A vérbeli sportautók jellegzetességei szinte mindig beleégnek a rajongók tudatába. Egy-egy forma, egy légterelő, vagy épp a fényszóró örök emlékként marad ott a rajongók lelkében és Ők bárhol, bármikor azonosítani tudják a szeretett járművet. Igaz ez akkor is, ha személyesen sohasem láthatják imádatuk tárgyát. Előre bocsátjuk, bejegyzésünk főhősével is kevesen találkoznak majd élőben.
Egy bizonyos szint felett az autóépítés művészet. A mérnöki zsenialitás mellett a szupersportautók világában hatványozott szerephez jutnak a dizájnerek és a formatervezők is. A rajongók (és természetesen az ügyfelek is) minden pici megoldásra, részletre figyelnek a méregdrága tárgyakon. Nincs ez másként a Pagani Huayra BC esetében sem. Az idén tavasszal bemutatott jármű különlegesség mindössze húsz példányban készül és gyakorlatilag ezek már a hivatalos bemutató előtt elkeltek. Pedig áruk meglehetősen borsos, példányonként 2,3 millió eurót, azaz nagyjából 725 millió forintot kért értük a Pagani Automobili.
A kicsi ám annál nemesebb műhely 1992-ben kezdte meg működését Olaszországban. Mára komoly pozíciót vívtak ki maguknak az autórajongók körében, munkásságukat mindenki elismeri. Nem is csoda, hisz az alapító/tulajdonos Horatio Pagani már 1988-ban letette névjegyét a sportautók világában. Neki köszönhető a Lamborghini Countach és Diablo néhány különleges változata is. Az 1980-as években aztán saját jármű tervezésébe kezdett, a projekt pedig később megkapta a „Fangio F1” nevet, barátja, az ötszörös Formula 1 bajnok tiszteletére. Persze egy ilyen jármű kidolgozása hosszú időt vesz igénybe. Ez idő alatt Fangio elhunyt (1995 július 17.-én), a világ pedig végül Zonda néven ismerte meg a járművet…
A vállalat egyre sikeresebb lett, elismertségét pedig jól jelzi a beszállítókkal kialakított speciális kapcsolat. A motorszállítónak például a Mercedes-Benz AMG részlegét sikerült megnyerni. A kifejezésnek nagy jelentősége van, mert Fangio kívánságának megfelelően kezdett Pagani a Mercedes-Benz vezetésével tárgyalni, különleges igényei azonban még a csillagos márkával szemben is akadt az argentin cégvezetőnek. Ő ugyanis nem a meglévő motorvariációk valamelyikét szerette volna. A megoldás végül az lett, hogy a V12-es erőforrásokat az AMG egyedileg gyártja a sportautó-manufaktúra számára. Ez azt jelenti, hogy gyakorlatilag az alapoktól újratervezték az erőforrást, speciális főtengellyel, hajtókarokkal, dugattyúkkal, turbókkal.
A korábban említett beszállítók illusztris sorából a Bosch sem hiányozhat. A cég legújabb üdvöskéjének a Huayra BC-nek több komponensét is közösen fejlesztették ki a Pagani és a Bosch mérnökei. A Huayra már bemutatkozásakor is több mint 700 lóerővel büszkélkedhetett 2011-ben. A BC erőforrása pedig már több mint 750 lóerőt mozgósít (pontos adatot nem árul el a gyártó). Joggal merül fel a kérdés: miben más még a BC, mint az öt évvel ezelőtt bemutatkozó testvére? A magyarázatot azonban magával a BC jelöléssel kell kezdenünk. A rövidítés Benny Caiola monogramját takarja. A híres autógyűjtő egyike volt Horatio Pagani első ügyfeleinek, később pedig baráti viszony is kialakult közöttük. Caiola 2010-es halála megrázta Paganit, így amikor megszületett a különleges sorozat ötlete, nem lehetett kérdéses a név sem.
