A jelenlegi közgondolkodást alapul véve néha nehéz eldönteni, hogy úri hóbort, vagy éppen környezettudatos divat egy zöld rendszámos jármű birtoklása. Válaszokat kerestünk a téma kapcsán felmerülő kérdésre egy konnektorról tölthető Volvo V60 T8 segítségével.
Sokan tartják úgy, hogy a hibridautó nem más, mint puszta átmenet a jelen hagyományos, illetve a jövő elektromos autózása között. A helyzet viszont nem ennyire egyszerű, hiszen e megoldás sokkal inkább egy minden szempontból élhető változat az alternatív meghajtású járművek kínálatában, párhuzamban a tisztán elektromos hajtású személygépkocsikkal. Más szavakkal úgy is mondhatnánk, hogy egy hibridautó birtoklása ígéretes belépő a jövő klímasemleges világába.
Számos csoportba sorolhatjuk a kettős meghajtású, rendkívül környezetbarát járműveket, léteznek teljesen (full-) hibrid, rásegítőhibrid, enyhe (mild-) hibrid, és konnektoros (plug-in) hibrid változatok is. Utóbbiak közé tartozik az általunk tesztelt Volvo V60 T8 Twin Engine is, amely egy hagyományos belső égésű motorral és egy villanymotorral rendelkezik.
A kezdetek
Az első teljesen hibrid meghajtású, kereskedelmi forgalomban is kapható személygépjármű 1997-ben mutatkozott be Toyota Prius néven, tulajdonképpen ez a modell tekinthető a hibridautózás úttörőjének. A kezdetben rút kiskacsa négy generációt követően is megtartotta egyediségét és mindvégig karizmatikus maradt.
A közel harminc éves koncepció sikere leginkább az eladási statisztikákból mérhető. A japán gyártó ugyanis leányvállalatával, a Lexus-szal 2019. februárig több mint 13 millió hibrid hajtású gépjárművet értékesített világszerte. De ennél meglepőbb adat annak a 103 millió tonnányi szén-dioxid-kibocsátásnak a mértéke, amelytől ezek az autók 22 év alatt megmentették a Földet.
Északi szél
Bár már a hetvenes évek óta kísérletezik elektromos meghajtással a Volvo, csak az elmúlt időszakban állt be az alternatív hajtású gépjárművet gyártók egyre bővülő sorába. Az utóbbi évtizedben a közelmúlt dízelhajtású DRIVe modelljeinek 100 gramm/kilométer alatti széndioxid-kibocsátásától a jövő tisztán elektromos járműveinek sorozatgyártásáig nagy utat tett meg a gyártó.
Jelenlegi modellkínálatában a hagyományos hajtású járművek mellett a konnektoros hibrid és a enyhe hibrid változatok képviselik a fenntartható közlekedést. A jövő pedig éppen néhány héttel ezelőtt kezdődött el, amikor a gyártó bemutatta az első tisztán elektromos hajtású modelljét. Az egy töltéssel 400 kilométeres hatótávot ígérő, 408 lóerős XC40 Recharge 2020 év végétől érhető el a vásárlóközönség számára.
Szoros kapcsolatban
A két vállalat együttműködése hosszú évtizedekre nyúlik vissza, ugyanis a Bosch már a hetvenes évek óta udvari beszállítója a Volvónak, és több olyan közös fejlesztésű szabadalmat is adtak a világnak, amely mai napig meghatározó az autógyártásban. Így nem meglepő, hogy negyven évre visszamenőleg bármelyik svéd személyautó gépháztetejét felnyitva rögtön találkozhatunk a német gyártó jól felismerhető logójával valamelyik modulon, szenzoron, vagy éppen fojtószelepen. Nincs ez másként a tesztautónk esetében sem, ahol a vezető német technológia már az utastérben is megvetette lábát, gondoljunk csak a nagy felbontású LCD-óracsoportra, vagy az információs és szórakoztató rendszer tablet-szerű központi kijelzőjére.
