Skip to main content
 

Ma már szinte mindenki tényként kezeli, hogy az elektromos hajtásláncok helyi károsanyagkibocsátástól mentes közlekedést tesznek lehetővé – ezért terjednek egyre jobban az ilyen megoldások az utakon. A hajózásban azonban még mindig szinte kizárólag belső égésű motorokat használnak. A Bosch most azon dolgozik, hogy a tavakon, folyókon, sőt a tengereken is környezetbarát módon lehessen szelni a habokat.

Nagymértékben tisztulhat a nagyvárosok levegőminősége, ha a jelenleginél nagyobb mértékben használunk belsőégésű motorral szerelt járművek helyett helyi károsanyagkibocsátástól mentes motorokat, például elektromos- vagy üzemanyagcellás hajtásláncokat. Ha pedig zöld árammal töltjük fel az autókat, akkor elérhető a klímasemleges közlekedés.

Tisztuljanak az élővizek is!

A Bosch a hajók kapcsán is kisebb és a nagyobb vízi járművek kapcsán is tudja kamatoztatni tudását

A Bosch a hajók kapcsán is kisebb és a nagyobb vízi járművek kapcsán is tudja kamatoztatni tudását

Az élővizekre természetesen ugyanez igaz: nagymértékben tisztulhatnának a tavak, folyók, tengerek, ha villanymotoros hajók szelnék a habokat. Ennek ellenére a vízi közlekedésben ma még annyira sem elterjedt ez a megoldás, mint a közutakon. A Bosch éppen ezért kezdett környezetbarát hajómotorok fejlesztésébe: jelenleg a 24 méternél rövidebb járművekhez érhető el az elektromos hajtáslánc. A hajóvillamosítási készlet három kulcselemből áll: vezérlőegységből, 400 V-os villanymotorból és inverterből integrált DC/DC átalakítóval (INVCON).

Kicsi és kompakt

A Bosch Rexroth BODAS (Bosch Rexroth Digital Application Solutions) termékcsaládjának vezérlőegysége képviseli a rendszer agyát. Az autóikhoz kifejlesztett szoftverplatformmal felszerelve a vezérlőegység testre szabható, az egyedi igényeinek megfelelően.

A „felvillanyozás” fontos eszköze természetesen a Bosch 400 V-os motorja is, amely nagy hatékonyságot biztosít és kétféle változatban készül. Az egyik 90 kW-os csúcsteljesítményű és 30 kilogramm tömegű, a másik 140 kW-os maximális teljesítményre képes és 63 kilogrammot nyom. Az integrált DC/DC konverterrel ellátott, maximum 140 kW teljesítményű inverter az akkumulátor egyenáramából kiindulva (háromfázisú) váltóáramot állít elő, képes azonban generátorként is működni. Mindkét motort úgy tervezték, hogy kis méretűek legyenek, így pedig egyszerűen beépíthetőek nemcsak az új, hanem a régebbi hajótestekbe is. Ezért a Bosch elektromos rendszerével kiválthatóak a hajózásban megszokott dízelmotorok.

Az inverter…
… és a villanymotor is a rendszer részét képzi

Mindent felvillanyozunk!

A Bosch vezető szerepet tölt be az elektromos mobilitás terén. Egyetlen másik cég sem kínál ilyen széles portfóliót: az elektromos kerékpároktól az autókon és motorkerékpárokon, haszonjárműveken át a kisebb és akár az egészen nagy munkagépekig fejlesztünk villanymotorokat. Köszönhetően a jövő mobilitásának megvalósításához szükséges tudásnak, valamint a hatalmas szoftveres- és hardveres tapasztalatnak, cégünk most tovább bővíti kínálatát ezen a területen is: kompetenciánkat kiterjesztjük a hajózási szektorra is. A hajók villamosítása nemcsak az energiafelhasználás terén jár előnyökkel, hanem növeli a teljesítményt, a kényelmet és a hatékonyságot, akár hosszabb, akár rövidebb utakon. Mindezzel a Bosch hozzájárul a fenntarthatóbb és felelősségteljesebb hajózás megvalósításához és vizeink ökoszisztémájának védelméhez.

Hogy mennyire összetett feladat a villamos hajtásláncok fejlesztése, megtudhatod, ha ide kattintasz!