Skip to main content
 
Technológia

Az utolsó hírmondó

2018-12-14 No Comments 9 perc olvasási idő

Milyen jó, hogy színes a világ és csodálatosan változatos palettával kápráztat el bennünket az autóipar is. Igazi különcökből azonban egyre kevesebb van, az viszont vitán felül áll, hogy az alapvető trendek követésével, mégis egyedi termékekkel is lehet sikeres egy-egy típus, sőt márka. Kiváló példa erre a Mazda és zászlóshajója, a Mazda6.

A japán márka néhány (még nála is) kisebb gyártót leszámítva alaposan kilóg a sorból. Néhányan elmaradottsággal vádolják emiatt, holott tudatos stratégiájukkal példaértékű termékeket állítanak elő. A Mazda büszkén hangoztatja is különcségét, hogy többnyire nem áll be a sorba, nem követi a legújabb autóipari divatot. Ehelyett saját elképzelései szerint igyekszik megfelelni a jogszabályok és vevői igények diktálta piaci környezetnek. Mindeközben megtartva régi értékeit, amelynek középpontjában – a márka saját megfogalmazásában – az autójával eggyé váló vezető áll (ül).

Népszerűségének egyik oka formavilága volt, de sokan döntöttek mellette a technológia miatt is

A vezetési élményen túl a márkánál komoly hangsúlyt kap a forma, és a Mazda6 esetében a hagyománytiszteletnek ugyancsak lényeges a szerepe e tekintetben is. A jelenlegi harmadik nemzedéket ugyanis 2012-ben mutatták be, és azóta már többször élt meg alapos megújulást a típus, ám külső megjelenése a megújulások alkalmával érdemben nem változott. Hiszen a márka a formatervezés tekintetében sem állt be a sorba, nem igyekezett divatos karosszériát rajzolni a Hatosnak. A Mazda6 népszerűsége alapján azonban kijelenthető, hogy ez a típus – és formája – mégis időtálló. Ráadásul talán egyik más márka sem dicsekedhet olyan sok hölgy rajongóval, mint a Mazda.

A belső letisztult és minőségi, de a hagyományok tisztelete itt is látszik: a megújult Mazda6-ban is maradt CD-lejátszó

Nem ez azonban a leglényegesebb szempont, úgy is mondhatjuk, emiatt egészen biztosan nem analizálnánk a Bosch Magyarország Blog hasábjain. Felső-középkategóriás besorolása ellenére a Mazda6 műszaki tartalmát tekintve is különcnek számít. Nézzük a részleteket!
Az egyik legfontosabb szempont ma már kétségtelenül az infotainment rendszer. Egyre inkább hálózatba kapcsolt világunkban az autó egészen új funkciókra lesz képes, ennek első jelei pedig már tetten érhetők a kategóriában. Ennek fényében kimondottan érdekes, hogy a Mazda6 csupán legutóbbi megújulása alkalmával kapott nagyméretű, többféle adatot megjelenítő központi kijelzőt. Ugyanakkor a fordulatszámmérő és a többi mutatós műszer továbbra is a klasszikus, analóg rendszerű. Mindezek ellenére sem kelt régies benyomást a Mazda6 műszercsoportja. Persze a navigációs rendszerhez is használt tablet formátumú másodlagos kijelző már egy korábbi facelift során bekerült az autóba. Most azonban már segítségével olyan funkciók is elérhetők, mint a parkolást segítő, valós nézetű kamerarendszer, vagy épp az Apple CarPlay, illetve Android Auto támogatás (igaz utóbbi Magyarországon nem elérhető).
A belső tér egésze kimondottan kényelmes és jó minőségű anyagokból áll, a tervezők pedig olyan megoldásokra is figyeltek, mint a hátsó ülésfűtés, illetve USB-csatlakozó. Ettől persze a célszerűséget szem előtt tartó tervezési filozófia még ugyanúgy tetten érhető. Igaz a japánosan egyszerű megoldásokból már alig maradt, ha negatívumot kellene találni, talán a középső visszapillantó tükör rögzítését és vezetékeit láttató burkolatot lehetne említeni.

