A kerékpárok világa más közlekedési eszközökhöz mérten lassan fejlődött. Az elmúlt évtizedekben azonban egészen új tendenciák megfigyelhetők, a legutóbbi öt esztendőben pedig a Bosch is visszatért ebbe az iparágba.
Ha a kerékpárok történelmére szeretnénk kitérni, akkor egészen 1817-ig kell visszautaznunk az időben. Ekkor készült el Karl Von Drais első „vesszőparipájával”, ami tulajdonképpen a kerékpár ősének tekinthető. 1839-ben aztán jött a következő komolyabb innováció, a Kirkpatrick Macmilian részéről, ez volt a taposópedál. Szintén fontos állomás volt 1885, amikor John Kemp Starley megalkotta a biztonsági kerékpárt, amely már lánchajtásos volt. 1888-ban pedig John Boyd Dunlopnak köszönhetően elkészült az első pneumatikus gumiabroncs, amellyel gyakorlatilag a kerékpár elnyerte mai formáját.
Bár sokan szeretik és használják ezt a praktikus és egészséges közlekedési eszközt, néhányan mégis csak legyintenek, mondván: az elmúlt közel kétszáz évben csak alig fejlődött. Hajlamosak vagyunk megfeledkezni róla, hogy ebből a kétkerekűből származtathatók a motorkerékpárok is, mostani bejegyzésünknél azonban maradunk a „klasszikus” bringáknál. Az 1920-as években értékelődött fel először a szerepük. A gazdasági válság hatására szükség volt egy olcsó közlekedési és szállító eszközre, és erre a kerékpár tökéletesen megfelelt. Voltak azonban hiányosságai, például az, hogy korlátozottan volt csak használható. Sötétben gyakorlatilag alkalmatlanná vált a használatra. Ekkor ért először össze a Bosch és a kerékpár történelme. A cég ugyanis lehetőséget látott a kétkerekűek felvillanyozásában, így megkezdődött a dinamók és lámpák gyártása hozzájuk. Kezdetben csupán a kerékpáros látásának javítása volt szempont, így az első villára szerelt dinamók csak az első fényvetőket látták el elektromos árammal. Mivel a dinamók a sebesség növekedésével arányosan több áramot termeltek, ezért a kerékpárosok igyekeztek egyre jobb erőbe kerülni, és növelni a tempót. Az automobilok elterjedésével szükségessé vált a hátsó világítóberendezés hozzáillesztése a rendszerhez. A baleset megelőzés kapcsán ennek komoly szerepe volt a második világháború után.
A tömeges motorizációval tehát megjelent a komplex világítóberendezés a kerékpárokhoz is. Kezdetben a váz köré tekert vezetékek biztosították az elektromos összeköttetést, majd az 1950-es évektől az üreges vázak belsejében helyezték el a vezetékeket. A Bosch első kerékpáros időszaka egészen a ’60-as évek végéig tartott. Svédországban 1968-ig készültek kerékpárokhoz világítóberendezések, ekkor azonban a vállalat más területekre kezdett koncentrálni, így megszüntette a korábbi sikertermék gyártását. Negyven évvel később tértünk vissza a bringák világába, amely ugyan sokat fejlődött, de a következő lépcsőfok kétségtelenül ekkora datálható. Addig ugyanis leginkább a különböző célokra kifejlesztett kétkerekűek megjelenése, valamint a gyártástechnológia fejlődése jelentette az igazi újdonságokat. Ki ne emlékezne a ’90-es évek BMX őrületére, majd a hegyi kerékpárok térnyerésére. 2011-ben azonban olyasvalami történt, amire a kétkerekűek szakértői sem számítottak.
Két éves fejlesztési időszakot követően ekkor mutatta ugyanis be a Bosch az eBike rendszer első generációját. A fejlett elektromos segédhajtás gyorsan teret nyert szinte minden kerékpárfajtánál. Szabályozható teljesítményszintjeivel, fejlett energiagazdálkodási megoldásaival, átláthatóságával gyorsan elfogadták a felhasználók. A sikereket látva a Bosch megkezdte a fejlesztéseket, így egyre kisebb és könnyebb akkumulátorok és új funkciók jelentek meg a kínálatban. Ennek köszönhetően ma már több mint 55 kerékpárgyártó használja a Bosch rendszerét. 2014-ben kezdődött meg a második generáció fejlesztése. Németország mellett a Bosch Budapesti Fejlesztési Központjában is egy mérnökcsapat dolgozott azon, hogy a második generáció ne csak fejlettebb legyen, hanem mérséklődjenek a gyártási költségek is. A magyarországi telephelyek egyébként is kulcsszerepet kaptak 2011-óta az eBike kapcsán. A hatvani Bosch telephely készíti a vezérlését azoknak az elektromotoroknak, amelyeket a miskolci telephelyen gyártanak. Az okostelefonok térnyerésével pedig a rendszer többre lett képes, mint ahogy azt sokan képzelték 2011-ben.
Az új generációs eBike rendszerek már képesek a navigációs útvonal megjelenítésére. A 4,3 colos színes kijelző akár háromdimenziós navigációs térkép megjelenítését is lehetővé teszi. Sőt, akár a fitnesz applikációk adatait és edzésterveit is meg tudja jeleníteni az időjárásnak ellenálló kijelző. A rendszereszköz fejlett biztonsági funkciókat is magáénak tudhat, hiszen például a beérkező üzenetek megjelenítésére is képes, arra azonban figyel, hogy ezt csak olyankor tegye, ha a kerékpár álló helyzetben van.
Magyarországon már többször is bizonyított az eBike. Például akkor, amikor 2013-ban a Kékesi Csúcstámadás kerékpáros verseny minden hagyományos bringáját leiskolázta segítségével egy biciklis, vagy amikor 2014-ben a Hajtás Pajtás futárszolgálatnál tesztelték. Mindkét esetben sokat jelentett az akár 250 wattos rásegítés.
A Bosch mérnökei természetesen továbbra sem pihennek, az eBike ugyanis folyamatosan sikeres. Vele az elmúlt öt évben annyit fejlődött a kerékpár, mint talán az azt megelőző 100 esztendőben összesen.
Végül következzék egy kisfilm, az eBike felhasználásáról speciális körülmények között. Az angol nyelvű és látványos videóhoz jó szórakozást kívánunk!
Kapcsolódó bejegyzések:
Villamosított, digitális hermész
Kifizetődő innovációs stratégia
[wysija_form id=”1″]