Az 1980-as években az egész világot lenyűgözte K.I.T.T. (Knight Industries Two Thousand), „aki” egy autonóm és mesterséges intelligenciával felszerelt fekete sportautó volt. Ugyan hozzánk csak a ’90-es években érkezett meg a sorozat, egy technológiai fordulatnak köszönhetően mára sokkal előrébb járunk, mint a legtöbb olyan ország, ahol a nézők előbb láthatták a kultikus sorozatot.
Önállóan közlekedett, parkolt, navigált és adatokat keresett K.I.T.T., aki valójában egy harmadik generációs Pontiac Trans Am volt. Gyártásának kezdete egybe esett a sorozat indulásával és az akkoriban újszerű forma is segített a futurisztikus sorozatnak a sikeressé válásban. Négy évadot és 90 epizódot élt meg, valamint egész estés film is készült belőle.
Ki ne emlékezne K.I.T.T.-re, valamint a sorozat főcímére
Persze a legtöbb trükk, amit K.I.T.T. tudott, képtelenség és lássuk be az átlag autós számára fölösleges is. Bőven volt azonban olyan tudás a birtokában, ami mára fontossá vált. A hozzánk hasonló technológiai vállalatok gőzerővel dolgoznak ezek megvalósításán, sőt egy része már a mai átlag autókban is megtalálható. Elég csak a gyalogosokat és kerékpárosokat védő rendszerekre, vagy épp a parkolást segítő megoldásokra gondolni. Ma már Magyarországon is több ezer mérnök dolgozik az autonóm járműveken és a hozzájuk tartozó hálózatba kapcsolt megoldásokon. Ezek a fejlesztések a szó szoros értelmében köztünk járnak, hiszen a Bosch autonóm járműveiről itt a Bosch Magyarország Blog felületén is többször beszámoltunk már. Ezek a kívülről gyakorlatilag megkülönböztethetetlen, egyedileg átépített autók egy európai és ezzel párhuzamos magyar törvénymódosításnak köszönhetően már valós forgalmi körülmények között is bizonyítanak. Magyarországi mérnökeink maguk építenek át járműveket a különböző kísérletekhez.
Mert az, hogy ezeket a járműveket kívülről nem lehet megkülönböztetni széria társaiktól, nem azt jelenti, hogy nem mentek át jelentős átalakuláson. A Bosch Budapesti Fejlesztési Központjának átépített Teslája például több kilométernyi vezetéket, jó néhány új szenzort, vezérlőt és kijelzőt is kapott. Az autonóm járművek következő generációja azonban jóval több annál, mint amit egy önállóan közlekedő autó jelent. Egy összehangolt fejlesztőcsapat részeként mérnökeink egy olyan autóba integrált mesterséges intelligencia fejlesztésével is foglalkoznak, amely tudásának köszönhetően még biztonságosabbá és kényelmesebbé teszi majd a közlekedést. Innentől pedig nyugodtan párhuzamot vonhatunk K.I.T.T. tudásával, hiszen az ő legfontosabb szempontjai is ezek voltak: kényelmessé és biztonságossá tenni gazdája életét.
Hogy a kutatásfejlesztés mennyire előrehaladott már, azt bizonyítja, hogy a hangutasítással vezérelhető Bosch mesterséges intelligencia prototípusának működését kipróbálhatták a 2018-as CES kiállítás és vásár résztvevői. Egyik legfőbb előnye, hogy a felhasználónak nem kell pontosan fogalmaznia, a rendszer akár vissza is kérdez, ha nem egyértelmű az utasítás, a kért információkat pedig akár a világhálóról is beszerzi és megjeleníti, vagy épp felolvassa.
Nézzük mit jelent ez a gyakorlatban, egy egyszerű példa segítségével! Mindenki számára ismerős szituáció, hogy megpróbálja elérni egyik családtagját a mobilján, de az illető nem veszi fel a telefont. Logikus reakció ekkor, hogy – jobb esetben – a fedélzeti rendszer segítségével megpróbáljuk elérni otthon, a munkahelyén, vagy valamely más elektronikus platformon. Az új, mesterséges intelligenciával felvértezett rendszer a sikertelen hívást követően automatikusan felajánlja, hogy megpróbáljuk elérni más csatornán (otthoni szám, messenger, e-mail), esetleg figyelmeztessen később és próbáljuk meg újra. Időt és energiát takaríthatunk így meg, csakúgy, mint azzal, ha vásárlás előtt megkérjük, hogy mutassa meg az otthoni hűtőszekrény tartalmát, így semmit nem felejtünk el, vagy veszünk feleslegesen.
A Bosch magyarországi mérnökei a jövő autóján dolgoznak, amely sok szempontból többet tud mint K.I.T.T.
Persze a mesterséges intelligencia jóval több ennél, képes tanulni a forgalmi szituációkból, a vezető reakcióiból és – a mindenkori szabályok betartásával – át is veszi a felhasználók szokásait, ha lehetséges. Ezek a kísérleti járművek nemhogy elértek K.I.T.T. szintjére, hanem jóval többet is tudnak nála bizonyos szempontból, pontosan a hálózatba kapcsolt rendszereknek köszönhetően. A Bosch magyarországi mérnökei folyamatosan azon dolgoznak, hogy ez a tudás egyre bővebb legyen és a járművek többé váljanak, mint egyszerű közlekedési eszköz.
Feliratkozás a hírlevelünkre:
[wysija_form id=”1″]
Kapcsolódó bejegyzések: