Technológia

A lejtők ördöge

2019-11-13 No Comments 7 perc olvasási idő

Csúcskategóriás elektromos mountain bike bringát dob piacra a Peugeot, a komolyabb teljesítményt kedvelő sportolók számára. A csúcsgéphez persze a legerősebb Bosch hajtásrendszert és a legújabb akkumulátort használják, így akár száznegyven kilométeren keresztül tud segíteni ez az eBike a használójának.

Kifejezetten tapasztalt kerékpárosoknak készített egy csúcskategóriás, downhillezésre, vagyis lejtmenetre optimalizált elektromos mountain bike-ot a Peugeot. Első hallásra a kerékpározás iránt kevésbé érdeklődők számára talán meglepő lehet, hogy a francia cég egy eBike-ot dob piacra és nem személyautókkal, vagy kishaszonjárművekkel kapcsolatban jelentett be újdonságot.

A korabeli kerékpárgyártókhoz hasonlóan a Peugeot is útkereséssel kezdte pályafutását

A korabeli kerékpárgyártókhoz hasonlóan a Peugeot is útkereséssel kezdte pályafutását


Az 1905-ös Tour de France győzelmi plakátja

A győzelmi plakát 1905-ből

Pedig a neves francia gyártó már 1886-óta készít kerékpárokat, igaz, akkoriban mai szemmel nézve megmosolyogtató formájú gépeket gyártottak. A folyamatos fejlesztéseknek köszönhetően viszont néhány év alatt is látványosan fejlődtek a kétkerekűek, a huszadik század elején a mostani kerékpárokra sokkal jobban hasonlító modellek hasítottak az utakon.

Azt, hogy a Peugeot kerékpárjai az élvonalba tartoznak, 1905-ben egyértelműen bizonyította a francia gyártó. Ebben az évben ugyanis a világ legjelentősebb kerékpárversenyén, a Tour de France-on Peugeot márkájú bringa nyergében diadalmaskodott Louis Auguste Trousselie francia versenyző.

A lendület ezután sem csökkent, a fejlesztéseket mindig kiemelten kezelte a cég. Erre jó példa, hogy 1941-ben már készítettek alumínium vázas kerékpárt, a folyamatos innovációnak is köszönhetően pedig 1973-ban Franciaországban piacvezető lett a vállalat – akkor ötszáz modell közül lehetett választani! Azt, hogy időközben mennyire sikeres lett ebben az iparágban a Peugeot, az is jelzi, hogy 1977-ben már a tizedik Tour de France győzelmüket könyvelhették el, akkor Bernard Thévenet nyerte meg a híres körversenyt a francia cég által készített kerékpáron.

Alumínium vázas kerékpár 1941-ből

Alumínium vázas kerékpár 1941-ből

Ezt követően, 1983-ban mutatták be az első karbonszálas merevítésű vázat, egy évvel később pedig első francia gyártóként egy mountain bike modellel léptek piacra. Első, elektromos hajtással felszerelt koncepciójárművüket tíz évvel ezelőtt készítették, ahogyan a Bosch is ekkor kezdte el az eBike-ok fejlesztését.

Azóta persze sokat fejlődött ez az iparág, így a most bemutatott hegyi kerékpár már jóval nagyobb teljesítményre képes, mint elődei.

Csúcstámadás francia módra

A Peugeot eM01 FS PowerTube elnevezésű modell ugyanis a létező legmodernebb elektromos kerékpárok egyike.  Elnevezése is erről árulkodik: e, vagyis elektromos (electric), M, azaz hegyi (Mountain), a 01 természetesen a csúcskategóriás kivitelezésre utal, az FS rövidítés arra, hogy több teleszkóp is segíti a bringást (Full Suspension). A PowerTube pedig egyszerűen a vázba tökéletesen illeszkedő Bosch akkumulátor miatt került a modell elnevezésébe.

A kifejezetten lejtmenetekre, vagyis downhillezésre szánt mountain bike a Bosch legerősebb, Performance CX hajtásrendszerét kapta, amelyet a legújabb 625 Wh-s Bosch PowerTube akkumulátor egészít ki. A hetvenöt Nm-es nyomaték leadására képes villanymotorral így akár száznegyven kilométert is meg lehet tenni egyetlen feltöltéssel, ha pedig merülőben az áramforrás, a gyorstöltőnek köszönhetően kevesebb, mint másfél óra alatt félig, nem egészen négy óra alatt pedig teljesen feltölthetjük az akkut. Ráadásul kis méretének és kialakításának köszönhetően a telepet úgy építették a vázba, hogy az szinte alig látszik, de mégis nagyon könnyű kivenni. Ha ugyanis a biztonsági rögzítést kioldjuk, az akkumulátor két centiméterre kiemelkedik, hogy igazán egyszerűen és gyorsan cserélhető legyen.

Tíz éve pedálozik a Bosch

Ahogyan a Peugeot kerékpárjai, köztük az elektromos hajtású változatok is hihetetlenül gyorsan és sokat fejlődtek az elmúlt évtizedekben, úgy mindez a Bosch hajtásrendszerére is igaz az utóbbi tíz év távlatában. (link https://boschblog.hu/evtizednyi-pedalozas/) Az eBike hajtásrendszer ennyi idő alatt rengeteget fejlődött, az első modelleknél még huszonöt km/óra sebességig, ötven Nm nyomatékkal tudott segíteni a motor, az akkumulátor kapacitása pedig 288 Wh volt. Azóta a nyomaték a másfélszerese, az akkumulátor kapacitása több mint háromszorosa lett (a legújabb Performance CX rendszerhez és PowerTube akkumulátorhoz hasonlítva), emellett pedig számos funkcióval bővültek az eBike-ok. Például a walk assistance, a Kiox fedélzeti számítógép, a gyorstöltő, az ABS vagy a COBI.Bike okoskerékpár szoftvere mind-mind még kényelmesebbé és egyszerűbbé tették azóta az elektromos kerékpárok használatát.

Az amerikai rendőröknél már bizonyított 

A most bemutatott Peugeot eBike-okat ugyanazzal a Performance CX rendszerrel szerelték fel, mint amilyennel az amerikai rendőrség gépeit is a Wisconsin állambeli Green Bay-ben. Igaz, ott egy amerikai kerékpárgyártó, a Cannondale építette be a bringákba a Bosch hetvenöt Nm-es hajtásrendszerét. Emellett a Los Angeles-i rendőrök is kaptak elektromos kerékpárokat, ott a Bulls által készített kétkerekűek a Performance Speed változatot kapták.

Iratkozz fel hírlevelünkre