Skip to main content
 
Technológia

Megszelídített erőgépek

2023-02-14 No Comments 15 perc olvasási idő
Megszelídített erőgépek

Két új modellel került már a Bimota kínálatába azt követően, hogy a Kawasaki jelentős tulajdonrészt szerzett az olasz motorkerékpárgyártó-cégben. Nem is meglepő, hogy a KB4 és a Tesi H2 egyaránt Kawasaki rokonságot mutat. Ez egyben azt is jelenti, hogy a fedélzeti rendszerek nagy részét, például a „kanyarkövető” blokkolásgátlót, vagy épp a menetstabilizálót és a színes kijelzőt a Bosch szállította.

Mit ér az erő, a nagy teljesítmény, ha nem lehet megzabolázni? A Bimota két új modellje, a KB4 és a Tesi H2 – nem kis mértékben a Bosch által fejlesztett kiegészítőknek köszönhetően – annak ellenére, hogy bivalyerősek, mégis biztonságosak és átlagos képességekkel bíró motorosok számára is könnyen kezelhetőek. Vagyis két olyan méregzsákot dobott piacra a Bimota, amelyeket sikerült megzabolázni, és így hétköznapi használatra is alkalmassá tenni.

Bimota KB4
Bimota Tesi H2

Könnyed élvezet

A Bimota KB4 modell kategóriájában igazán könnyűnek számít, mindössze 2 kilóval nehezebb, mint a Kawasaki ZX-6R és 40 kilóval könnyebb, mint a Ninja 1000SX túramotor, amelynek alapjaira építették. Igaz, közel kétszer annyiba is kerül, mint a Ninja SX, de a mérnöki munka minőségével nem nehéz alátámasztani az árkülönbséget.

A kiemelkedő műszaki felszereltség és a rugalmas, könnyen kezelhető Kawasaki Ninja 1000SX kombinációja ugyanis meglepően barátságos és közúton használható gépet eredményezett, ellentétben az erre a géposztályra jellemző extrémebb, versenyzésre kifejlesztett modellekkel, amelyekről a cég korábban leginkább ismert volt. A közúti használathoz a Bimota KB4 ezért sokak számára jó alternatíva lehet, olyan teljesítménnyel, amellyel mindenki, még a legtapasztaltabb, legvadabb motorosok is elégedettek lehetnek.

Röviden jobb

A ZX-6R-hez és a Ninja SX-hez képest is rövidebb vázkialakítás lehetővé teszi, hogy a motorblokk közelebb kerüljön az első kerékhez, de még így is maradt hely egy hosszú lengőkarnak, ami elősegíti a tapadást, a lengéscsillapítást és így növeli a stabilitást. Az optimális úttartásról emellett az Öhlins NIX30 villa és a TTX36 lengéscsillapító gondoskodnak.

Röviden jobb

Kezelhető méregzsák

Persze egy 1043 köbcentis, 142 lóerős gép esetében a fékeknek is fontos szerepük van a lóerők megzabolázásában és a kezelhetőségben. A Brembo Stylema féknyergek 320 milliméteres tárcsái hatékony fékezést tesznek lehetővé, többet nyújtanak, mint amire valaha is szükség lehet – ráadásul a Bosch dőlésszöghöz igazodó blokkolásgátló rendszere tovább növeli a biztonságot és a stabilitást. A Bosch mérnökei úgy módosították a beállításokat, hogy azok megfeleljenek a KB4 váz specifikációinak, így egy erőteljesebb fékezés esetén is tökéletesen működik az ABS. A menetstabilizáló akár még egy versenypályán is megállja a helyét és úgy korlátozza a teljesítményt, hogy a gép mindig stabil maradjon.

Kompromisszumos megoldás

A KB4 egy nagyon különleges motor, amely áthidalja a szakadékot két kategória, a barátságosabb sporttúra és a vadabb szuperbike között.  Igaz, kompromisszumokra azért szükség van, hiszen léteznek a Bimotáknál kényelmesebb vagy kisebb fogyasztású motorok is, de egy jó választás lehet azoknak, akik dinamikus, de kifejezetten közutakra tervezett motort szeretnének vezetni. Emellett a Bimota ragaszkodik a csúcstechnológiát jelentű műszaki megoldásokhoz, ebben nem ismer kompromisszumot.

Kezelhető méregzsák

Versenyélmény közúton

A fentiekben bemutatott KB4 izmosabb és még különlegesebb társa a Tesi H2. Ennek a modellnek a Kawasaki Ninja H2-től kölcsönzi a szívét. A négyhengeres, kompresszoros 998 köbcentis és akár 242 lóerős erőforrás biztosítja a rendkívüli gyorsaságot és dinamizmust. Egy sor műszaki megoldásnak, például a Bosch fejlesztéseinek köszönhetően azonban még ezt a hihetetlen erőt is sikerült a mérnököknek kordában tartani.

