Skip to main content
 
Történelem

90 évnyi fékezés

2017-08-23 No Comments 4 perc olvasási idő

Manapság már teljesen magától értetődőnek tűnik, hogy autónk lassításához csupán rá kell lépni a fékpedálra. Egy évszázaddal ezelőtt ez még korántsem volt ennyire egyszerű, ám akkor a Bosch piacra dobta a szervoféket.

Ó, azok az 1920-as évek – the roaring twenties, ahogy a nagy Gatsby című amerikai regényből ismerjük. Abban is szerepet kap a száguldás, sőt éppen egy autóbaleset pecsételi meg a főszereplő sorsát, a kor egyre nagyobb teljesítményű és egyre nehezebb járműveinek egyikével. Ezzel az erő- és persze sebességnövekedéssel azonban nem tartotta a lépést a járművek fékrendszere. Már az is nagy előrelépést jelentett, hogy a személyautók két kerékre ható fékrendszere helyett az 1920-as években már mind a négy kereket lassította az üzemi fék. Ennek köszönhetően, például 35 kilométer/órás sebességről lassítva, 18-ról 11 méterre csökkent a fékút. Már amennyiben a vezető megfelelő erőbedobással taposta a fékpedált, azaz körülbelül 30 kilogrammnak megfelelő nyomást fejtett ki.

Az ezüst színű fekvő henger a bal oldalon a Bosch szervofék egy 1928-as beépítése

Fékhengerek alkalmazásával a szívóoldalon keletkező vákuumot a dobfékekhez továbbították, amint a vezető a fékpedálra lépett. Viszont így jóval kisebb erővel kellett a pedált taposnia, ugyanakkora fékhatás elérése érdekében. Ez pedig jelentősen fokozta a biztonságot, főleg vészhelyzetben, amikor nem volt lehetőség „rákészülni” a lassításhoz szükséges erőkifejtésre. Sőt, a biztonság és a kényelem mellett, már az 1928-as ismertető felhívta a figyelmet a szervofék gazdasági előnyére. Hiszen az áruszállításban is egyre fokozódó piaci verseny az igények gyors kielégítését kívánta, ami – akkoriban még – szó szerint a sebesség fokozását is megkívánta a járművezetőktől. Ez viszont csupán a megbízható fékrendszerrel ellátott járművekkel bizonyult biztonságosan megvalósíthatónak.

Ma már nemcsak a személy- és haszonjárművekhez fejlesztett ABS és ESP rendszerek, hanem a kétkerekűek biztonságos lassítását szavatoló MSC menetstabilizáló rendszerek terén is piacvezető a Bosch

Tudjuk, hogy egy jó ötlet önmagában kevés a sikerhez, még akkor is, ha annak megvalósítása nem jelent különösebb kihívást. Albert Dewandre elképzelése a Bosch szakemberei jóvoltából valósult meg és vált széles körben elterjedtté. Hasonlóképpen a Bosch már 1936-ban megalkotta és szabadalmaztatta a mai blokkolásgátló rendszer elődjét, hogy végül 1978-ban sorozatgyártásba kerüljön az elektronikusan vezérelt rendszer, a számítástechnika fejlődésének köszönhetően. A szervofék és a blokkolásgátló után a fék- és biztonsági rendszerek további fontos mérföldkövei – az 1986-ban debütált kipörgésgátló és az 1995-ben megjelent menetstabilizáló rendszer – szintén a Bosch nevéhez fűződnek. Ám ezeknél kevésbé ismert olyan újításaink is lényegesek, mint például az 1983-as magas széntartalmú féktárcsák megjelenése, vagy a féknyergek 2001 és 2012 közötti tökéletesítése. A 2014-es rézmentes fékbetétek, 2016-ban pedig a nagyteljesítményű ENV6 és ENV4 fékolajok bevezetése is fontos lépések a mai modern fékrendszerek hatékony és az előírásoknak megfelelő üzemeltetéséhez. Ezek fényében és a jubileum kapcsán nyugodtan kijelenthetjük, hogy a Bosch az elmúlt 90 év leghatékonyabb gyártója, ha fékező tényezőkről van szó.

A Bosch folyamatosan fejleszti a fékrendszerekhez kapcsolódó komponenseket, így például a féknyergeket és fékfolyadékokat is

Feliratkozás a hírlevelünkre:

[wysija_form id=”1″]

Kapcsolódó bejegyzések:

Kis műhelyből nagy világmárka

Velünk fejlődő történelem

A közlekedésbiztonság hajnala