A Pagani Huayra BC hivatalos bemutatófilmje
Persze nem csak néhány plusz lóerőt tud felmutatni a Huayra BC. A Pagani mérnökei alaposan újratervezték a szupersportautó több alkatrészét is. A jármű tömege 132 kilogrammal csökkent, mindössze 1218 kg, köszönhetően például az új sebességváltónak is. Ezzel együtt a szekvenciális szerkezetnek mindössze 75 ezredmásodpercre van szüksége a fokozatváltáshoz. A Huayra BC elindulása után 3,3 másodperccel már 100 kilométer/óra tempóval halad köszönhetően a tömegcsökkentésnek. Egy ilyen jármű esetében azonban nem feltétlenül az elindulás jelenti a legnagyobb feladatot. Csúszós útfelületeken kordában tartani, vagy épp biztonságosan megállni sokkal nagyobb kihívást jelent. Ezen pedig a jármű „élete” múlhat, ezért a legjobb megoldásra van szükség, ezt pedig a Huayra BC esetében (is) a Bosch szállította.
A vállalat svédországi komplexumában finomították a mérnökök a blokkolásgátló-, kipörgésgátló- és menetstabilizáló- rendszerek működését. Meglehetősen egyedi feladatról volt szó, hiszen ritkán fejlesztenek ilyen rendszereket egy 20 darabos sorozat számára. „Egy ilyen járművet megszelídíteni a hóban igazán nagy kihívás” – mondja a fejlesztést végző mérnökcsapat egyik tagja, Jorge Jauregui. „Az alkatrészek egyáltalán nem egyediek, a működésüket szabályzó szoftver azonban nagyon is az. Ráadásul ezek között a körülmények között olyan szélsőséges helyzetekre is felkészülhetünk, amikre egyébként képtelenség lenne.”
A menetstabilizáló rendszer fejlesztésekor forgatott kisfilm
A Bosch mérnökeinek egyáltalán nem volt könnyű dolguk, mert bár ismerték a komponenseket és a vezérlést végző szoftvert is ők írták, egy ilyen járműnél nehéz elvégezni a tökéletes finomhangolást. „A nap csupán néhány órányi világosságot produkált a fejlesztés időszakában, a hőmérséklet pedig többször is -20 Celsius fok alá esett. Hatalmas reflektorokkal teremtettük meg a szükséges megvilágítást a pályamodulokon és a befagyott tavon ahol dolgoztunk. A menetstabilizáló kapcsán, több mint 3000 paramétert kellett meghatároznunk a szoftverben. Ez máshogy nem is lehetséges, csak úgy, hogy minden változtatást követő próba ugyanolyan körülmények között zajlik. Az útszakaszokat ugyanazon módszerekkel, pontosan definiálva takarítottuk, így garantálva, hogy ez a külső körülmény ne befolyásolja a méréseket. Összetett és nehéz, de egyben szép feladat is volt a több mint 750 lóerős sportautó finomhangolása” – mondja a Bosch argentin fejlesztőmérnöke, aki már 10 éve vezet hasonló projekteket.
„Nem véletlenül döntöttünk ismét a Bosch mellett. A cég mérnökei értik a filozófiánkat és tökéletesen igazodnak is ahhoz” – ezt már Horatio Pagani, a vállalat alapítója és elnöke mondta a közös munka kapcsán.
Az újabb megbízáshoz persze az is kellett, hogy a Zonda és a Huayra rendszerei megbízhatóan és jól működtek az elmúlt évtizedekben. A különböző üzemmódoknak köszönhetően akár csúszós utakon, vagy versenypályán is megállták a helyüket a Pagani szupersportautók. A történetnek persze még közel sincs még vége. Az alig valamivel több, mint 50 főt foglalkoztató cégnél már javában dolgoznak a következő generációs szupersportautón. Sokat még nem lehet tudni róla, de az eddigi tapasztalatok alapján biztosan egy újabb műalkotáson dolgoznak, a tökéletesre csiszolásában pedig talán a Bosch is segédkezik majd…
Kapcsolódó bejegyzések:
[wysija_form id=”1″]