![](https://boschblog.hu/wp-content/uploads/2016/12/reddevil_fejlec.jpg)
A valamikori finommechanikai és elektrotechnikai műhelyből mára a világ tíz legnagyobb vállalatainak egyike lett a Bosch. Jelenleg is több mint 150 országban van jelen, az idei esztendő pedig egy kerek évforduló kapcsán is fontos. 130 esztendeje annak, hogy Robert Bosch megalapította vállalatát Stuttgartban.
![](https://boschblog.hu/wp-content/uploads/2016/12/4481_2016-204x300.jpg)
Robert Bosch 1886. november 15-én kapta meg a hivatalos engedélyt a „Finommechanikai és Elektrotechnikai Műhely” megnyitására Stuttgartban.
1886. november 15. talán a legfontosabb dátum a Bosch csoport életében. Noha a cég magában hordozza a német vállalati hagyományokat, felépítése különleges és nem lehet eltekinteni az igen szoros, több szálon összefutó amerikai kapcsolattól sem. A következőkben ezeket a szálakat követjük, és rajtuk keresztül mutatjuk be az ünneplő Bosch fejlődéstörténetét.
Robert Bosch már 23 évesen átszelte az óceánt, hogy a kor egyik legnagyobbja, Thomas Edison mellett dolgozhasson. 1886-ban aztán hazatért és meglapította „Finommechanikai és Elektrotechnikai Műhelyét”. A korai időszak azonban nem nevezhető kimondottan sikeresnek: sok más ekkor alapított vállalathoz hasonlóan a cég majdnem csődbe ment. 1891-re mindössze 15 embert foglalkoztatott az alapításkor 2 fős vállalkozás. A kiadások nőttek, jelentős bevételeket azonban nem hoztak a termékek.
Az áttörést az 1897-es év hozta meg, amikor Boscht felkereste egy ügyfél, aki benzinmotorokhoz használható, megbízható gyújtásrendszert szeretett volna vásárolni. A vállalat már 1887-óta gyártott hasonló rendszereket, azonban kizárólag áramellátást biztosító állómotorokhoz készültek ilyen kiegészítők. Ezek természetesen jóval nagyobbak és nehézkesebbek voltak, mint amire a járműgyártóknak szüksége lett volna. Bosch jó érzékkel ismerte fel, hogy ebben az iparágban nagy lehetőségek vannak, ennek fényében pedig a siker is kulcsfontosságú volt! Végül Robert Bosch kéréseinek megfelelően a cég egyik mérnöke, Arnold Zähringer sikerrel fejlesztette tovább a mágneses gyújtásrendszert, és az autóipar párhuzamos fejlődésével karöltve a Bosch igazi világcéggé vált.
Ne siessünk azonban ennyire előre. Alapítónk természetesen nem feledkezett meg az Amerikai Egyesült Államokról sem. Az már a korai időszakban egyértelmű volt, hogy az USA lesz az autóipar egyik fő „játéktere”. Az első Bosch gyújtógyertyával szerelt, elektromágneses gyújtásrendszert azonban a Daimler-Motoren-Gesellschaftnak szállította a Bosch még 1902-ben. Robert Bosch a megelőző évben arra kérte fejlesztőmérnökét, Gottlob Honoldot, hogy úgy fejlessze tovább az elektromágneses gyújtásrendszert, hogy a meghibásodásra hajlamos, nagy karbantartási-igényű részegységeket kiváltja. Egy korai médiakampány után, a Bosch értékesítési vezetője, Gustav Klein 1906-ban megnyitotta a vállalat első amerikai központját New Yorkban.
A korai évekkel ellentétben itt a siker szinte azonnal jött. Klein millió dolláros szerződéseket kötött, nagyobbakat, mint amekkora cég éves bevétele volt akkoriban. Egy éven belül az eladások megduplázódtak, a cég exporttevékenysége rakétasebességgel növekedett. Az amerikai piac igénye szinte kielégíthetetlennek mutatkozott, olyannyira, hogy a németországi üzem nem is volt képes teljesíteni a megrendeléseket, ezért 1912-ben megnyílt az első Bosch gyár a tengerentúlon. A kezdetben mindössze két főt foglalkoztató cég ekkorra már több mit ötezer kollégának adott munkát, és éves szinten több mint 200 000 gyújtóberendezést állított elő. Mivel a vállalat bevételeinek 88 százaléka Németországon kívülről származott, az Első Világháború kitörése, és amerikai belépése a háborúba komoly gazdasági következményeket hozott magával.
Az amerikai Bosch a szövetségi kormányzás irányítása alá került, majd a háború végén „jól helyezkedő” befektetők tették rá a kezüket. Az addig American Bosch Magneto Corporation néven működő vállalat felvette az American Bosch nevet, és az 1910-es évek óta használt Vörös Ördöggel reklámozta magát. Robert Bosch attól tartott, hogy az amerikai irányítás alatt a vállalat veszít jó hírnevéből, ezért új értékesítési irodát alapított. A cég a Gottlob Honold által tervezett és mai napig használt „körbe foglalt armatúra” logóval kínálta a Németországban gyártott Bosch alkatrészeket az amerikai piacon.
Természetesen, a második világháború sem kímélte a Bosch amerikai részlegét, a szövetségi kormány ismét államosította azt. Noha az ötvenes évek elején az anyacég világszerte visszavásárolta a leányvállalatokat és a szabadalmakat, az Amerikai Egyesült Államokban a folyamat nagyon sokáig elhúzódott. Végül a nyolcvanas években sikerült elérni, hogy az American Bosch helyett ismét a Bosch nevet használhassa a cég. Időközben a vállalat természetesen tovább terjeszkedett; a tengerentúlon több gyár is felépült, és napjainkban is jelentős szerepet játszik az USA a Bosch életében. A gyártás mellett az autonóm járművekbe és robotokba is fejlesztenek a vállalat mérnökei. Napjainkra több mint 375 000 alkalmazottat foglalkoztat a Bosch csoport a világ minden szegletében, közöttük több mint 12 000 kollégát itt Magyarországon.
Iratkozz fel hírlevelünkre a legfrissebb bejegyzésekért:
[wysija_form id=”1″]Kapcsolódó bejegyzések: