Autóipari fejlesztések otthonaként írta be magát a történelemkönyvekbe a Bosch boxbergi tesztpályája. A fejlesztési célokra épült komplexum megannyi vezetéstámogató és biztonsági kiegészítő bölcsője. Magyar újságírók éppen 10 éve járhattak ott legutóbb. Akkor arról kérdeztük őket egy egész napos bemutató után, hogy milyen tapasztalatokat és élményeket gyűjtöttek. Most, 10 évvel később pedig arról, hogy ahhoz képes milyen irányban fejlődött az autóipar, mint amit akkor vártak.
Kismartoni András és Szörényi András egyaránt komoly múlttal rendelkezik az autós újságírás területén és általában az autóiparban. A két szakember életútját végigkíséri a járműipar fejlődése. Érdekes látni, milyen különbségek, vagy épp hasonlóságok vannak válaszaikban – miután ugyanazon kérdéseket kapták meg kollégáinktól. Mindenekelőtt azonban következzen a 10 évvel ezelőtti videó és azt követően a válaszaik
Kismartoni András és Szörényi András 2015-ben
Boschblog: 2015-ben a Volkswagen XL1 és a Porsche 918 Spyder volt a boxbergi rendezvény két véglete. Az elmúlt 10 év fényében mit gondolsz ezekről az autókról, mennyire igazolta a megszületésüket az élet?
Kismartoni András – újságíró, Mediaworks
Felemelő volt élőben látni a plug-in hibrid autók leglassabb és leggyorsabb képviselőit, amelyekben közös, hogy aerodinamikai koncepciójukkal és tömegcsökkentésükkel irányt mutattak az autóiparnak. Milyen érdekes, hogy mindez nem sokkal a VW-féle emissziós botrány előtt történt, ami aztán óriási lökést adott az alternatív hajtások, mindenekelőtt az akkumulátoros-elektromos autók fejlődésének. Mára marginálissá tette a dízeleket – holott a közeljövő ésszerű iránya pont a technológiai sokszínűség lett volna, beleértve az akár öntöltő hibridek még szélesebb elterjedését. Persze napjaink trendjeit ismerve azért korai még teljes egészében temetni a belső égésű motort.
Szörényi András, autós újságíró – Vezess
Kivételes lehetőség volt számomra az XL1 vezetése, mert 250-es darabszámával csak elméletileg mondható sorozatgyártású autónak. Koncepcióját annyiban felülírta az eltelt idő, hogy a Volkswagen emissziós csalási botránya következtében a dízelmotorok iránti kereslet mára összezuhant. Paradox módon pont akkorra szorult vissza a nagy távok megtételében kiugróan hatékony technika, amikor az RDE közúti kipufogógáz-vizsgálattal az EU kikényszerítette az autógyártókból a normál, közúti használatban tisztán működő dízelmotorok megvalósítását.
A konnektorról tölthető akkus hibridhajtás áttörése az akkumulátoros villanyautók elterjedéséhez hasonlóan törvényhozási kérdéssé vált, mert az Európai Unióban sajnos hiányzik a technikasemleges megközelítés, ami hátráltatja az egészséges versenyt a különféle hajtásmódok között a szén-dioxid-kibocsájtás mérséklésében. A mából nézve a környezetszennyezés mérséklésének útja hosszabb távon az elektromos hajtás lesz, nem a plug-in hibrid.
Ezzel szemben a szintén Boxbergben vezetett Porsche 918 Spyder koncepciója időtállónak bizonyult, mert a hipersportautók azóta sem mondanak le a villanymotor(ok)ban rejlő menetdinamikai lehetőségekről. Ma az Aston Martin vagy a Ferrari legpotensebb sportautói is benzines-elektromos hibrid hajtásrendszerrel működnek.
Boschblog: A vezetéstámogató rendszerek már az akkori rendezvényen is kiemelt figyelmet kaptak. Hogyan változtatta meg a Te vezetési szokásaidat az ott, illetve az azóta bemutatott vezetéstámogató megoldások?
Kismartoni András
Kikapcsolom őket, vagy legalábbis egy részüket… Komolyra fordítva a szót, tartom a régi véleményemet, miszerint (főleg a mindinkább terjedő telefonnyomkodás miatt) egyre többen melléktevékenységként űzik az autóvezetést, és bizony ezek az asszisztensek rengeteg életet megmentenek. Sajnos a törvényi előírások miatt sok rendszer, például az egy km/h sebességtúllépésre riasztás egyszerűen túllő a célon, de például az adaptív tempomatot és a sávközéptartót én is szívesen használom sztrádán.
