Az Alfa Romeo tulajdonosok eddig is megszokhatták, hogy a legújabb csúcstechnológiát képviselő műszaki megoldások mellett, különleges vezetési élményt is kapnak az autóikhoz. Az idei Giulia és Stelvio modellek azonban még magasabbra tették a lécet: 2020-tól az alapfelszereltség részeként a Bosch által fejlesztett vezetőtámogató rendszerek teszik még biztonságosabbá és kényelmesebbé őket.
Különleges vezetési élmény a legújabb vezetőtámogató rendszerek segítségével – így jellemezhetjük az Alfa Romeo Giuliát és Stelviót, hiszen mostantól már az önvezető autók második szintjének megfelelő tudással rendelkeznek ezek a típusok. A 2020-as modellévtől kezdve ugyanis az olasz gyártó az alapfelszereltség részévé tette a Bosch által kifejlesztett vezetőtámogató rendszerek nagy részét. Egy Alfa Romeót tehát továbbra is nagy élmény vezetni, ugyanakkor biztonságosabb, szórakoztatóbb is, egy sor automatizált, okos megoldásnak köszönhetően.
Második szint, kipipálva
Az új Giulia és Stelvio már az önvezető autók második szintjére lépett, mindent tudnak, amit az ADAS (Advanced Driver Assistance Systems) besorolás megkövetel ebben a kategóriában. Ez azt jelenti, hogy a vezetőnek a kormánykerék mögött kell ülnie és folyamatosan figyelnie, de az autók egy sor funkcióval biztonságosabbá és kényelmesebbé teszik a haladást. Az új Alfákban megtalálhatók a vállalatunk által kifejlesztett legújabb vezetéstámogató rendszerek. Többek között sávtartó automatika, adaptív sebességszabályzó, és a hozzájuk kapcsolódó, mindent látó kamerák és érzékelők, sőt, elalvásgátló és közlekedésitábla-felismerő rendszer is szerepel a repertoárban. Emellett az sem elhanyagolható kényelmi szempont, hogy a két modell fedélzetén olyan ember-gép felület (HMI) működik, amely lehetővé teszi, hogy a járművezető akár mozdulatokkal, gesztusokkal kommunikáljon a fedélzeti számítógéppel. Persze, ha úgy tartja kedve, az érintőképernyőn is adhat utasításokat.
De nézzük csak meg részletesebben, mi mindent is találhatunk meg a Bosch eszközei közül az új Gulia és Stelvio modellekben
Sávtartó automatika (Lane Keeping Assist): észleli, ha a jármű az irányjelző bekapcsolása nélkül tér ki a sávjából, és vizuálisan, illetve rezgéssel figyelmezteti a vezetőt. Sőt, ha kell, aktívan be is avatkozik, hogy visszatérjen az autó a forgalmi sávba.
Holttér figyelő (Active Blind Spot Assist): kamerák és érzékelők segítségével a jármű mindig háromszázhatvan fokban „látja” a körülötte haladó forgalmat, ezeknek a szenzoroknak köszönhetően már nem létezik többé holttér. Így akkor sincs baj, ha a sofőr nem vesz észre egy közeledő járművet, a rendszer ebben az esetben is figyelmeztet, és ha kell, korrigál, hogy elkerülje az ütközést.
Adaptív sebességszabályzó automatika: a rendszer automatikusan szabályozza a sebességet úgy, hogy az előttünk haladó járműhöz igazodva biztonságos követési távolságot tart. A táblafelismerő rendszerrel együttműködve pedig a beállított sebességet az adott útszakaszon érvényes sebességkorlátozásokhoz igazítja. A rendszer ugyanis a fedélzeti kamerák segítségével képes felismerni az útjelző táblákat és megjeleníti azokat a kijelzőn. Ha szükséges figyelmezteti is a sofőröt az aktuális sebességkorlátozásra. Ezután azt tanácsolja a járművezetőnek, hogy állítsa be a sebességet a javasoltak szerint: ha a vezető egyetért, a program magától átáll az új sebességre.
Közlekedési torlódás asszisztens (Traffic Jam Assist): ez a rendszer a kormányzást felügyeli, az autót a sáv közepén tartva erős városi forgalomban (Traffic Jam Assistant funkció) vagy az autópályán (Highway Assist funkció), valamint képes a sebesség szabályozására is az aktuális korlátozások figyelembevételével.
Vezetőt figyelmeztető asszisztens: figyelemmel kíséri a sofőr éberségét, és ha azt érzékeli, hogy elbóbiskol, vagy másra koncentrál, azonnal felébreszti, illetve riasztja.
Okos és praktikus is
Akinek ennyi nem elég, annak sem kell aggódnia, tudjuk még folytatni a sort! Az új Alfa Romeo Giulia és Stelvio típuscsaládot is felszerelték az Alfa Connect Services szolgáltatással, ami egy sor további funkciót kínál a biztonság és a kényelem fokozására.
A My Assistant vészhívást intéz: amennyiben a járműben utazók segítséget akarnak hívni, elég megnyomni az SOS gombot. A rendszer ilyenkor a jármű pontos helyzetét tartalmazó adatokat és egyedi azonosító kódot küld a megfelelő telefonszámra. Ha pedig balesetet észlel, automatikusan intézi helyettünk a vészhívást. A jármű meghibásodása esetén is használható a szolgáltatás, ebben az esetben a közúti segélyszolgálattal lép kapcsolatba a rendszer. A hívás kezdeményezhető az Assist gombbal, de akár a felhasználó okostelefonjára telepített alkalmazáson keresztül is.
A My Remote egy digitális távirányító, segítségével távolról is bezárhatjuk vagy kinyithatjuk az ajtókat, sőt, meghatározhatjuk a jármű pontos helyét is. Mindezt okostelefon vagy okosóra használatával és akár az Alexa, vagy a Google Home hangsegéd-rendszerek használatával, hangvezérléssel is intézhetjük. A My Car funkció pedig azt is lehetővé teszi a tulajdonosok számára, hogy autójuk műszaki állapotát állandó ellenőrzés alatt tartsák.
A My Navigation a tájékozódást könnyíti meg. Az eszköz nemcsak valós idejű forgalmi, időjárási és sebességadatokat jelenít meg, hanem látnivalókat is képes javasolni az úticélunk közelében. A csomag magában foglalja a Send & Go szolgáltatást is, amely lehetővé teszi a sofőr számára, hogy úticélját közvetlenül az okostelefonjáról vagy a laptopjáról ossza meg a jármű fedélzeti számítógépével.
A My Wi-Fi lehetővé teszi az internetkapcsolat megosztását akár nyolc eszköz között is, a My Theft Assistance pedig figyelmezteti a tulajdonost az autó ellopására tett kísérletekről.
Ezek a funkciók együttesen teszik okosabbá az új Alfákat, amelyek így már nem csak szépségükkel, vagy épp erejükkel, hanem okos funkcióikkal is hódítanak majd az idei évtől.