Jótékony átnevelőtábor
Egyszer valaki azt mondta: „Ha beülsz egy hibrid gépjárműbe, megváltoznak a vezetési szokásaid. Ha látod, mennyi üzemanyagot takarítasz meg egy adott úton, akkor egyből másként alakul a kapcsolatod a gázpedállal”. Mi ezt egészen addig nem hittük el, amíg nem jelent meg az kijelzőn az első száz kilométeres út statisztikája. A ritkán, többnyire emelkedőkön való nagyobb gyorsítások alkalmával bekapcsolódó benzinmotorral 2,3 literes átlagfogyasztást sikerült elérnünk, ami egy hagyományos autóból átülve egyszerűen hihetetlennek tűnt.
Az erőpróbákban bővelkedő vegyes használat során hat liter alatti átlagot tapasztaltunk, ami a 390 lóerős összteljesítményhez és a tömegéhez képest kedvezőnek mondható. A hangtalan suhanás és a tudat, hogy minden egyes óvatos gázreakcióval és kigurítással apró lépéseket teszünk a Föld megmentéséért, már az első métereken meggyőzőnek bizonyultak.
Kompromisszumok nélkül
A maga 4761 milliméteres hosszával a V60 méretben a ranglétra közepén helyezkedik el a Volvo típusai között, és mind a vezetőnek, mind pedig az utasoknak kellő komfortot biztosít. Az ülések legendásan kényelmesek, több száz kilométert is megtehetünk testi fáradtság nélkül. Bár a hivatalos titulusa alapján sportkombi, a V60 mégis rengeteg csomagot képes elnyelni, így akár egy négytagú család is gond nélkül elindulhat egy kiadós nyaralásra.
A hibrid járművek egyik legnagyobb hátránya a csomagtér méretének jelentős csökkenése. A Volvo esetében az akkumulátorcsomagot úgy sikerült elhelyeznie a mérnököknek, hogy a hátsó traktus kapacitása gyakorlatilag változatlan maradt. Az egyedüli gyarapodás a jármű menetkész tömegében érezhető, ebben az esetben ugyanis a hagyományos változatokhoz képest mintegy fél tonnával nehezebb a hibrid verzió.
Kétszázhúsz felett
A konnektoros hibridautók nagy előnye a háztartási töltés lehetősége, azaz az autóhoz biztosított töltőkábel bármilyen földelt villásdugóval felszerelt, egyfázisú 230 voltos konnektorba behelyezhető. A Volvo V60 T8 Twin Engine Type 2-es csatlakozóval rendelkezik, így megfelelő szabványos kábellel bármelyik utcai töltőnél megállhatunk regenerálódni.
Jelenleg mindössze két dolog nehezítheti a hibrid autók gyorsabb elterjedését, és az alacsonyabb szén-dioxid-kibocsátás elérését. Egyrészt a szépségnek ára van, ami a Volvo V60 T8 esetében 19 millió forintos árcédulát jelent. Másrészt a töltőpontok lefedettsége még mindig gyerekcipőben jár. A legfrissebb kutatások szerint Európában nagyjából 147 ezer nyilvános végpont érhető el, de a jósolt igények kielégítésére összesen 2,8 millió állomásra lenne szükség csak a kontinensünkön, és akkor még az elektromos hálózat felkészültségéről nem is beszéltünk.
Tisztán munkába
A teszt végén örömmel summáztuk, hogy egy hétig szinte ingyen jártunk munkába a Volvo V60 T8 Twin Engine autóval, és a gyár által megadott 50 kilométeres hatótávolságba bőségesen belefértünk minden egyes alkalommal. Itt fontos megjegyezni, hogy az autót használó emberek döntő többségének tökéletesen elegendő ez a hatótáv az ingázáshoz. Annak tehát, aki egy átlagos munkanapon ennél kevesebbet ingázik otthona és munkahelye között, és a megfelelő keret is rendelkezésére áll, tökéletes megoldás lehet a hibrid Volvo V60. Ha pedig mindkét célpontnál található megfelelő töltőaljzat, az maga a mennyország!