Nevükben hordozzák küldetésüket a haszonjárművek, hiszen legfőbb feladatuk mindig az, hogy hasznos munkát végezzenek, hasznot termeljenek. Itt minden apró megtakarítás számít, hiszen amennyiben kilométerenként akár csak egy centtel sikerül csökkenteni valamilyen kiadást, az éves szinten azonnal több mint ezer euró megtakarítást jelent – járművenként…
Valami egészen új született idén! A Haszonjármű és Munkagép (Commercial Vehicle and Off-Road, CVO) egy részlegeken és üzleti területeken átívelő teljesen új szervezet egység, amely már ezzel is jól mutatja a munkavégzésre használt járművek speciális helyzetét. E terület a technikai fejlődés egyik éllovasa, például a Bosch első nagynyomású befecskendezője és az első kipufogógáz-utánkezelő rendszere is haszonjárműben jelent meg. Azonban a saját rendszerfejlesztéssel rendelkező értékesítési szervezet létrehozása is bizonyítja, hogy ez a téma ma már messze túlmutat a megszokott megoldásokon. Annyi újdonságot és érdekességet mutatott be a Bosch az IAA Haszonjárművek 2016 kiállításon, hogy egyetlen írásba bele sem férne mind. A szakmai vásárról elsőként a haszonjárművek számára már ma kínált megoldásokat hoztuk el, amelyek mind a költségcsökkentést szolgálják.
Közös nyomócsöves befecskendezés
A nemzetközi fuvarokat végző tehergépkocsik évente átlagosan 145 ezer kilométert tesznek meg, és egy fuvarozó járművel kapcsolatos üzemeltetési költségeinek körülbelül negyedét az üzemanyag teszi ki. Mivel belátható időn belül továbbra is a dízelmotor marad a nehézteherautók esetében a meghatározó erőforrás, így elsősorban további technológiákkal a hatékonyságuk további fokozására kell koncentrálni. Szerencsére a Bosch kelléktárában már ma megtalálható ehhez számtalan különböző lehetőség, ugyanis csak a haszonjárművek hajtásláncának megoldásain 2600 fejlesztő dolgozik a Boschnál.
A közös nyomócsöves befecskendezés a korábban használt adagolóelemes megoldásoknál a nagyobb csúcsnyomásnak köszönhetően hatékonyabb égést, azaz kisebb fogyasztást és nagyobb teljesítményt eredményez. Jelenleg az új haszonjárművek 70 százalékát szerelik közös nyomócsöves rendszerrel, ez 2020-ra 90 százalékra emelkedik – ekkorra éri utol a fejlődő világ környezetvédelmi szabályozása a nyugati előírásokat. Ám addig is a Bosch a fejlődő piacokra is kínál egy különálló, olcsóbb termékcsaládot az ottani előírásokhoz, maximálisan 2000 bar nyomással. Azonban a paletta fő húzótermékei az 1800–2500 bar legnagyobb nyomást biztosító, rendkívül moduláris rendszer tagjai. Ezek 4–8 hengeres (munkagépek esetében akár 12), 4–17 liter összlökettérfogatú és legfeljebb 635 kilowatt (munkagép esetében akár 850 kW!) teljesítményű erőforrásokhoz használhatók. A motorgyártó igényeinek megfelelően a tüzelőanyag vagy olaj is kenheti szivattyúkat, az eltérő beépítésekhez pedig különböző kialakítású injektorok választhatók. A rendszer rendkívül nagy áteresztésű, és akár nyolc adagban fecskendezi be az üzemanyagot ciklusonként az égésfolyamatok optimalizálására, valamint a maximális teljesítmény érdekében. Emellett kívánságra elektronikus szabályzású szivattyúk csökkentik tovább a fogyasztást. Egy hagyományos közös nyomócsöves rendszerhez képest akár egy százalék megtakarítás is elérhető a moduláris kínálat megfelelő tagjának használatával. Ez éves szinten 450 liter gázolaj megtakarítását jelenti minden egyes jármű esetében!
Beszív, kifúj
Egyre nagyobb arányban alkalmazzák a nehézhaszonjárművek között is a változó geometriájú turbófeltöltőt, így természetesen a Bosch Mahle Turbo Systems (BMTS) haszonjárművek számára is kínál ilyen egységeket. A fejlesztés középpontjában a súrlódás csökkentése, a teljes állítási tartományon nagy termodinamikai hatásfok és a rendszer fokozott robusztussága áll. A beszívott és megnövelt nyomású levegő és az üzemanyag elég az égéstérben, ám e kémia folyamat során sajnos káros anyagok keletkeznek. Azonban a nehézhaszonjárművek valós körülmények között is teljesítik az Euro VI előírásokat, ez többek között az olyan megoldásoknak köszönhető, mint a Bosch Denoxtronic aktív kipufogógáz-utánkezelő rendszer. Ez AdBlue adalékanyagot fecskendez be az SCR katalizátor elé a motor aktuális üzemelési paramétereinek figyelembevételével. Ez a karbamidoldat a nitrogénoxidokat a katalizátorban vízzé és nitrogénné bontja. A fejlődő világ új előírásai miatt e téren is forgalomnövekedés várható, a kipufogógáz-utánkezelő rendszerek terén a következő évtizedig megduplázza értékesítéseit a Bosch.
