A Ducati, a KTM és a BMW után egy újabb motorkerékpár-gyártó, a Suzuki is a Bosch motorkerékpárokhoz készült alkatrészeit választotta legújabb modelljéhez. A legendás V-Strom 1050/1050 DE modellek a Bosch ötcolos TFT-kijelzőjét használják a 2023-as modellévtől.
Egészen új termék ez a kijelző, hiszen a piaci szereplőknek is csak nemrég mutatkozott be. A Suzuki mérnökei mégis mellette döntöttek, ami sokoldalúságát és tudását tekintve nem is meglepő.
Minden információ egy helyen
Motorozás közben elengedhetetlen, hogy a jármű vezetője minden fontos információhoz időben hozzáférjen. Legyen az az aktuális sebesség, a jármű állapota, vagy a navigációs rendszer utasítása, a motorosnak különösen fontos, hogy még csak a szemét se kelljen levennie az útról, miközben ezeket feldolgozza. Ez az új ötcolos kijelző pontosan erre képes: egyetlen pillantás alatt megmutatja a szükséges információkat.
A kompakt kialakításnak köszönhetően sem tömege, sem mérete nem tolakodó, vagy zavaró. Ahhoz ugyanakkor pont elég nagy, hogy optimális olvashatóságot biztosítson. Persze ez már nem csak a Bosch mérnökein múlik. Az újdonság ugyanis szabadon programozható a járműgyártók elvárásainak megfelelően, így az azon megjelenő grafika teljesen egyedi, a motorkerékpárhoz maximálisan igazodó lehet.
Fényes V-Strom jövő
Az említett Suzuki modellekben 2023-tól elérhető az újdonság. A japán mérnökök a fényes kijelző mellett döntöttek, bluetooth kapcsolatot ugyan az előzetes tervek szerint nem támogat ez a változat, de kábeles kapcsolatot biztosít, ráadásul utóbbit bármilyen időjárási körülmények között. Így ez esetben is megszűnik az eddig jellemző második tartó és mobiltelefon használata a motorozás során. A rendszer képes tükrözni az okostelefon legfontosabb funkcióit, így a motorosok hozzáférhetnek a navigációs és zenelejátszó szoftverekhez, vagy akár a telefonhívások kezelését is intézhetik a segítségével.
A biztonság a legfontosabb
A Bosch mérnökei sokat dolgoztak azon, hogy a rendszer felhasználói továbbra is biztonságosan motorozhassanak, vagyis az új kijelző ne vonja el a figyelmüket. Sőt, arra is figyelmet fordítottak, hogy a működés ne menjen a vezetési élmény rovására. A kijelző az eddig felsoroltak mellett alkalmas a vezetőt támogató rendszerek funkcióinak és beállításainak megjelenítésére és vezérlésére is.
Minden méretben elérhető
Bár a Suzuki legendás modellje kimondottan nagynak számít, a Bosch nem csak ehhez a mérethez ajánlja az új kijelzőt. Sőt, nem is csak hagyományos belső égésű motorokkal szerelt járművekhez. A display az elektromos motorkerékpárokhoz, sőt robogókhoz is illeszthető. Ezek mellett pedig a négykerekű sporteszközöktől vagy speciális munkagépektől sem jön zavarba. A Bosch már több éve gyárt ilyen kijelzőket motorkerékpárokhoz, így valódi referenciapont ebben az ágazatban is.
Valódi legenda
A már korábban is leírt jelző nem túlzás a V-Strom kapcsán, hiszen több mint 20 éve jelentős piaci szereplő, több országban is piacvezető a kategóriájában. Harmadik generációja 2020-ban mutatkozott be, a következő modellévre pedig megújul a különleges járműcsalád. A komplett élményt kínáló jármű műszakilag is új szintre lép, hiszen eddig nem látott vezetőtámogató rendszereket kap, a Boschnak köszönhetően teljesen megújul a Suzuki Intelligent Ride System is. A menetdinamikai különlegességek között említhető a menetstabilizáló rendszer „murva üzemmódja” az új ABS, amelynek köszönhetően a hátsó keréken teljesen deaktiválható a blokkolásgátló. Megújul az 1037 köbcentis V-Twin erőforrás is, amely új szelepeket és hatfokozatú sebességváltót is kap, sőt a hajtáslánc emellett új erőátviteli láncot is magáénak tudhat. A sebességtartó automatikához beállíthatunk speciális határértékeket, a menetstabilizáló rendszer pedig a domborzati kihívásokat is segít csökkenteni elinduláskor, megálláskor és lassú araszoláskor.
Nem csak a kijelző Bosch
A motorozás kapcsán járatos olvasók a leírtakból kitalálhatták, hogy nem csak a kijelzőre lehetünk büszkék. A menetstabilizáló (MSC) és blokkolásgátló (ABS) rendszerek is a Bosch termékei. A hossz és keresztirányú gyorsulásmérő szenzorok minden eddiginél biztonságosabb motorozást tesznek lehetővé és a korábban már említett speciális funkciókhoz is kiválóan alkalmazkodnak. E mellett pedig tökéletesen kommunikálnak a jármű egyéb vezérlőivel a CAN-bus segítségével. Méretük és tömegük pedig a motorozás élményére is jó hatással vannak – elvégre még mindig ez a legfontosabb egy ilyen jármű esetében.