A Bimota függőcsapszeges kormányzási technológiája stabil vezetést és kezelhetőséget biztosít, az alumínium lengőkarok és a karbon váz pedig rövid féktávolságot, jó tapadást, dinamikus és szabályozható gyorsulást tesznek lehetővé. Röviden összefoglalva a Tesi H2-t úgy tervezték meg, hogy lenyűgöző vezetési élményt nyújtson, hiszen minden alkatrész a funkcionalitásra összpontosít. Például egy gombnyomással módosítható a motorkerékpáron egy sor beállítás, a felfüggesztés, az ülésmagasság vagy a lábtartók helyzete is könnyedén testre szabható.

A praktikus és biztonságot is növelő megoldások mellett a megbízható működésre is figyeltek a mérnökök. A Kawasaki Racing Team segítségével fejlesztett „Ram-air” levegő rendszer még nagyobb sebességnél is megbízhatóan működik, ahogyan a kenést biztosító rendszer is. Egy, közös megoldás biztosít olajat a motorhoz, a kompresszorhoz és a sebességváltóhoz egyaránt.

Vissza a gyökerekhez

A Tesi koncepciója 1984-ben született, az első változat egy 550 köbcentis Kawasaki motor felhasználásával valósult meg. Ezt követően, 1991-ben készült el az első Tesi 1d, V-twin motorral szerelve. Mintegy 30 évvel később a mérnökök visszatértek a gyökerekhez, az új Tesi H2 tervezésekor megőrizték a modell főbb jellemzőjét, így az eredeti vázgeometriát, a középre helyezett motorblokkot, a felfüggesztéstől elválasztott kormányzást. Röviden a szakemberek a gyakorlatban is megvalósították a Tesi jelmondatát: „csak az marad, amire valóban szükségünk van”.

Vissza a gyökerekhez

Biztonság mindenek felett

A Tesi H2 és a KB4 tervezésekor kiemelet szempont volt, hogy biztonságosak legyenek és kontrollálni lehessen hihetetlen erejüket. Ezért a legújabb generációs elektronikus eszközökkel szerelték fel mindkét modellt. Természetesen egy sor, vállalatunk által fejlesztett kiegészítővel is találkozhatunk a Bimotákon, többek között a dőlésszöghöz igazodó ABS is megtalálható ezeken a gépeken.

Az ABS Cornering életveszélyes helyzetekben is megvédi a motorosokat, még akkor is, ha valaki pánikba esik, vagy a rossz útviszonyok miatt nem tudja uralni a járművét. Az eszköz ugyanis szemben a többi, „hagyományos” blokkolásgátló rendszerrel, nemcsak akkor hatékony, ha egyenes úton kell hirtelen egy nagyot fékezni. Kanyarokban is pontosan képes szabályozni a fékrendszer hidraulikus nyomását, megakadályozva azt, hogy a nagy tempónál hirtelen tövig húzott első fék miatt a motor megcsússzon vagy átforduljon az első keréken, a vezető pedig emiatt hatalmasat bukjon.

Emellett megtalálhatjuk a Bimotákon a Bosch által fejlesztett, gyorsulásmérő szenzorokkal működő vezérlés-szabályozó rendszert (IMU), amely nélkülözhetetlen az ABS és egy sor másik biztonsági eszköz működéséhez. Ilyen, a stabilitást és kényelmet növelő megoldás még a motorfékvezérlő, a gyors, kuplung nélküli váltást megkönnyítő Kawasaki Quick Shifter, a kipörgésgátló, vagy például a szintén a Bosch által kifejezetten motorkerékpárokra kifejlesztett TFT kijelző, amely egyszerre képes megjeleníteni a fontos és a hasznos információkat, miközben végig a vezetésre koncentrálhatunk.

Mindkét modellen digitális kijelző dolgozik…
… de a Tesi H2 kapott egy hagyományos fordulatszámmérőt is

A japán kapcsolat

A Bimota 49,9 százalékát 2019-ben vásárolta meg a Kawasaki. Azóta a két márka között intenzív együttműködés alakult ki. A Kawasaki teljeskörű műszaki támogatást nyújt, miközben a tervezés és a gyártás a Bimota korábbi központjában, Riminiben maradt. A tőkeinjekció mellett a Kawasaki alkatrésztámogatása is biztonságot és szabadságot adott a közel 50 éves cégnek, hogy megtehesse, amit elhatározott: még jobban kezelhető, még szebb motorkerékpárokat építsenek.

Ezt tudva azt is nyugodtan kijelenthetjük, hogy a Bimoták nem „átöltöztetett” Kawasakik: a futóművet és az elektronikus kiegészítőket leszámítva kifejezetten olaszok maradtak. Szinte minden Emilia-Romagna körzetében készül: a Brembo fékek Bergamóból, az OZ Racing kerekei pedig San Martino di Lupartiból származnak.

A japán kapcsolat