A tisztább égésfolyamatra másik megoldást jelenthetnek az alternatív üzemanyagok. Most kezdenek igazán elterjedni például a földgázzal üzemelő haszonjárművek, ezek a középkategóriás városi és regionális elosztó teherautók, illetve a városi buszok szegmensében jelentenek jó alternatívát. A gazdasági szempontok mellett leginkább kedvezőbb környezetvédelmi jellemzőikkel tűnnek ki: földgázzal akár 20 százalékkal csökkenthető a szén-dioxid-kibocsátás. A Bosch e téren motorvezérlőket, üzemanyag-befecskendezőket, gyújtásrendszert, levegőmenedzsmentet, kipufogógáz-utánkezelést és turbófeltöltést kínál.
Segédberendezések
A motortól közvetlenül vagy feleslegesen nagymértékben energiát elvonó segédberendezések villamosításában is nagy potenciál rejlik. A Servotwin elektrohidraulikus kormányrásegítés például üzemanyagot takarít meg a tisztán hidraulikus rendszerekhez képest. Itt véget is érhetne az előnyök felsorolása, azonban talán ennél is fontosabb a többi jellemzője. A rásegítés mértéke sebességfüggő, ami a vezethetőséget rendkívüli mértékben fokozza: kis tempónál könnyen forgatható a kormánykerék, nagyobb sebességnél kellő ellenállással bír. Ráadásul aktív visszatérítés állítja vissza a középállásba a kormánykereket, ami manőverezés során rendkívül megkönnyíti a vezető dolgát. Ezenkívül kellő visszajelzést ad az útról, mégis hatékonyan csillapítja a kátyúkat. Ezek jelentősen csökkentik a vezető munkájával járó fizikai terhelést, és ezzel az egészségügyi kockázatokat. Az elektronikus vezérlés olyan funkciókat is lehetővé tesz, mint a sávtartó vagy az oldalszél-kompenzáció.
Az eRAS (electric Rear Axle Steering System) elektromos segédtengely-kormányzás a három vagy több tengellyel specifikált haszonjárművek toló- vagy segédtengelyei számára készült. A hátsó tengelyek kormányzása csökkenti a fordulókör átmérőjét és a gumiabroncsok kopását, ráadásul csak akkor igényel energiát, amikor a szivattyú ténylegesen dolgozik, azaz módosítja a kerekek szögét. Vezérlőegysége a CAN hálózaton keresztül megkapja az első kerekek bekormányzási szögét, ez alapján számolja ki a hátsó tengely optimális szögét. Az eRAS az ívmenet után automatikusan visszatéríti egyenesbe a kereket.
Biztonság
Nyilvánvaló, hogy a biztonságot említve az elkerült személyi sérülések jelentik az elsődleges előnyt, azonban nem szabad elfelejteni a gazdasági szempontokat sem. A teherautó alapvetően munkaeszköz, márpedig egy balesetet szenvedett teherautó ideig-óráig mindenképpen kiesik a munkából, nem termel hasznot. Németországban évente körülbelül 5900 személyi sérüléssel járó balesetet okoznak a nehézteherautók. Ennek 56 százalékát képesek megelőzni az olyan meglévő rendszerek, mint az elektronikus menetstabilizáló, a sávelhagyásra figyelmeztető rendszer vagy az automatikus vészfékezés. További 36 százalék megelőzhető olyan jövőbeli rendszerekkel, mint a kanyarodási és tolatósegédek.
Kifejezetten a nehézteherautók követelményeihez fejlesztette a Bosch az MPC 2.5 multifunkciós kamerát, amelynek beépített képfeldolgozója felismeri, osztályozza az objektumokat, és meghatározza azok helyzetét a jármű körül – pontosan és megbízhatóan. Ez biztosítja a 2015 őszétől a nyolc tonna össztömeg fölötti járművek esetében kötelező automatikus vészfékező rendszer funkcióit, ám például az este vagy alagútban a tompított fényszórót aktiváló sötétedésérzékelés is megtalálható kelléktárában. Emellett a közlekedési táblák felismerését és műszerfali kijelzését is tudja, míg az útburkolati jelek felismerésére szolgáló intelligens, redundáns algoritmusok jóvoltából sávelhagyásra figyelmeztető, illetve sávtartó rendszer alapjául is szolgálhat.
A kishaszonjárművekbe szánt 192 fokos látószögű közeli kamera egymagában tolatókameraként funkcionálhat – vagy négyet beszerelve környezetmegfigyelő kamerarendszert kínál különböző nézetekkel és kompozit felülnézeti képpel az akadályok felismeréséhez, a biztonságos manőverezéshez. Emellett szintén parkolásnál segítenek az ultrahangos érzékelők, amelyek legfeljebb négy méterre „látnak”. A radarokra, kamerákra és ultrahangos érzékelőkre épülő jövőbeli rendszerek jelentősen fokozhatják a holttérben tartózkodó gyalogosok, kerékpárosok biztonságát a jövőben. Az eddig felsorolt számtalan megoldás mind elérhető már ma a Bosch partnerei számára – az ügyfelek döntik el, mit alkalmaznak, mit nem. Azonban várhatóan az összes felsorolt termék egyre nagyobb arányban terjed majd el, hiszen az igények és elvárások folyamatosan nőnek majd. Nagyon jó példa erre a 2017-es Év Tehergépkocsija, az új generációs Scania szériába már rendelhető függönylégzsák, a nehézkategóriában elsőként. Az IAA Haszonjárművek 2016 kiállításról szóló beszámolónk következő részében azonban még ennél is tovább megyünk, egy futurisztikus tanulmány alapján a következő évtized újdonságait vesszük sorra!
Iratkozz fel hírlevelünkre a legfrissebb bejegyzésekért:
[wysija_form id=”1″]Kapcsolódó bejegyzések: