Skip to main content
 

Tovább bővül a Bosch AVP rendszere, amelynek segítségével emberi beavatkozás nélkül képesek parkolni bizonyos autók. Stuttgartban, a Mercedes-Benz múzeumban már működik egy ilyen parkolóház, és most a repülőtér mellett is készítenek egy ilyen objektumot.

Hamarosan már a stuttgarti repülőtéren is maguktól parkolhatnak az erre alkalmas autók. A Bosch, a Mercedes-Benz és az Apcoa parkolóház-üzemeltető ugyanis most készíti elő a terminál közelében található P6-os parkolóházat a sofőr nélküli, teljesen automatizált folyamatra. Jelenleg a finomhangolást végzik, hogy a Bosch AVP rendszere, a járművek és az Apcoa parkolóház-üzemeltető által biztosított digitális platform, az Apcoa Flow zökkenőmentesen tudjon egymással kommunikálni.

A bejáratánál figyelemfelhívó táblák jelzik, hogy önvezetőautó-barát a parkolóház

A bejáratánál figyelemfelhívó táblák jelzik, hogy önvezetőautó-barát a parkolóház

Majdnem ugyanaz, csak még jobb

A stuttgarti repülőtér kísérleti parkolóházában tesztelik a Bosch legújabb videokameráit is, amelyek képesek azonosítani az üres parkolóhelyeket, valamint észlelni az autó útjába kerülő gyalogosokat és bármilyen más akadályt is. Eddig lidar szenzorokat használtak erre a célra, ezek helyét és szerepét vehetik át az olcsóbb, de ugyanolyan megbízható kamerák.

A mérnökök munkáját a repülőtéren minden bizonnyal megkönnyíti, hogy az AVP technológia már bizonyított a gyakorlatban, 2019 júliusában ugyanis a Bosch és a Mercedes-Benz már megkapta az összes engedélyt a rendszer üzemeltetésére a stuttgarti Mercedes-Benz Múzeum parkolóházában. Ott speciális, a feladatra felkészített E-osztályú Mercedes-Benz járműveket használtak a tesztelés során.

Majdnem ugyanaz, csak még jobb
Az új rendszer lidar érzékelők helyett kamerákat használ
Az összetett rendszernek a legpontosabb manőverek sem okoznak gondot
A telepített érzékelők mellett a járműbe épített szenzorokat is használja a rendszer

Most viszont olyan S-osztályú autókat vetnek be, amelyekbe a rendszer használatához szükséges Intelligent Park Pilot funkciót már gyárilag előkészítették és a továbbiakban ezeket a járműveket már így is gyártják. A Mercedes-Benz S-osztály ezzel a világ első olyan járműve lett, amely megkapta a SAE 4-es szintű automatizált vezetési funkció előkészítését, amely tartalmazza az AVP-hez szükséges technológiát a választható felszereltség részeként. Ahhoz ugyanis, hogy használni tudjuk a rendszert, automatikus, vagy automatizált sebességváltóval szerelt, elektronikus menetstabilizálót (ESP), elektromos rögzítőféket, elektromos, vagy elektrohidraulikus kormányművet, start-stop funkciót és megfelelő kommunikációs interfészt tartalmazó járművekre van szükség.

Az új kamerák jóval költséghatékonyabbak, mint a lidar, ugyanakkor biztonságosak is

Az új kamerák jóval költséghatékonyabbak, mint a lidar, ugyanakkor biztonságosak is

De nem csak az AVP-vel kell a járműveket összehangolni, hanem a parkolóházban használt intelligens rendszerrel is. Az Apcoa Flow platformmal az egész parkolási folyamatot jegy- és készpénzmentesen, teljesen automatizált fizetési és számlázási rendszerrel lehet használni. Emellett lehet vele parkolóhelyet foglalni, sőt biztosítja az érintés nélküli be- és kilépést is. A rendszer ugyanis felismeri az ügyfél járművét és beengedi az épületbe, feleslegessé téve a jegyet és a jegyautomatához vezető utat. Az új, egygombos automatizált parkolási funkció megkönnyítése érdekében most egy tágas zónát alakítanak ki az utasok számára, közvetlenül a P6-os parkolóház bejárata mögött, így az AVP-felhasználók kényelmesen elhagyhatják járműveiket, az autójuk pedig ezt követően magától leparkol.

Stuttgartban már nem ez az első

Stuttgartban, a Mercedes-Benz Múzeum parkolóházában már egy éve megkezdődtek a tesztek, idén tavasszal pedig az összes engedélyt megkapta a Bosch által fejlesztett technológia. Így a városban már működik a rendszer, ott a megfelelő műszaki felszereltséggel rendelkező autók „maguktól” képesek helyet keresni és leparkolni.

Nem ez az első ilyen jellegű együttműködés a Bosch és a Mercedes-Benz között

Nem ez az első ilyen jellegű együttműködés a Bosch és a Mercedes-Benz között

Ráadásul kísérletekkel bizonyították, hogy biztonságos a használata, hiszen a parkolóház intelligens infrastruktúrája ismeri az épület minden négyzetméterét, azonosítja az akadályokat és képes elnavigálni az autónkat a legközelebbi szabad parkolóhelyre. Mindezt úgy, hogy bármilyen váratlan helyzetben biztonságosan működjön, és ha akadályt észlel, megfelelően reagáljon.

A stuttgarti parkolóház ezzel a világ legmodernebb épületei közé emelkedett

A stuttgarti parkolóház ezzel a világ legmodernebb épületei közé emelkedett

Már Amerikát is meghódította az AVP

Vállalatunk nemcsak Stuttgartban, hanem az egyesült államokbeli Detroitban is automatizált parkolóház kivitelezésébe kezdett. A tengerentúlon a Ford autógyártóval és az amerikai nagyvárosban parkolóházakat üzemeltető Bedrock vállalattal fogott össze, hogy megépítse a földrész első, teljesen automatizált, emberi beavatkozást nem igénylő parkolóházát. A kísérleti üzemmód nemrég már meg is kezdődött az épület földszintjén. A járműveket a Ford, a parkoláshoz szükséges eszközöket pedig természetesen a Bosch biztosította.

Hogy működik az AVP?

A technológia támogatja a vegyes üzemmódú forgalmat, azaz az automatizált (Automated Valet Parking – AVP) és az emberi irányítást is, vagyis mi magunk is parkolhatunk, de ha van megfelelő felszereltségű járművünk, akkor már nem kell a helykereséssel és a manőverezéssel bajlódnunk. Az AVP ugyanis lehetővé teszi, hogy a járművet a parkolóház bejáratánál egy arra kijelölt helyen hagyja a tulajdonosa, majd egy okostelefonos alkalmazás segítségével útjára indítsa. Innentől a Bosch által tervezett program veszi át az irányítást, kiszámítja a jármű méreteinek megfelelő parkolóhely felé vezető utat, majd be is parkol. Amikor pedig szükségünk van az autónkra, ugyanazon az útvonalon vissza is hozza azt nekünk. A rendszernek köszönhetően tehát nem kell helyet keresgélnünk, ráadásul húsz százalékkal több jármű fér el ugyanakkora területen, hiszen az AVP nem hagy feleslegesen üres tereket.

Hogy működik az AVP?