Technológia

Zöld rendszám és ami közötte van

2019-12-11 No Comments 10 perc olvasási idő

A jelenlegi közgondolkodást alapul véve néha nehéz eldönteni, hogy úri hóbort, vagy éppen környezettudatos divat egy zöld rendszámos jármű birtoklása. Válaszokat kerestünk a téma kapcsán felmerülő kérdésre egy konnektorról tölthető Volvo V60 T8 segítségével.

Sokan tartják úgy, hogy a hibridautó nem más, mint puszta átmenet a jelen hagyományos, illetve a jövő elektromos autózása között. A helyzet viszont nem ennyire egyszerű, hiszen e megoldás sokkal inkább egy minden szempontból élhető változat az alternatív meghajtású járművek kínálatában, párhuzamban a tisztán elektromos hajtású személygépkocsikkal. Más szavakkal úgy is mondhatnánk, hogy egy hibridautó birtoklása ígéretes belépő a jövő klímasemleges világába.

Számos csoportba sorolhatjuk a kettős meghajtású, rendkívül környezetbarát járműveket, léteznek teljesen (full-) hibrid, rásegítőhibrid, enyhe (mild-) hibrid, és konnektoros (plug-in) hibrid változatok is. Utóbbiak közé tartozik az általunk tesztelt Volvo V60 T8 Twin Engine is, amely egy hagyományos belső égésű motorral és egy villanymotorral rendelkezik.

A kezdetek

Az első teljesen hibrid meghajtású, kereskedelmi forgalomban is kapható személygépjármű 1997-ben mutatkozott be Toyota Prius néven, tulajdonképpen ez a modell tekinthető a hibridautózás úttörőjének. A kezdetben rút kiskacsa négy generációt követően is megtartotta egyediségét és mindvégig karizmatikus maradt.

A Toyota Prius első generációja nem éppen a szépségével tűnt ki kortársai közül, korszakalkotó szerepe viszont megkérdőjelezhetetlen

A Toyota Prius első generációja nem éppen a szépségével tűnt ki kortársai közül, korszakalkotó szerepe viszont megkérdőjelezhetetlen

A közel harminc éves koncepció sikere leginkább az eladási statisztikákból mérhető. A japán gyártó ugyanis leányvállalatával, a Lexus-szal 2019. februárig több mint 13 millió hibrid hajtású gépjárművet értékesített világszerte. De ennél meglepőbb adat annak a 103 millió tonnányi szén-dioxid-kibocsátásnak a mértéke, amelytől ezek az autók 22 év alatt megmentették a Földet.

Északi szél

Bár már a hetvenes évek óta kísérletezik elektromos meghajtással a Volvo, csak az elmúlt időszakban állt be az alternatív hajtású gépjárművet gyártók egyre bővülő sorába. Az utóbbi évtizedben a közelmúlt dízelhajtású DRIVe modelljeinek 100 gramm/kilométer alatti széndioxid-kibocsátásától a jövő tisztán elektromos járműveinek sorozatgyártásáig nagy utat tett meg a gyártó.

A Volvo V60 Twin Engine plug-in hibrid technológiája a gyártó nagyobb, SPA padlólemezén alapul, a belső égésű motor az első kerekeket hajtja, az elektromotor hátul aktív

A Volvo V60 Twin Engine plug-in hibrid technológiája a gyártó nagyobb, SPA padlólemezén alapul, a belső égésű motor az első kerekeket hajtja, az elektromotor hátul aktív

Jelenlegi modellkínálatában a hagyományos hajtású járművek mellett a konnektoros hibrid és a enyhe hibrid változatok képviselik a fenntartható közlekedést. A jövő pedig éppen néhány héttel ezelőtt kezdődött el, amikor a gyártó bemutatta az első tisztán elektromos hajtású modelljét. Az egy töltéssel 400 kilométeres hatótávot ígérő, 408 lóerős XC40 Recharge 2020 év végétől érhető el a vásárlóközönség számára.

Volvo XC40 Recharge a gyártó első, kereskedelmi forgalomban is kapható elektromos modellje 2020-tól kapható

Volvo XC40 Recharge a gyártó első, kereskedelmi forgalomban is kapható elektromos modellje 2020-tól kapható

Szoros kapcsolatban

A két vállalat együttműködése hosszú évtizedekre nyúlik vissza, ugyanis a Bosch már a hetvenes évek óta udvari beszállítója a Volvónak, és több olyan közös fejlesztésű szabadalmat is adtak a világnak, amely mai napig meghatározó az autógyártásban. Így nem meglepő, hogy negyven évre visszamenőleg bármelyik svéd személyautó gépháztetejét felnyitva rögtön találkozhatunk a német gyártó jól felismerhető logójával valamelyik modulon, szenzoron, vagy éppen fojtószelepen. Nincs ez másként a tesztautónk esetében sem, ahol a vezető német technológia már az utastérben is megvetette lábát, gondoljunk csak a nagy felbontású LCD-óracsoportra, vagy az információs és szórakoztató rendszer tablet-szerű központi kijelzőjére.

