Skip to main content
 

Mintegy 3,2 milliárd forintba kerül és eddig mindössze tíz darab készült a Bugatti 110. születésnapja alkalmából. A még 2019-ben bemutatott Centodiecivel kapcsolatban persze minden különleges, nem csupán az ára. Csak néhány érdekes adat a sok közül: 1578 lóerős, 8 literes W16-os erőforrás hajtja, 13,1 másodperc alatt gyorsul – de nem 100 kilométer/órára, hanem 300-ra.

Dupla tisztelgés

A Bugatti Centodieci nemcsak a gyár alapításának 110. évfordulóján állított emléket, de egy ikonikus modellnek, az EB110 Supersportnak is. A mérnököket ugyanis ez, a kilencvenes években gyártott modell ihlette a Centodieci tervezésekor.

Ma is igazi ikon a sportautók között az EB 110

Ma is igazi ikon a sportautók között az EB 110

Nem véletlen, hogy a gyár éppen az EB110 modell előtt tiszteleg egy olyan különleges hipersportautóval, mint a Centodieci. Az EB110 is különleges volt a Bugatti történetében. Ennek a modellnek köszönhetően a márka az 1980-as évek végén újjászületett, hiszen sikerült Giampaolo Benedini építész segítségével egy időtlen járművet alkotni, amely hosszú idő után először újra a Bugatti márkanevet viselte. Kifinomult formái minden bizonnyal az építészeti megközelítésnek is köszönhetők. A Centodieci pedig lényegében az EB110 Supersport újraértelmezett változatának tekinthető, persze a mai követelményeknek, elvárásoknak megfelelve.

Az új zászlóshajó

Az EB110 nélkül sokak szerint a Bugatti sosem született volna újra. Ez az autó is részese volt már annak a jövőképnek, amelyet a végül a Volkswagen-csoport öntött formába, miután az 1990-es évek végén felvásárolta a márkát. Az időtlen forma előtti tisztelgés pedig a rendkívül különleges Bugatti Centodieciben öltött testet. Az autó mindössze tíz példányban készül, kézi összeszereléssel a Molsheim Atelier-ben található manufaktúrában. Az átlagolvasó számára sokkolóan hangzó mintegy 3,5 milliárd forintos (9 millió euró) vételár ellenére mindegyik példányt jó előre értékesítették.

Mint két tojás?

A két modell közötti hasonlóságok már első ránézésre is szembetűnőek. A Supersportot öt jellegzetes hűtőnyílással szerelték fel a B-oszlopon, amelyek a 3,5 literes, turbós V12-es motor hűtéséhez elengedhetetlenek. A Centodieciben ezeket az elemeket újraértelmezték és modernizálták, de a levegő ugyanúgy öt hűtőnyíláson keresztül áramlik be az új modellnél, majd a W16-os motor hűtőrendszerén keresztül – amely az EB110 ihletés nyomán üvegburkolatot kapott –távozik. Hátul, az áttervezett diffúzorban függőlegesen egymásra helyezett kipufogóvégek helyezkednek el, ez a megoldás is egyfajta tisztelgés az EB110 Supersport előtt.

Mint két tojás?

Mivel az EB110 Supersport és a Centodieci tervezése között eltelt néhány évtized, a szakembereknek egy sor megoldást újra kellett gondolniuk, ami például egy teljesen új tetővonal és profil létrehozását jelentette, amelynek első traktusa sokkal alacsonyabban, hátsó része pedig sokkal magasabban ül. Emellett az EB110 téglalap alakú fényszóróit is lecserélték, a Centodieci esetében karcsú LED-fényszórókká fejlődtek.

Azért ez egy kicsit erős!

A szép forma persze nem minden, egy hipersportautó estében a kiemelkedő műszaki megoldások is alapvető fontosságúak. A Centodieci természetesen olyan szintű teljesítményt nyújt, amelyet a maga korában még a forradalmi EB110 Supersport sem tudott felmutatni. Az 1578 lóerős Centodieci 0-ról 100 km/órára 2,4 másodperc alatt, 200 km/órára 6,1 másodperc alatt, 300 km/órára pedig 13,1 másodperc alatt gyorsul. Nem is csoda, hogy a végsebességet elektronikusan korlátozták 380 km/órára.

Azért ez egy kicsit erős!

Amikor egy autó képes ilyen sebességre, sok különböző szempontot kell figyelembe venni a tervezéskor. Biztonságosnak, áramvonalasnak kell lennie, és hatékonyan kell a levegőt a hajtáslánc alkatrészei köré irányítania a hűtéshez. Ezért a mérnökök a Chiron hajtásláncát vették alapul, de a Centodieci fejlesztése olyan széles körű volt, hogy lényegében egy teljesen új autót terveztek (20 kilogrammal például könnyebb is lett, mint az alapjául szolgáló Chiron).

A nem mindennapi teljesítményt persze kontrollálni is tudni kell, ezért több különleges érzékelővel is felszerelték, így garantált a tökéletes stabilitás, az erős és dinamikus motor mellett is. A Bosch ugyanis az erőforráshoz, az elektronikus motorvezérlő egységhez és a közvetlen benzinbefecskendező-rendszerhez is tervezett alkatrészeket. Így bármilyen fordulatszámon is használjuk a motort, mindig a legjobb eredményre számíthatunk, csakúgy, mint az előd V12-es erőforrásánál.