Eddig sem csak beszéltünk az önvezető járművekről, hamarosan viszont a mindennapokban is megmutatkozik, hogy milyen az, amikor valóban emberi beavatkozás nélkül, „magától” visz az autó a célállomásunkhoz.
Nem tíz, sem öt, de még csak nem is két évet kell várnunk a valódi önvezető autók felbukkanásáig. A terveink szerint ugyanis már 2019 második felében megjelennek a Bosch-technológiát hordozó, Daimlerrel közösen kifejlesztett önvezető személyszállító járművek. Csúnya lenne egyszerűen csak „letaxizni” a Mercedes-Benz S-osztály e különleges példányait, hiszen jobban illik rájuk például a guruló nappali kifejezés. A lemezek alatt rejlő technológia pedig – bár kétségtelenül a legkorszerűbb – egyre inkább a jelent képviseli, semmint egy majdani jövőt. Itt tart most a két vállalat közös technológiája.
A Daimler és a Bosch tehát közös erővel dolgozik a teljes mértékben automatizált, vezető nélküli rendszerhez szükséges koncepciók és algoritmusok fejlesztésén. A projektben mindkét fél fontos részt vállal, hiszen a Daimler végzi az önvezető rendszer járműbe integrálását. Ehhez rendelkezésünkre bocsátja a szükséges kísérleti járműveket, vizsgálóberendezéseket és tesztflottákat. Mi pedig a fejlesztés során specifikálandó komponensekért, az érzékelőkért, a működtető- és a szabályzóegységekért felelünk. Emiatt a gyáritól már megjelenésükben is némileg eltérnek a projektben résztvevő Mercedes-Benzek. A különbséget a fent felsorolt érzékelők hada okozza, amelyek többek között a vezető helyett „látnak” és teljes biztonsággal mérik fel a jármű környezetét.
San Francisco utcáin nem, viszont a San Francisco-öböl déli partján, a Szilícium-völgyben fekvő, egymillió lakosú kaliforniai város, San José utcáin gyakran tűnnek majd fel ezek a járművek. Mindkét vállalat ebben a körzetben rendelkezik fejlesztési irodával, így az első utasok a cégek alkalmazottai lehetnek. A 2019-ben induló kísérlet eredményeként a SAE besorolása szerinti legmagasabb, 4. és 5. szintű önvezető járművekként gurulnak az utakra. A Bosch és a Daimler ezekkel a járművekkel alkalmazásalapú, teljes mértékben automatizált és vezető nélküli személyszállítási szolgáltatást vezet be, egyelőre kísérleti jelleggel. Bár az új szolgáltatás San Joséban indul, tesztcélokra a Daimler és a Bosch saját infrastruktúráját éppúgy használja, például a németországi tesztpályákat.
A tervek szerint nagyon fontos tapasztalatokat szerzünk az önvezető járművekkel a mindennapok során, valódi, élő környezetben. E tapasztalatszerzés kísérleti helyszíne tehát San Joséban a San Carlos út és a Stevens Creek sugárút, vagyis a városközpont és Nyugat-San José városrész közötti fő közlekedési folyosó mentén fekszik. Miért éppen San José? Például azért, mert e városban és környékén 2040-ig bő 40 százalékos népességnövekedést jósolnak. Ez pedig a közlekedés szempontjából is komoly kihívást jelent, és a tervek szerint az önvezető járművek jóval biztonságosabb közlekedést tesznek majd lehetővé. Mindemellett a Daimlerrel együtt e projekttel nem csupán a biztonságot kívánjuk fokozni, hanem a városok forgalmának áramlását is, és egyúttal a jövő közlekedésének egy fontos mérföldkövét tesszük le.
San José polgármestere, Sam Liccardo szerint a kísérleti projekt megmutatja, hogy az önvezető járművek miként járulhatnak hozzá a jövőbeli szállítási és mobilitási igények jobb teljesítéséhez. Dr. Michael Hafner, a Daimler AG automatizált vezetésért felelős megbízottja pedig elmondta, milyen értékes tapasztalatokat nyerünk majd arról, hogyan kapcsolhatjuk össze a legjobban az önvezető járműveket és a jövőbeli mobilitási szolgáltatások felhasználóit. Hiszen ahogy Dr. Stephan Hönle, a Robert Bosch GmbH automatizált vezetés üzleti területének alelnöke kijelentette: „Újra kell gondolnunk a városi közlekedést. Az automatizált vezetés a jövőbeli városi közlekedés fontos része.” A 2019-ben induló kísérleti üzem során az önvezető Mercedes-Benz S-osztály személyautókkal nyújtott szolgáltatást kiválasztott felhasználóknak kínáljuk fel. Ennek keretében a felhasználó meghatározott felvevőhelyen beszállhat a biztonsági járművezetővel felügyelt önvezető autóba, és az automatikusan elviszi őt úti céljához.
Ez az újfajta személyszállítási szolgáltatás képet ad arról, hogyan működhetnek együtt intelligens módon az olyan különböző mobilitási szolgáltatások, mint a járműmegosztás (car2go), a személyszállítási szolgáltatások (mytaxi) és a multimodális platformok (moovel). A jövő évben induló kísérleti szakaszban az is kiderül majd, hogy miként illeszthetők be a teljes mértékben automatizált és vezető nélküli járművek egy multimodális közlekedési hálózatba. A jövőbe mutató technológia a járműmegosztó rendszerek vonzerejét is növeli. A vezetés nélküli közlekedés jóvoltából pedig az emberek számára szabaddá válik az utazással töltött idő. Sőt, a jogosítvánnyal nem rendelkezők számára is új mobilitási lehetőségeket nyit meg az önvezető járművek megjelenése.
Szintén lényeges, hogy egyáltalán hogyan vehetnek részt a közlekedésben a kísérleti önvezető járművek. Mindenekelőtt csakis vezetővel. A jogi háttér tekintetében pedig természetesen rendelkezünk a teszteléshez nélkülözhetetlen engedéllyel az illetékes hatóságoktól. A Mercedes-Benz a kaliforniai Sunnyvale régióban már 2014 óta teszteli önvezető járműveit, míg 2016 óta a stuttgarti nagytérségre vonatkozóan is rendelkezik az ehhez szükséges jóváhagyással. Mi pedig a világ első autóipari beszállítójaként már 2013 elején közúton teszteltük – az akkor a SAE 3. szintet teljesítő – önvezető rendszerünket Németországban és az Amerikai Egyesült Államokban. A fejlődés tehát továbbra is töretlen.