A Volvo V60 T8 Twin Engine belső tere a letisztult skandináv stílust tükrözi, hideg eleganciával és finom anyagokkal

A Volvo V60 T8 Twin Engine belső tere a letisztult skandináv stílust tükrözi, hideg eleganciával és finom anyagokkal

Jótékony átnevelőtábor

Egyszer valaki azt mondta: „Ha beülsz egy hibrid gépjárműbe, megváltoznak a vezetési szokásaid. Ha látod, mennyi üzemanyagot takarítasz meg egy adott úton, akkor egyből másként alakul a kapcsolatod a gázpedállal”. Mi ezt egészen addig nem hittük el, amíg nem jelent meg az kijelzőn az első száz kilométeres út statisztikája. A ritkán, többnyire emelkedőkön való nagyobb gyorsítások alkalmával bekapcsolódó benzinmotorral 2,3 literes átlagfogyasztást sikerült elérnünk, ami egy hagyományos autóból átülve egyszerűen hihetetlennek tűnt.

Hibridautó-wellness, avagy pihentető feltöltődésen a Volvo V60

Hibridautó-wellness, avagy pihentető feltöltődésen a Volvo V60

Az erőpróbákban bővelkedő vegyes használat során hat liter alatti átlagot tapasztaltunk, ami a 390 lóerős összteljesítményhez és a tömegéhez képest kedvezőnek mondható. A hangtalan suhanás és a tudat, hogy minden egyes óvatos gázreakcióval és kigurítással apró lépéseket teszünk a Föld megmentéséért, már az első métereken meggyőzőnek bizonyultak.

Kompromisszumok nélkül

A maga 4761 milliméteres hosszával a V60 méretben a ranglétra közepén helyezkedik el a Volvo típusai között, és mind a vezetőnek, mind pedig az utasoknak kellő komfortot biztosít. Az ülések legendásan kényelmesek, több száz kilométert is megtehetünk testi fáradtság nélkül. Bár a hivatalos titulusa alapján sportkombi, a V60 mégis rengeteg csomagot képes elnyelni, így akár egy négytagú család is gond nélkül elindulhat egy kiadós nyaralásra.

Az alaphelyzetben 529 literes csomagtartó bőven elegendő a hétköznapok kiszolgálására, ha pedig rendesen szeretnénk megpakolni, akkor a hátsó üléstámlák előre döntésével egészen 1441 literig bővíthetjük

Az alaphelyzetben 529 literes csomagtartó bőven elegendő a hétköznapok kiszolgálására, ha pedig rendesen szeretnénk megpakolni, akkor a hátsó üléstámlák előre döntésével egészen 1441 literig bővíthetjük

A hibrid járművek egyik legnagyobb hátránya a csomagtér méretének jelentős csökkenése. A Volvo esetében az akkumulátorcsomagot úgy sikerült elhelyeznie a mérnököknek, hogy a hátsó traktus kapacitása gyakorlatilag változatlan maradt. Az egyedüli gyarapodás a jármű menetkész tömegében érezhető, ebben az esetben ugyanis a hagyományos változatokhoz képest mintegy fél tonnával nehezebb a hibrid verzió.

Kétszázhúsz felett

A konnektoros hibridautók nagy előnye a háztartási töltés lehetősége, azaz az autóhoz biztosított töltőkábel bármilyen földelt villásdugóval felszerelt, egyfázisú 230 voltos konnektorba behelyezhető. A Volvo V60 T8 Twin Engine Type 2-es csatlakozóval rendelkezik, így megfelelő szabványos kábellel bármelyik utcai töltőnél megállhatunk regenerálódni.

Szinte teljesen lemerült akkumulátor esetén is alig több, mint 4 óra alatt töltődik fel a hagyományos konnektorból...

Szinte teljesen lemerült akkumulátor esetén is alig több, mint 4 óra alatt töltődik fel a hagyományos konnektorból…

Jelenleg mindössze két dolog nehezítheti a hibrid autók gyorsabb elterjedését, és az alacsonyabb szén-dioxid-kibocsátás elérését. Egyrészt a szépségnek ára van, ami a Volvo V60 T8 esetében 19 millió forintos árcédulát jelent. Másrészt a töltőpontok lefedettsége még mindig gyerekcipőben jár. A legfrissebb kutatások szerint Európában nagyjából 147 ezer nyilvános végpont érhető el, de a jósolt igények kielégítésére összesen 2,8 millió állomásra lenne szükség csak a kontinensünkön, és akkor még az elektromos hálózat felkészültségéről nem is beszéltünk.

...gyorstöltővel ez a délelőttnyi idő bőven feleződik

…nagyobb teljesítményű töltővel ez a délelőttnyi idő bőven feleződik

Tisztán munkába

A teszt végén örömmel summáztuk, hogy egy hétig szinte ingyen jártunk munkába a Volvo V60 T8 Twin Engine autóval, és a gyár által megadott 50 kilométeres hatótávolságba bőségesen belefértünk minden egyes alkalommal. Itt fontos megjegyezni, hogy az autót használó emberek döntő többségének tökéletesen elegendő ez a hatótáv az ingázáshoz. Annak tehát, aki egy átlagos munkanapon ennél kevesebbet ingázik otthona és munkahelye között, és a megfelelő keret is rendelkezésére áll, tökéletes megoldás lehet a hibrid Volvo V60. Ha pedig mindkét célpontnál található megfelelő töltőaljzat, az maga a mennyország!

Bár a Volvo V60 T8 Twin Engine csodálatos kék színben tündökölt, a teszthét alatt magunk is meggyőződhettünk arról, hogy nemcsak a rendszáma zöld

Bár a Volvo V60 T8 Twin Engine csodálatos kék színben tündökölt, a teszthét alatt magunk is meggyőződhettünk arról, hogy nemcsak a rendszáma zöld

Iratkozz fel hírlevelünkre