Szörényi András
Elvben azonos funkciójú és képességű vezetői segédrendszerek egészen eltérő nívón működnek a különféle autómárkáknál. Emiatt a Vezess autótesztjeiben is egyre hangsúlyosabb a vezetéstámogató berendezések kipróbálása, értékelése. A kormányzásba beavatkozó sávban tartó rendszerek éberebbé tettek vezetés közben, hogy a gyakran fals korrekciókat korrigálni tudjam, míg a távolságtartó tempomat és az autonóm vészfékrendszer biztonságosabbá, pihentetőbbé tette számomra az autózást.
Boschblog: Mit neveznél az elmúlt 10 év vezetőtámogató rendszerei közül a leghasznosabbnak és miért?
Kismartoni András
Azt még nem vezették be a szériagyártásba: az indulás előtti alkoholszondát, annál is inkább, mert a vártnál lassabban halad a teljesértékű autonóm rendszerek terjedése, részben jogi okokból, miközben riasztó méreteket ölt az ittas vezetés. Ugyanakkor a már elterjedt különféle holttér- és keresztirányú forgalomfigyelők, gyalogos- és bringásfelismerők mind jó szolgálatot tesznek, a legjobbnak a tényleges fékezéssel működő különféle ráfutásgátlókat mondanám.
Szörényi András
A radaros, illetve kamerás távolságmérésen és környezetelemzésen alapuló önműködő vészfékrendszert emelném ki, amely egy ideje kötelező az új autókban. Az autóvezetők jó részének figyelmét egyre több impulzus vonja el a vezetéstől, ezért a gyalogosokra és kerékpárosokra is reagáló automatikus vészfékezés valóban életeket menthet, a töredékére csökkentheti továbbá a ráfutásos balesetek számát városban.
Boschblog: Mit gondolsz, ha 10 év múlva is lesz lehetőségünk beszélgetni, mire tekintünk majd úgy vissza, minta az elmúlt évtized legmeghatározóbb autóipari fejlesztése?
Kismartoni András
Alighanem a mesterséges intelligencia fedélzeti rendszerekbe integrálása a közelmúlt egyik legérdekesebb vívmánya, de már önmagában a telefontükrözés is óriásit lendített az infotainment okossá és otthonossá tételében – még ha a fizikai gombok teljes száműzésével összességében rontott is a kezelhetőségen néhány gyártó. Itt jegyezném meg, hogy a szilárdtest akkuk tűntek volna a legnagyobb ígéretnek, de még várni kell a terjedésükre – ha viszont ez reális áron megvalósul, sok mindent megváltoztathatnak.
Szörényi András
Reményeim szerint új eszközök helyett a most is meglévők működése válik életszerűbbé, megbízhatóbbá. Így elindulás előtt nem a valós képességeiken részben messze túlterjeszkedő rendszerek kikapcsolása lenne az opció, hanem betölthetnék eredeti funkciójukat a vezető támogatásában, tehermentesítésében és fáradásának lassításában.
A kifejtős válaszokat igénylő kérdések mellett öt villámkérdést is feltettünk mindkét szakembernek, nézzük ezekre milyen válaszokat adtak.
Kismartoni András – újságíró, Mediaworks
Szörényi András, autós újságíró – Vezess
Elektromos áram vagy gázolaj?
K.A.: Városban és ingázni áram, hosszú útra gázolaj.
Sz.A.: Városban áram, messzire gázolaj.
SUV vagy kupé?
K.A.: Kupé, családi használatra akár öt ajtóval.
Sz.A.: Kupé, naná, csakis.
Automatikus parkolás, vagy távolról vezérelhető fűtés?
K.A.: Távvezérlésű hűtés-fűtés
Sz.A.: Az utóbbi, sokkal többet hozzáad az életemhez.
Autós nyaralás, vagy repülés?
K.A.: Az úti cél távolságától függ, rövidebbekre autó.
Sz.A.: Autós, annyival jobb benne a társaság.
Európai autó vagy valami egzotikum?
K.A.: Európai autó, már csak az iparág támogatása miatt is.
Sz.A.: Európai, ezen belül 124-es és Mercedes. Tele van Bosch-alkatrészekkel.