Skip to main content
 

Elektromágneses gyújtórendszertől az ablaktörlőn és az ABS-en át az önvezető rendszerekig számos találmánnyal járult hozzá vállalatunk az autózás fejlődéséhez a kezdetektől egészen napjainkig. Ezúttal egy rövid történeti áttekintés hoztunk arról, mit is tett hozzá az autózás fejlődéséhez a Bosch.

A közlekedés mindig is fontos kérdés volt az emberiség történetében, ma pedig már az emberek és áruk szállítása elengedhetetlen a társadalom és gazdaság szempontjából is. Pedig nem volt mindig annyira egyszerű és gyors a közlekedés, mint ma. A nagy áttörést a vasút majd az autók jelentették. Az autógyártás kezdeti évtizedeiben előbb a gyártási kapacitások növelése és a költséghatékonyság, majd később a környezettudatosság volt az innováció középpontjában. Ma viszont a kutatás és fejlesztés az önvezető rendszerekre és az elektromos hajtás fejlesztésére összpontosít, természetesen nem feledve a korábbi szempontokat sem.

Utat nyitottunk a jövőnek

Lovaktól az elektromágneses gyújtásrendszerig

„Ha már autóval utazik, hamarosan hihetetlenül unalmasnak fogja találni a lovakat. A lovaglás minden bizonnyal jó mozgásforma, de a ló nem közlekedési eszköz” – írta Robert Bosch egy barátjának 1906-ban. Meglátása igaznak bizonyult, hiszen ezt követően kezdtek elterjedni az autók, és ez a változás segítette vállalatunk felemelkedését. Cégünk első üzleti sikerét az elektromágneses gyújtásrendszer gyártása hozta el.  Az új találmány, amelyet 1897-ben szabadalmaztatott Robert Bosch, jelentősen megkönnyítette a gépjárművek üzemeltetését, ami addig komoly szakértelmet igénylő feladat volt. A szerkezet ugyanis sokkal megbízhatóbban működött, mint az addig használt egyéb megoldások.

A mágneses gyújtás alapozott meg mindent

A mágneses gyújtás alapozott meg mindent

De mivel az utakon közlekedő autók száma még mindig alacsony volt, a Boschnak a világ minden piacán reklámoznia kellett termékét. Persze volt is mit reklámozni, mivel a 20. század első két évtizedében a cég már olyan eszközöket dobott piacra, amelyek biztonságosabbá és kényelmesebbé tették a vezetést. Ilyenek voltak például a lámpák és fényszórók, az indítómotorok, vagy épp az ablaktörlők. Azonban az autó továbbra is luxustermék volt, amely csak a gazdagok számára volt elérhető.

Olcsóbban, mindenkinek!

Az 1920-as és 1930-as években azért, hogy szélesebb körben megfizethetőek legyen az autók, a hangsúly a termelés racionalizálására helyeződött át. A tömeggyártás valóban olcsóbbá is tette az autókat.

Robert Bosch 1913-ban egy bemutató rendezvényen

Robert Bosch 1913-ban egy bemutató rendezvényen

A mérnökök ezt követően arra törekedtek, hogy az gépkocsikat egyre erősebbé, megbízhatóbbá és kényelmesebbé tegyék. Eközben a világ is alkalmazkodott az autók korszakához. A várostervezés középpontjába az autó került, és az az elképzelés, hogy a mindennapi élet jelentős részét négy keréken kell megközelíteni.

Új idők, új szlogen

Az 1970-es években azonban a vélemények alapvetően megváltoztak. Az autóktól ellepett nagyvárosok hatalmas mennyiségű kipufogógáztól fulladoztak. Aztán bekövetkezett az olajválság, amely emlékeztette a világot, hogy a nyersanyagok nem állnak rendelkezésre korlátlanul, rávilágítva bonyolult politikai és gazdasági összefüggésekre. Ráadásul az éves közúti halálesetek száma a fejlett gazdaságokban az 1970-es évek elején tetőzött.

Bosch flotta 1933-ból

Bosch flotta 1933-ból

A Bosch gyorsan felismerte a mobilitás új követelményeit. Ezért 1973-ban cégünk új szintre emelte a kutatási és fejlesztési tevékenységét, a Bosch új szlogenje: „biztonságos, tiszta, gazdaságos” pedig összefoglalta a prioritásokat. A program keretében piacra dobott termékek mindhárom, a szlogenben érintett területen fontos előrelépést mutattak fel: a biztonsági funkciók, például a blokkolásgátló fékrendszerek számos súlyos balesetet megelőztek, az innovatív elektronikus vezérlőrendszerek pedig jelentősen csökkentették az üzemanyag-fogyasztást és a károsanyag-kibocsátást. Számtalan baleset ma már megelőzhető, köszönhetően a hetvenes évek elején kialakított jövőképnek, valamint az olyan rendszereknek, mint az ABS és a légzsák.

Sokatmondó kép, amely az olajválság közepette készült Németországban (NSZK-ban): autópályán sétáló apa a gyermekével

Sokatmondó kép, amely az olajválság közepette készült Németországban (NSZK-ban): autópályán sétáló apa a gyermekével

Az emberi tényező

Bármilyen fejlesztéseket végezzenek is a mérnökök, az ember marad, mint tényező, amely mindig magában rejti a kiszámíthatatlanságot. De mi van akkor, ha a vezetést olyan gépre bízzuk, amely biztosítja, hogy ne történjen baleset, és ne alakuljanak ki forgalmi dugók vagy kihasználhatatlan parkolóhelyek? Még az 1970-es években a Bosch kutatói vizsgálták ezt a jövőképet.

Kezdetben az automatizált járművezetést vezetőkábelekkel képzelték el, de ez akkor műszakilag még nem volt megvalósítható. Később azonban már valós közúti forgalomban teszteltek egy önvezető furgont. Bár a kísérlet sikerült, tömeggyártásba nem került a jármű, az önvezetésben rejlő lehetőségekről azonban így sem mondott le a Bosch, az elmúlt években tesztjárműveink több millió kilométert tettek meg közutakon. Emellett számos olyan eszközt gyárt vállalatunk, amelyek már ma is segítik az autósokat, ilyen például az automatikus vészfékrendszer és az adaptív sebességtartó automatika.

Stressz nélküli jövő

Ha az emberek csupán utasok lennének, az önvezető technológia olyan előnyökkel is járhatna, amelyekbe sokan bele sem gondolnak. Például a világ összes parkolóhelye – amely háromszor akkora területet jelent, mint Luxemburg teljes területe – 60 százalékkal csökkenthető lenne. Emellett a megelőzhető lenne a közlekedési balesetek jelentős része, a megmentett emberi életek mellett ez a gazdaság számára mindez évi 500 milliárd dollár megtakarítást jelentene csak az Egyesült Államokban. Fontos ugyanakkor az is, hogy az embereket ne korlátozzuk, így annak, aki vezetni szeretne meg kell hagyni a lehetőséget erre. Nekik tovább kell tökéletesíteni a vezetőtámogató rendszereket, úgy, ahogy az elmúlt évtizedekben is tettük.

A jövő városa sokkal nyugodtabb lehet

A jövő városa sokkal nyugodtabb lehet