Tovább bővül a Bosch AVP rendszere, amelynek segítségével emberi beavatkozás nélkül képesek parkolni bizonyos autók. Stuttgartban, a Mercedes-Benz múzeumban már működik egy ilyen parkolóház, és most a repülőtér mellett is készítenek egy ilyen objektumot.
Hamarosan már a stuttgarti repülőtéren is maguktól parkolhatnak az erre alkalmas autók. A Bosch, a Mercedes-Benz és az Apcoa parkolóház-üzemeltető ugyanis most készíti elő a terminál közelében található P6-os parkolóházat a sofőr nélküli, teljesen automatizált folyamatra. Jelenleg a finomhangolást végzik, hogy a Bosch AVP rendszere, a járművek és az Apcoa parkolóház-üzemeltető által biztosított digitális platform, az Apcoa Flow zökkenőmentesen tudjon egymással kommunikálni.
Majdnem ugyanaz, csak még jobb
A stuttgarti repülőtér kísérleti parkolóházában tesztelik a Bosch legújabb videokameráit is, amelyek képesek azonosítani az üres parkolóhelyeket, valamint észlelni az autó útjába kerülő gyalogosokat és bármilyen más akadályt is. Eddig lidar szenzorokat használtak erre a célra, ezek helyét és szerepét vehetik át az olcsóbb, de ugyanolyan megbízható kamerák.
A mérnökök munkáját a repülőtéren minden bizonnyal megkönnyíti, hogy az AVP technológia már bizonyított a gyakorlatban, 2019 júliusában ugyanis a Bosch és a Mercedes-Benz már megkapta az összes engedélyt a rendszer üzemeltetésére a stuttgarti Mercedes-Benz Múzeum parkolóházában. Ott speciális, a feladatra felkészített E-osztályú Mercedes-Benz járműveket használtak a tesztelés során.
Most viszont olyan S-osztályú autókat vetnek be, amelyekbe a rendszer használatához szükséges Intelligent Park Pilot funkciót már gyárilag előkészítették és a továbbiakban ezeket a járműveket már így is gyártják. A Mercedes-Benz S-osztály ezzel a világ első olyan járműve lett, amely megkapta a SAE 4-es szintű automatizált vezetési funkció előkészítését, amely tartalmazza az AVP-hez szükséges technológiát a választható felszereltség részeként. Ahhoz ugyanis, hogy használni tudjuk a rendszert, automatikus, vagy automatizált sebességváltóval szerelt, elektronikus menetstabilizálót (ESP), elektromos rögzítőféket, elektromos, vagy elektrohidraulikus kormányművet, start-stop funkciót és megfelelő kommunikációs interfészt tartalmazó járművekre van szükség.
De nem csak az AVP-vel kell a járműveket összehangolni, hanem a parkolóházban használt intelligens rendszerrel is. Az Apcoa Flow platformmal az egész parkolási folyamatot jegy- és készpénzmentesen, teljesen automatizált fizetési és számlázási rendszerrel lehet használni. Emellett lehet vele parkolóhelyet foglalni, sőt biztosítja az érintés nélküli be- és kilépést is. A rendszer ugyanis felismeri az ügyfél járművét és beengedi az épületbe, feleslegessé téve a jegyet és a jegyautomatához vezető utat. Az új, egygombos automatizált parkolási funkció megkönnyítése érdekében most egy tágas zónát alakítanak ki az utasok számára, közvetlenül a P6-os parkolóház bejárata mögött, így az AVP-felhasználók kényelmesen elhagyhatják járműveiket, az autójuk pedig ezt követően magától leparkol.
Stuttgartban már nem ez az első
Stuttgartban, a Mercedes-Benz Múzeum parkolóházában már egy éve megkezdődtek a tesztek, idén tavasszal pedig az összes engedélyt megkapta a Bosch által fejlesztett technológia. Így a városban már működik a rendszer, ott a megfelelő műszaki felszereltséggel rendelkező autók „maguktól” képesek helyet keresni és leparkolni.
Ráadásul kísérletekkel bizonyították, hogy biztonságos a használata, hiszen a parkolóház intelligens infrastruktúrája ismeri az épület minden négyzetméterét, azonosítja az akadályokat és képes elnavigálni az autónkat a legközelebbi szabad parkolóhelyre. Mindezt úgy, hogy bármilyen váratlan helyzetben biztonságosan működjön, és ha akadályt észlel, megfelelően reagáljon.
Már Amerikát is meghódította az AVP
Vállalatunk nemcsak Stuttgartban, hanem az egyesült államokbeli Detroitban is automatizált parkolóház kivitelezésébe kezdett. A tengerentúlon a Ford autógyártóval és az amerikai nagyvárosban parkolóházakat üzemeltető Bedrock vállalattal fogott össze, hogy megépítse a földrész első, teljesen automatizált, emberi beavatkozást nem igénylő parkolóházát. A kísérleti üzemmód nemrég már meg is kezdődött az épület földszintjén. A járműveket a Ford, a parkoláshoz szükséges eszközöket pedig természetesen a Bosch biztosította.
Hogy működik az AVP?
A technológia támogatja a vegyes üzemmódú forgalmat, azaz az automatizált (Automated Valet Parking – AVP) és az emberi irányítást is, vagyis mi magunk is parkolhatunk, de ha van megfelelő felszereltségű járművünk, akkor már nem kell a helykereséssel és a manőverezéssel bajlódnunk. Az AVP ugyanis lehetővé teszi, hogy a járművet a parkolóház bejáratánál egy arra kijelölt helyen hagyja a tulajdonosa, majd egy okostelefonos alkalmazás segítségével útjára indítsa. Innentől a Bosch által tervezett program veszi át az irányítást, kiszámítja a jármű méreteinek megfelelő parkolóhely felé vezető utat, majd be is parkol. Amikor pedig szükségünk van az autónkra, ugyanazon az útvonalon vissza is hozza azt nekünk. A rendszernek köszönhetően tehát nem kell helyet keresgélnünk, ráadásul húsz százalékkal több jármű fér el ugyanakkora területen, hiszen az AVP nem hagy feleslegesen üres tereket.