Egy különleges rekord dőlt meg a közelmúltban. Az eddigi listavezető Ferrari 250 GTO árát alaposan túlszárnyalva egy Mercedes-Benz lett a világ legdrágább autója. A 67 éves sportautóért 135 millió eurót, vagyis több mint 54 milliárd forintot fizetett egy gyűjtő!
A Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut Coupéból mindössze kettő épült, ezek egyikét árverezte el a Mercedes-Benz Classic Collection a közelmúltban. A bevételt jótékony célra fordítják, egy alapítvány forrásaként szolgál majd, amely oktatási és környezetvédelmi kutatásokat finanszíroz.
Minden gyűjtemény legértékesebb darabja lehetne
A vevő biztosan nem minden nap használja majd gyűjteménye legértékesebb darabját, pedig a prototípus sokáig szolgált „egyszerű közlekedési eszközként”. Nevét a csillagos márka egykori főtervezőjéről, Rudolf Uhlenhautról kapta, aki a fejlesztések tesztelése mellett szinte minden nap használta az autót. Konkrétan ezzel járt munkába, céges utazásokra. Valószínűleg az övé volt minden idők legmenőbb céges autója, hiszen a rajongók és a szakértők is az autóipari tervezés és formatervezés legkülönlegesebb példájaként aposztrofálják ezt a sportautót.
A járműből létező mindkét példány a Mercedes-Benz Classic nem nyilvános gyűjteményének része volt korábban. Ez a gyűjtemény elképesztő értéket képvisel, hiszen 1100 járműből áll, kizárólag különlegességekből, az autó 1886-os feltalálásától egészen napjainkig. A májusi árverést is a Mercedes-Benz Múzeum stuttgarti épületében tartották a neves RM Sotheby’s aukciósházzal együttműködve.
Marcus Breitschwerdt, a Mercedes-Benz Heritage vezetője elárulta, hogy az új tulajdonos beleegyezett abba, hogy a 300 SLR Uhlenhaut Coupét különleges alkalmak esetén továbbra is elérhetővé teszi majd a nagyközönségnek. A másik példány pedig a cég tulajdonában marad és továbbra is látható lesz majd időnként a múzeumban.
Évtizedek óta igazi legenda
A modellt egyébként mindig is különös misztikum övezte. A dizájn a maga idejében teljesen formabontó volt, hiszen 1955-ben egyáltalán nem volt jellemző ez a fajta karosszériaépítés. A sirályszárnyas ajtókat pedig az elmúlt 100 évben is csak nagyon kevés autó mondhatta magáénak. És ha mindez nem lenne elegendő, a burkolatok alatt igazi versenytechnológia lapult. Igazi guruló kísérleti labor volt ez a jármű, amelyben sok Bosch-fejlesztés is vizsgázott a stuttgarti gyártónál az évek során.
A jármű a legendás versenyautók, az ezüst nyilak műszaki alapjaira épült. A mindössze kilenc példányban készülő W196 alvázból kettőt elkülönítettek, hogy abból később a Carrera Panamerica versenysorozat szabályainak megfelelő gépeket építsenek. A Le-Mans-i katasztrófa miatt azonban a Mercedes-Benz kivonult ezekből a sorozatokból, így a „félkész” versenyautókat a főtervező kapta meg személyes használatra. Ezek a járművek akkoriban a világ leggyorsabb közúti autójának számítottak, hiszen végsebességük meghaladta a 290 kilométer/órát. Kering is egy történet Uhlenhaut egyik útjáról, amikor késésben volt, így meghajtotta céges autóját München és Stuttgart között. A legenda szerint alig egy óra alatt tette meg a 220 kilométeres utat…
Igazi műszaki kuriózum
A középmotoros kupé nemcsak erős, hanem különlegesen stabil és jól kezelhető is volt, ami még évtizedekkel később sem volt magától értetődő ebben a kategóriában sem. A 2932 köbcentis, soros, nyolchengeres erőforrás 310 lóerőt biztosított 7400-as percenkénti fordulat mellett. Nyomatékból is akadt bőven, hiszen 311 Nm értéket produkált 5960-as fordulatnál. Az erőforrást 53 fokkal megdöntötték a mérnökök a kedvezőbb aerodinamikai tulajdonságok miatt. A dupla vezérműtengely mellett a motor különlegessége volt még a közvetlen benzinbefecskendezés is. Az ehhez szükséges alkatrészeket a Bosch szállította a Mercedes-Benz számára és az Uhlenhaut kupéban 98-as oktánszámú üzemanyaggal is működött, vagyis nem volt szükség hozzá speciális versenybenzinre.
Lassításáról különleges, széles dobfékek gondoskodtak, legendás stabilitását pedig független kerékfelfüggesztésének köszönhette, amely akkoriban szintén egyedinek számított – „utcai autón” különösen.
Nemes célért talált új gazdára
A 300 SLR Uhlenhaut Coupé igazi mérföldkő volt a sportautók fejlesztésében, ugyanakkor az autóipari fejlesztőmunka kapcsán is. Ola Källenius, a Mercedes-Benz vezetője az árverés után kiemelte, hogy a hagyományokból fakadó érték új célok megvalósítását segíti majd. Az alap, amelyet létrehoznak a befolyt összegből az oktatás mellett a szén-dioxid-mentesítés kapcsán is komoly segítséget jelent majd, hiszen ez a program egyik kiemelt célja, speciális ösztöndíjak és támogatások integrálásával.