Alacsonyabb szén-dioxid-kibocsátás, részben szintetikusan előállított benzin segítségével! Új üzemanyagot fejlesztett ki a Bosch, a Shell és a Volkswagen.
Az R33 Blue Diesel mellett így már benzinből is létezik a „kék változat”, amelynek akár 33 százaléka megújuló vagy újrahasznosított forrásból származik, biztosítva a szén-dioxid-kibocsátás legalább 20 százalékos csökkentését kilométerenként.
Kipróbáltuk, működik
Elsőként a Bosch schwieberdingeni telephelyén található üzemanyagtöltő állomáson lehet kék benzint tankolni, a későbbiekben pedig a környezetet kevésbé terhelő üzemanyagot elérhetővé teszik a nagyközönség számára is. Németországban az idén május óta engedéllyel rendelkező benzin még valószínűleg ebben az évben elérhető lesz a hétköznapi emberek számára is. A gázolaj „kékítése” már korábban megtörtént, hiszen 2018 végétól a Robert Bosch GmbH igazgatótanácsának tagjait szállító gépjárműveket teljes mértékben megújuló dízel üzemanyaggal tankolják a vállalat saját töltőállomásain.
Hibridekhez is ajánlott
A kék benzin összetevőinek köszönhetően hosszabb ideig tárolható, mint a hagyományos változat, ezért különösen jó választás a hálózatról tölthető hibridekhez. Mivel ezeket a járműveket kevesebbszer kell tankolni, ezért hosszabb ideig állhat a tartályban az üzemanyag, mint a tisztán benzines társaik esetében. Ráadásul a jövőben a töltési infrastruktúra bővítése és a nagyobb kapacitású akkumulátorok miatt várhatóan a hibrid járművek sokkal nagyobb mértékben működnek majd elektromos energiával, és így az üzemanyag még hosszabb ideig maradhat a tartályban.
A motort is tisztítja
Az újfajta üzemanyag megfelel az EN 228 / E10 szabványnak, vagyis minden olyan járműhöz használható, amelybe Super 95 E10 benzint tankoltunk eddig. Ráadásul még jót is teszünk az autónkkal, ha kék benzint töltünk bele, mert a kiváló minőségű adalékok a motort tisztán tartják, és védik a különböző korrózióktól.
Papírpépből készül
A megújuló energiaforrások akár 33 százalékos arányát a Nemzetközi Fenntarthatósági és Szénhitelesítési (ISCC) rendszer által tanúsított biomassza-alapú benzin vagy etanol alkotja. Az ilyen benzin egyik forrása az úgynevezett tallolaj, a papírpép előállításának mellékterméke. De a szintetikus benzin más maradékanyagokból és hulladékokból is előállítható.
Elektromos vagy szintetikus?
A megújuló, alacsony széndioxid-kibocsátású üzemanyagok nem helyettesítik, hanem kiegészítik az elektromobilitást. Még akkor is szükség lesz ugyanis kerozinra, gázolajra, benzinre, ha már a tehergépjárművek és a személyautók is elektromos hajtásúak lesznek. A repülőgépek, nagyobb hajók, nehéz tehergépjárművek nagy része ugyanis még jó ideig belső égésű motorokkal működik majd. Emellett azért is fontos a villanyhajtás mellett a szintetikus üzemanyagok fejlesztése, mert ez azonnali megoldást jelent a szén-dioxid kibocsátás csökkentése kapcsán. A megújuló szintetikus üzemanyagok mindenféle átalakítás nélkül használhatóak a mai, de még a régebbi gyártású belső égésű motorokhoz is, mivel a benzin kémiai szerkezete és alapvető tulajdonságai nem változnak meg. Bevezetése így azonnal pozitív hatással lenne a Föld légköréért folytatott harcban, sokkal gyorsabb eredményeket hozhat, mint egy új technológiai megoldás meghonosítása.
Miért környezetbarát?
A megújuló szintetikus tüzelőanyagok kizárólag megújuló forrásokból, például a napból, folyók energiájából, vagy a szélből nyert elektromos áram felhasználásával készülnek. Ideális esetben a gyártók azt a szén-dioxidot, amely az üzemanyag előállításához szükséges, kiszűrik a levegőből, és az üvegházhatást okozó gázt energiaforrássá alakítják. Ez egy zárt ciklust hoz létre, ahol a megújuló szintetikus tüzelőanyagok égetésekor kibocsátott szén-dioxidot újrahasznosítják új üzemanyagok előállításához. Ráadásul hulladékból is lehet innovatív bioüzemanyagokat készíteni, megújuló energia felhasználása esetén így a szintetikus üzemanyagokat korlátlan mennyiségben lehet előállítani. Ezért a közúti járművek, ha szintetikus tüzelőanyaggal működnek, klímasemlegesen tudnak működni, nem növelik a káros szén-dioxid kibocsátást.
A szintetikus üzemanyagoknak akkor van értelme, ha tiszta energia segítségével állítják elő
Miért csak részben szintetikus a kék benzin?
Ha a szintetikus üzemanyagok ennyivel környezet-barátabbak és már a gyakorlatban is lehet készíteni, nem csupán elméletben léteznek, miért nem használja máris mindenki? És miért csak egy része szintetikus a kék benzinnek, miért nem teljesen az? A megújuló üzemanyagok gyors elterjedésének a legfőbb gátja, hogy előállítása költséges folyamat. A jelenlegi tanulmányok szerint 2030-ig literenként egy euró húsz cent és egy euró negyven cent közötti tiszta üzemanyagköltséget lehet elérni (a jövedéki adókat nem számítva). Az olcsóbb előállításnak egyetlen útja van, ha sikerül növelni a gyártott mennyiséget, ezzel párhuzamosa pedig csökkenteni a költségeket.