely valós időben, akár vezeték nélküli hálózat segítségével is tud információt továbbítani. Így például pihenőidőben ellenőrizhetők és frissíthetők a hajtásért felelős két darab Bosch eAxle (elektromos tengely) paraméterei. Ezeken és az üzemanyagcellás rendszeren túl további kényelmi és biztonsági elemeket is felvonultat a Nikola tanulmányvontatója.

Az eAxle

Attól zseniális a Bosch eAxle, hogy látszatra ez is csupán egy villanymotor, valójában mégis jóval több. Hiszen a villanymotor mellett egyetlen kompakt egységben kapott helyet az optimalizált erőátvitel és teljesítményelektronika is. Így együtt kevesebb helyet foglalnak a járműben, nincs szükség az egyes alkotórészek kábelezésére, azaz megspórolhatók a vastag, drága rézkábelek. Továbbá az egyszerre három funkciót egyesítő eAxle számára elegendő egyetlen hűtőkör. Az eAxle előnyei hatékonyságában is megmutatkoznak, amelyet a nagyobb hatótávban válthat kilométerekre a felhasználó. Teljesítménye a Nikola vontatók esetében 1000 lóerő és 2700 Nm forgatónyomaték, amely minden fordulatszámon rendelkezésre áll.

Villanymotor
Erőátvitel
Teljesyítményelektronika
eAxle – elektromos tengely

Az egyik fontos biztonsági elem – amely ráadásul a gazdaságosságot is fokozza – a Bosch Mirror Cam System. Ez a visszapillantó tükröket helyettesítő kamerarendszer elnevezése, hiszen a Nikola járművein bizony már hiába is keresnénk hagyományos visszapillantó tükröket. Helyettük a hagyományos visszapillantó tükrök helyére telepített kamerák felelnek a hátsó és oldalsó környezet beláthatóságáért. Ezek jóval kisebb méretűek, így légellenállásuk is szerényebb, mint a hatalmas tükröké, ami kedvezőbb üzemanyag-felhasználást eredményez. A kamerák képe az A oszlopra helyezett nagyfelbontású kijelzőkön jelenik meg. A Mekra Langgal közös fejlesztett rendszer mindig az adott forgalmi szituációhoz igazított képet mutat a vezető számára.

A fülke tervezésénél a sofőr volt a legfontosabb

Szintén mérnökeink fejlesztése a Nikola kulcsnélküli ajtónyitó és indítórendszere. Ez bizony azt jelenti, hogy még bankkártya méretű jeladót sem szükséges magánál tartania a vezetőnek. A flottaüzemeltetők legnagyobb örömére ugyanis egy applikáció és a sofőrök okostelefonja segítségével szervezhető, hogy mikor, ki és mennyi ideig férhet hozzá az adott járműhöz. Így a vezető közeledésére automatikusan old az ajtózár, a járművet magára hagyva pedig záródik.
Innen már csak egy lépés, hogy a vezetőnek nem mindig szükséges irányítania a Nikola vontatóját. Ezt készíti elő a Bosch Servotwin elektrohidraulikus kormányrendszer, amely ahhoz szükséges, hogy például a sávtartó, az oldalszél hatását kompenzáló és a városi araszolást végző rendszerek szükség esetén a kormányzásba is automatikusan beavatkozhassanak.
A Nikola egy igazán érdekes, sőt izgalmas projekt, nem csoda hogy a Nikola szakemberei, a mi mérnökeink és a piaci szereplők is nagyon várják már a sorozatgyártás indulását.

Az Egyesült Államokban komoly várakozás előzi meg a Nikola porondra lépését