Skip to main content
 
Okosvilág

Harmadik dimenzióval okosodnak tovább az autók

2019-09-19 No Comments 6 perc olvasási idő

Ki ne emlékezne még a 2010-es évek elején végig szántó háromdimenziós őrületre. 3D-s kijelzőt használó mobiltelefonok, majd az ugyanilyen paneleket használó televíziók ellepték az áruházakat, mégsem sikerült igazából teret hódítaniuk. A technológia most azonban új helyen nyer új értelmet, a Bosch ugyanis ezzel teszi még biztonságosabbá az autókat.

A járművek kijelzői sokat fejlődtek az elmúlt években. Korábban analóg műszerek tájékoztatták a vezetőket a jármű aktuális állapotáról és használathoz kötődő legfontosabb információkról. A digitális panelek megjelenése hozta az első igazi áttörést, hiszen olyan információkat is közölni lehetett ily módon a felhasználóval, amelyre korábban nem volt mód, vagy épp szükség.

Az első ilyen Bosch-panelt az Audi Quattro tudhatta magáénak 1983-ban

A következő nagy technológiai ugrás a szabadon programozható LCD-panel megjelenése volt, amely történetesen szintén egy Audi modellben, a TT-ben jelent meg. Ez a mellett, hogy egyszerűbbé tette magát a gyártási folyamatot, gyakorlatilag teljes szabadságot biztosított a funkcionalitás és a dizájn terén a gyártóknak.

Az Audi Quattro digitális kijelzője igazi unikumnak számított a megjelenésekor

Az Audi Quattro digitális kijelzője igazi unikumnak számított a megjelenésekor

A közelmúltban bemutatott ívelt kijelzők – amelyet először a Volkswagen Touareg kapcsán láthatott a nagyközönség – további lehetőségeket biztosítottak. Az igazán nagy újdonságot és ezzel a következő szintet azonban a 3D-s megjelenítést biztosító panelek jelentik majd. A vezetőt támogató rendszerek egyre több információt szolgáltatnak a jármű irányítójának. Ez egyrészről jó, hiszen az ember mindenről értesül, másrészről viszont vannak veszélyei: például az, hogy a sok értesítés között elsikkadnak a kiemelten fontos figyelmeztetések. Márpedig ezek kezelése kulcsfontosságú a jövő, sőt, akár már a jelen autójának esetében is.

A legnehezebb helyzetekben is (például alacsony szögben beeső fényben is) tökéletesen olvasható marad a kijelző a Touaregben

Az előrejelzések szerint ez a piac hatalmasat fejlődik 2025-ig, ami már csak azért is jó hír, mert a magyarországi Bosch csoport a fejlesztés és a gyártás területén is érdekelt a szegmensben. Fejlesztőmérnökeink a Budapesti Fejlesztési Központban dolgoznak a témához kapcsolódó projekteken, míg a műszerfalak gyártása kapcsán a hatvani Robert Bosch Elektronika Kft. neve cseng jól az iparágban.

A háromdimenziós megjelenítés még figyelemfelkeltőbbé teszi a kijelzőket

A háromdimenziós megjelenítés még figyelemfelkeltőbbé teszi a kijelzőket

A trend tehát az, hogy a hajlított OLED kijelzők egyre nagyobb teret hódítanak, mostantól pedig akár passzív 3D technológiával is kiegészíthetők. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy nincs szükség speciális szemüvegekre, vagy egyéb kiegészítőkre a használatukhoz.

Először 2014-be került programozható digitális műszerfal-panel, ma már a legtöbb gyártó típusaiban elérhető az ilyen megjelenítő

Először 2014-be került programozható digitális műszerfal-panel, ma már a legtöbb gyártó típusaiban elérhető az ilyen megjelenítő

Az új technológia ideális megoldás az autókhoz, ettől függetlenül, nagy sok kritériumot figyelembe kell venni a fejlesztés és gyártás során. A kijelzőknek működniük kell mínusz 40 és 120 Celsius fokos hőmérsékleti viszonyok közepette is. Ellen kell állniuk a rezonanciáknak, az esetleges feszültségingadozásoknak, a párának és sok egyéb olyan tényezőnek, amelyek működés közben felmerülhetnek. Ráadásul a jármű teljes élettartama alatt szolgálnia kell, hiszen napjainkban már nélkülözhetetlen a használathoz.

A jövő autójában egyre több kijelzőre kell odafigyelnünk, de az új technológiáknak köszönhetően ez nem jelent majd gondot

A jövő autójában egyre több kijelzőre kell odafigyelnünk, de az új technológiáknak köszönhetően ez nem jelent majd gondot

Legyen szó tehát kicsi, vagy épp nagy, ívelt, vagy sík kijelzőről, a Bosch minden felhasználási területen tud megoldást kínálni – most már akár 3D-technológiával. Ez már csak azért is fontos, mert a jövő autójában a felhasználói felület és a felhasználó kommunikációja kulcsfontosságú lesz. Az önvezető autók megjelenéséhez például kulcsfontosságú, hogy a jármű a lehető legfeltűnőbben figyelmeztesse az embert, ha annak be kell avatkoznia. Ebben ez a technológia gyakorlatilag verhetetlen, hiszen az emberi szenzoros érzékelés 90 százalékáért a szem felel, így a térbeli kiemelés minden eddigi módszernél hatékonyabb.

Az önvezető járműveknél különösen nagy jelentősége lesz a kijelzőknek

Az önvezető járműveknél különösen nagy jelentősége lesz a kijelzőknek

Ehhez persze nagyon komoly technológiai háttér szükséges, amely nem elsősorban a kijelzők megvalósításában rejlik. Mérnökeink munkája legalább ennyire fontos volt szoftveres és hardveres szempontból a vezérlőegységek kapcsán. A háttérműveleteket jelenleg is 15 feldolgozó-egység végzi átlagosan. Ezeket kezeli az operációs rendszer, amely aztán megjeleníti a felhasználó által kért információkat. A Bosch új technológiája már csupán egyetlen vezérlőt használ, amely gyorsabb működést, fejlesztést és kisebb tömegű alkatrészeket is jelent. Ezzel együtt a rendszer frissítése is egyszerűbbé válik, pont annyira egyszerűvé, ahogy az egy okostelefon esetében már ma is történik.