Skip to main content
 

Világkörüli útra indult a Bosch AVP rendszere, amelynek segítségével teljesen automatizáltan, emberi beavatkozás nélkül képesek parkolni az autók. Az egyesült államokbeli Detroitban ugyanis a Forddal együttműködve tesztelik a rendszert. Stuttgartban, a Mercedes-Benz múzeumban már működik egy ilyen parkolóház, az amerikai kontinensen viszont a detroiti lesz az első.

Amikor korábban írtunk az önvezető autók parkolójáról, vagyis a Bosch által kifejlesztett AVP (Automated Valet Parking) rendszerről, azt feltételeztük, hogy sorra nyílnak majd az olyan parkolóházak, amelyekben az arra műszakilag alkalmas autók emberi beavatkozás nélkül képesek lesznek maguknak helyet keresni és leparkolni. A várakozásoknak megfelelően most egy újabb parkolóházat kezdtek el átalakítani önvezető üzemmódra, ráadásul ezúttal az egyesült államokbeli Detroit városában. A Bosch rendszere tehát meghódította az amerikai kontinenst is, hiszen ez lesz az első, Európán kívüli, AVP rendszerrel felszerelt garázs.

Stuttgartban már régóta működik egy hasonló rendszer kísérleti jelleggel

Stuttgartban már régóta működik egy hasonló rendszer kísérleti jelleggel

Vállalatunk ezúttal a Forddal és az amerikai nagyvárosban parkolóházakat üzemeltető Bedrock vállalattal fogott össze, hogy megépítse a földrész első, teljesen automatizált, emberi beavatkozást nem igénylő parkolóházát. A kísérleti üzemmód már meg is kezdődött az épület földszintjén. A járműveket a Ford, a parkoláshoz szükséges eszközöket a Bosch biztosította.

Mindent megold az AVP a sofőr helyett

A cégcsoport által kifejlesztett technológia támogatja a vegyes üzemmódú forgalmat, azaz az automatizált (Automated Valet Parking – AVP) és az emberi irányítást is, vagyis mi magunk is parkolhatunk, de ha van megfelelő felszereltségű járművünk, akkor már nem kell a helykereséssel és a manőverezéssel bajlódnunk. Az AVP ugyanis lehetővé teszi, hogy a járművet a parkolóház bejáratánál egy arra kijelölt helyen hagyja a tulajdonosa, majd egy okostelefonos alkalmazás segítségével útjára indítsa. Innentől a Bosch által tervezett program veszi át az irányítást, kiszámítja a jármű méreteinek megfelelő parkolóhely felé vezető utat, majd be is parkol. Amikor pedig szükségünk van az autónkra, ugyanazon az útvonalon vissza is hozza azt nekünk. A rendszernek köszönhetően tehát nem kell helyet keresgélnünk, ráadásul húsz százalékkal több jármű fér el ugyanakkora területen, hiszen az AVP nem hagy feleslegesen üres tereket.

A vezetőnek nincs más dolga, mint a kijelölt zónában megállni, a parkolást már az automatizált rendszer intézi

A vezetőnek nincs más dolga, mint a kijelölt zónában megállni, a parkolást már az automatizált rendszer intézi

Biztonság, mindenekelőtt

A Bosch által fejlesztett szoftver nem csak helytakarékos és kényelmes, hanem biztonságos is. Az épületben elhelyezett érzékelők és kamerák ugyanis folyamatosan közvetítik az adatokat a központnak, így tudja a program meghatározni, hol találhat szabad parkolóhelyet, valamint az oda vezető utat is figyeli. Ezért, ha váratlan akadály, például egy, az úton várakozó másik jármű vagy egy ott felejtett csomag, esetleg egy gyalogos bukkan fel, a rendszer azonnal reagálni tud.

Mindezt az teszi lehetővé, hogy az épületbe lidar érzékelőket telepítettek 30 centiméterenként, 80 centiméteres magasságban, ezek a szenzorok másodpercenként 25 alkalommal szkennelik az utat és irányítják a járműveket, folyamatosan ellenőrizve a környezetet. Az oszlopok LED kijelzői pirosan világítanak, ha problémát észlelnek, kék színűek, ha az érzékelőik felismerték a járművet és zöldre váltanak, amikor a rendszer készen áll és az autó indulhat a helyére.

A lidar érzékelők garantálják a biztonságos működést

A lidar érzékelők garantálják a biztonságos működést

A rendszert hibabiztosra tervezték mérnökeink: a szoftver folyamatosan figyelemmel kíséri az autót, hogy észleljen minden esetleges problémát, akadályt, zavaró körülményt. Ezt a megfigyelő szoftvert pedig egy másik szoftver ellenőrzi, így egy újabb biztonsági szintet hoztak létre a fejlesztők. Csak akkor indul el az autó, ha mindkét biztonsági szűrő úgy ítéli meg, minden rendben van. Ha bármi problémát észlelnek, a jármű azonnal megáll.

Ahhoz, hogy használni tudjuk a rendszert, automatikus, vagy automatizált sebességváltóval szerelt, elektronikus menetstabilizálót (ESP), elektromos rögzítőféket, elektromos, vagy elektrohidraulikus kormányművet, start-stop funkciót és megfelelő kommunikációs interfészt tartalmazó járművekre van szükség.

Az okostelefonos applikáció segítségével tudjuk indítani a parkolást és visszahívni az autónkat

Az okostelefonos applikáció segítségével tudjuk indítani a parkolást és visszahívni az autónkat

Stuttgartban már bizonyított az AVP

Stuttgartban, a Mercedes-Benz Múzeum parkolóházában már egy éve megkezdődtek a tesztek, idén tavasszal pedig az összes engedélyt megkapta a Bosch által fejlesztett technológia. Így Németországban már működik a rendszer, ott a megfelelő műszaki felszereltséggel rendelkező autók „maguktól” képesek helyet keresni és leparkolni.

Ráadásul kísérletekkel bizonyították, hogy biztonságos a használata, hiszen a parkolóház intelligens infrastruktúrája ismeri az épület minden négyzetméterét, azonosítja az akadályokat és képes elnavigálni az autónkat a legközelebbi szabad parkolóhelyre. Mindezt úgy, hogy bármilyen váratlan helyzetben biztonságosan működjön, és ha akadályt észlel, megfelelően reagáljon.

Egyezményes jel: jobb ha megtanuljuk, kék fény jelzi, hogy a rendszer működésre kész

Stuttgartban már bizonyított az AVP Stuttgartban már bizonyított az AVP