Annyi mindent köszönhetünk neki. A Golf típusnév nyolc generációnyi népautót takar, amely létezése óta fontos szereplője volt a világ mobilitásának. A legújabb ráadásul egy minden eddiginél különlegesebb feladatot is „magára vállalt”!
A Volkswagen vezetése egyáltalán nem volt könnyű helyzetben, amikor az első Golf megtervezésére adta a fejét. A Bogár sikere ugyan sokáig kitartott, azonban az 1960-as évek végén már érezhető volt, hogy égető szükség lenne egy korszerű utódra. Akkoriban még egyáltalán nem volt magától értetődő, hogy ez az új modell elől hajt majd, sőt az sem, hogy a motorját az orrában hordja. Olyannyira nem, hogy a wolfsburgi mérnököknek nem is nagyon volt érdemi tapasztalata az ilyen jellegű autóépítésben. A K70 ugyan 1970-től a VW kínálatának részeként orrmotoros és elsőkerék-hajtású volt, de ezt a modellt még az NSU kínálatából örökölte a Volkswagen, így a gyáriak a tervezésében sem vettek részt.
A német mérnököket azonban nem olyan fából faragták, hogy megijedjenek a kihívásoktól, így vettek egy nagy levegőt és az alapoktól terveztek egy új típust. Ma már nyugodtan kijelenthetjük, hogy ez elég jól sikerült, hiszen a Golf kategóriateremtő lett, a kompakt méretosztályt sokan még ma is Golf-kategóriaként aposztrofálják. A mai szemmel már viszonylag kis karosszéria (ne feledjük, a Golf az olajválság szülöttje) tágas belső teret ölelt körül és a csomagtartó is kiemelkedőnek számított abban az időben. Ráadásul az évek múlásával számtalan újdonsággal szolgált a típus: elhozta a dízel erőforrást a kategóriába, megteremtette a sportos kompakt fogalmát, létezett belőle elektromos és karosszériaváltozatok egész sorával bővült a kínálat. A nyolcadik generáció viszont egy egészen új területen alkot maradandót az autózás történelmében.
Adatokban gazdag
A Volkswagen az elsők között csatlakozott ahhoz a kezdeményezéshez, amelynek lényege, hogy anonim adatgyűjtéssel a Bosch és partnerei adatbázist építsenek önvezető autók számára. A Golf 8 modellek saját szenzoraik útazonosításhoz használt adatait szinkronizálják először a Volkswagen szerveire, majd az adatok onnan anonim formában kerülnek a Bosch adatfelhőjébe. Az így begyűjtött információk többrétegű, nagyfelbontású térképekre kerülnek, amelyet az önvezető rendszerek is felhasználnak. Bár az ilyen járművek sorozatgyártására belátható időn belül nem számíthatunk, kulcsfontosságú, hogy az adatfelhő és a hozzá tartozó mesterséges intelligencia platform minél több adat felhasználásával tanuljon.
Autók szeme és füle
A rendszer a járművek kamera és radarérzékelőinek információit, valamint a mozgási adatait használja. Ezek alapján képes pontos helyadatokkal, valamint irányítást szolgáló szintekkel bővíteni a jelenlegi navigációs térképeket.
Mit jelentenek ezek a gyakorlatban? A rögzített információk alapján a rendszer képes azonosítani a felfestéseket, vagy azok hiányát, a különböző korlátozásokat, jelzőtáblákat, vagy akár az úthibákat is. 2023-tól ez az adatbázis már a különböző szolgáltatásokhoz is rendelkezésre áll majd, így már akár a kettes szintű önvezetésre képes járművek is kihasználhatják. Értelemszerűen minél több jármű szolgáltatja az adatokat, annál pontosabb és használhatóbb lesz a rendszer, márpedig a Golf továbbra is Európa egyik legnépszerűbb autója.
Emberi tudást gyűjt
A Bosch megoldásnak egy másik komoly előnye, hogy az emberi paramétereket is tökéletesen modellezi, így az önvezető járművek viselkedése is természetesebb lehet. Az adatoknak köszönhetően ugyanis az automatizált járművek információkkal rendelkeznek az útgeometria és a táblák mellett arról is, hogy egy-egy kanyart milyen kormányzási szöggel és kerékfordulatszámmal oldanak meg a különböző sofőrök. Ezek és a hasonló anonim adatok jelentik a fejlesztési lehetőségek következő szintjét. A Bosch és partnerei – így például a Volkswagen is – ezekkel kerülnek egyre közelebb az automatizált vezetés megvalósításához.
Mit vesz ebből észre a felhasználó?
A bejelentés után alaposan szemügyre vettünk egy érintett járművet, a Volkswagen Golf új Variant kivitelét. Ha a bekezdés címe kapcsán rövid és tömör választ akarunk adni, akkor az csupán ennyi: semmit. Az adatok gyűjtése tulajdonképpen abból áll, hogy amit a jármű egyébként saját működéséhez felhasznál, azt leszinkronizálja az adatfelhővel is. Ezt teljes egészében a háttérben végzi, sem látható jele, sem a fedélzeti rendszerben tetten érhető paramétere nincs. Ráadásul ezt eddig is megtehette a gyári adatfalhővel, az újdonság csupán annyi, hogy az azonosítóktól megtisztított hasznos információkat a Bosch adatfelhője is megkapja.
Sokoldalúsága határtalan
Mindenképpen érdemel néhány szót maga a Golf, amely még mindig a kategória egyik etalonja. Ugyan nem ez az első digitális népautó, hiszen már elődje kapcsán is elérhető volt pár hálózatba kapcsolt funkció, ennek ellenére egyértelmű a fejlődés ezen a területen is.
Magában az autóban a hagyományos gombokat gyakorlatilag csak a kormánykeréken találunk, igaz ott jó sokat. Minden mást – a világítástól a klimatizálásig – dedikált érintőpanelek segítségével vezérelhetünk. A nagyméretű digitális felületek természetesen személyre szabhatóak, csakúgy, mint a hangulatvilágítás és az 1,5 literes TSI erőforrás karakterisztikája. Erőforrásból elérhető benzines, enyhe hibrid, plugin hibrid és dízel is.
A kombi karosszéria különösen sokrétű, mindkét üléssorban és a csomagtérben is hatalmas a tér. Az persze azonnal egyértelművé válik mindenkinek, aki beül, hogy visszafogott hűvös elegancia továbbra is a Golf egyik legfontosabb erénye.
Sokoldalúsága azonban vitathatatlan, hiszen az „átlagos” változatok mellett vannak különösen takarékos és sportos változatai is. Egy dolog azonban közös ezekben, mindannyian az autózás biztonságosabbá tételén dolgoznak minden megtett kilométeren, köszönhetően a Bosch adatfelhőjének szolgáltatott adatoknak.