Skip to main content
 
Technológia

Mindent látó kamera

2019-10-09 No Comments 6 perc olvasási idő

Mérföldkő lehet az önvezető autózás történetében a Bosch új, vezetést támogató kamerarendszere. Az eszköz ugyanis több mindent képes érzékelni, mint az emberi szem és gyorsabban is reagál, a mesterséges intelligencia (MI) segítségével pedig tanulni is képes.

Megszokhattuk, hogy a Bosch folyamatosan újabb és újabb innovatív megoldásokkal áll elő a vezetéstámogató rendszerekkel kapcsolatban. Néhány hete mutattuk be például az életmentő autós iránytűt és még hosszasan sorolhatnánk, hogy az elmúlt néhány évben mi mindent dobott piacra vállalatunk. Most a legújabb, a japán Renesas céggel közös fejlesztésünket mutatjuk meg: egy olyan kamerarendszert, ami meghatározó lehet az önvezető autózás terén.

A látszat ellenére sokkal több, mint egy egyszerű kamera

A látszat ellenére sokkal több, mint egy egyszerű kamera

Jobban lát, mint az ember

Az emberi szemet helyettesítő kamerák kulcsszerepet játszanak a járművezetők segítésében, az önvezető autózással kapcsolatos fejlesztésekben. Így elengedhetetlenek, a vezetéstámogató rendszereknek pedig már ma is alapvető tartozékai. A Bosch által fejlesztett új eszköz pedig felülírja mindazt, amit az ilyen berendezésekről eddig gondoltunk, ugyanis ténylegesen mindent érzékel, ami a jármű környezetében történik. A komplex rendszer a videókamera mellett radar és ultrahangos érzékelőket is használ az információk begyűjtéséhez, így sokkal több mindent képes észlelni, mint az emberi szem, vagy az eddig használt hasonló megoldások. A mesterséges intelligencia segítségével pedig még tanulni is képes, ezzel pedig még biztonságosabbá teszi a vezetést.

A komplex megoldásnak köszönhetően még biztonságosabbá teszi a járműveket

A komplex megoldásnak köszönhetően még biztonságosabbá teszi a járműveket

Gyorsan hoz döntéseket

Sok járművezető tapasztalhatta, különösen akkor, ha már több órája ül a kormánykerék mögött, hogy bár a megfelelő irányba néz, mégsem veszi észre az úton előtte lévő akadályokat, vagy éppen a szembe jövő másik autót. E miatt nem is képes megfelelően reagálni, helyes döntéseket hozni. A becslések szerint az ütközéses balesetek közel fele ennek a jelenségnek tulajdonítható. A Bosch kamerarendszere azonban ilyen esetekben is segít, hiszen az érzékelők figyelme sosem lankad. Miközben az eszköz mindenre figyel és mindent érzékel, azt is segít eldönteni, hogy az utunkba kerülő tárgyak indokolnak-e bármilyen beavatkozást, és ha igen, mit tegyünk, például akkor, ha kiszalad elénk egy kutya. Fékezzünk? Kerüljük ki? Esetleg az a legbiztonságosabb, ha egyenletes tempóban haladunk tovább? Az ember ezt nem mindig tudja jól megítélni, különösen nem olyan gyorsan, mint a Bosch rendszere, hiszen egy-egy kockázatos szituációban a másodperc tört része alatt kell döntést hozni. Az emberi szemtől eltérően az új Bosch MPC3 mono videokamerát és a hozzá kapcsolódó komplex megoldást az ilyen döntések meghozatalára optimalizálták.

Az új kamera segítségével a jármű felméri mire kell készülnie, így könnyebb lesz reagálni a forgalmi szituációkra

Az új kamera segítségével a jármű felméri mire kell készülnie, így könnyebb lesz reagálni a forgalmi szituációkra

Mesterséges intelligenciával a biztonságért

Az új technológia erőssége a mesterséges intelligenciát használó tárgyfelismerésben rejlik. Például vállalatunk mérnökei megtanították a kamerát arra, hogy megbízhatóan érzékelje az út széleit, még útjelzések híján is. Mindez a Bosch know-how mellett a japán Renesas cég által gyártott V3H elnevezésű chipnek köszönhető. Ráadásul az eszközt régebbi vezetéstámogató rendszerekbe is integrálni lehet, így bővíthető azok alkalmazási területe. Például javíthatja az automatikus vészfékező rendszereket, mivel a kamera akkor is képes felismerni a gyalogosokat, ha például egy fa vagy oszlop takarásában vannak. Ehhez a folyamatos adatfeldolgozás és a mozgáselemzés biztosít támpontokat. A Bosch innovációja javítja az útjelző táblák felismerését is. Az új kamera ugyanis optikai karakterfelismeréssel rendelkezik, amely megbízhatóan leolvassa a feliratokat és a számokat a közúti jelzőtáblákról, és ezeket az információkat megjeleníti a műszerfal központi, vagy épp a head-up kijelzőjén.

Használata még biztonságosabbá teheti az autókat, ráadásul újabb lépcsőfokot biztosít a részleges önvezető funkciók felé vezető úton. A sorozatgyártásra kész rendszer egyre több járműben megjelenik a közeljövőben.