Ekkora digitális kijelző még soha nem volt Mazdában

Az egyik legnagyobb varázslat azonban a gépháztetőt kinyitva következik. Kategóriatársai közül a Mazda6 egyedüliként nem kapott olyan kis lökettérfogatú benzinmotorokat, amelyek kifejezetten a gazdaságosságot és az alacsony károsanyag-kibocsátást célozzák. A cél persze itt is adott volt, a mérnökök azonban máshogy próbáltak megfelelni a kihívásoknak. Erőforrásai teljes mértékben eleget tesznek az egyre szigorodó környezetvédelmi előírásoknak, holott ahogy már utaltunk is rá, a Mazda tervezői homlokegyenest szembe mentek a trenddel. A turbófeltöltővel kiegészített motorok lökettérfogatának drasztikus mérséklése helyett itt a hagyományos módszert választotta a Mazda – saját fejlesztések hozzáadásával. Legalábbis az Otto-motorok terén, ahol a lökettérfogat maradt, az égést viszont tovább tökéletesítették, illetve olyan speciális sebességváltókat társítottak azokhoz, amivel még a legszigorúbb amerikai és európai előírásoknak is megfelelnek. Ez annak fényében, hogy a legkisebb erőforrás is kétliteres, különösen becsülendő.

Nincs semmi varázslat, „csak” egy végletekig tökéletesített Otto-motor

A gyakorlat igazolta a japán mérnököket és a SKYACTIV elnevezésű technológia hatékonyságát. Hiszen a Mazda6 nagy lökettérfogatú erőforrásai valóban tökéletesen helytállnak a downsizing motortrendet meglovagló vetélytársak termékeinek mezőnyében. A gyári adatok és független tesztek alapján is ugyanolyan vagy kedvezőbb fogyasztási és károsanyag-kibocsátási értékekkel üzemelnek a Mazda6 motorjai, mint a vetélytársak hasonló paraméterekkel rendelkező erőforrásai. Például a Ford az ugyancsak 2012-ben debütált Mondeo kombi 1,5 literes, 165 lóerős, turbófeltöltős benzinmotoros és automatikus sebességváltós modellre átlagosan 6,5-6,6 literes üzemanyag-fogyasztást ad meg. Mindeközben a Mazda6 kombi kétliteres, ugyancsak 165 lóerős szívómotorral és szintén automatikus sebességváltóval 6,3 literes átlagfogyasztást ígér.

Az automatikus váltó is klasszikus, hatfokozatú egység

Az eltérő motorépítési elvek miatt a vezetési élmény is a klasszikus iskolát követi, annak minden előnyével és hátrányával. Így a konkurensek, turbófeltöltős benzinmotorjai inkább a középső fordulatszám-tartományban mutatkoznak rugalmasnak, míg a Mazda6 a felső fordulatszám-tartományban élénkebb és lentről is egyenletesen fejti ki erejét. A motor nyomaték-karakterisztikája persze „befolyásolható” a sebességváltóval, különösen automatikus egységek esetében. A Mazda azonban e tekintetben is hagyománytisztelő, és nem követi az egyre több fokozatú automatikus sebességváltót alkalmazó márkákat. A Mazda6 minden modellje hatfokozatú – beleértve a manuális egységeket is. Ráadásul automatái hagyományos bolygóműves egységek, holott szinte minden konkurense kínál hétfokozatú kettős tengelykapcsolós automatizált váltót. Azért persze a klasszikus iskola itt is kiegészült néhány érdekességgel. A hatékony égéshez speciális leömlőkre van szükség, azok pedig helyet foglalnak, így bár az erőforrás kompaktnak tűnik, a szokottnál több helyre van szüksége a motortérben. Ugyanakkor a legnagyobb 2,5 literes szívó egység esetében már a hengerlekapcsolás is elérhető, így részterhelésnél akár kéthengeres is lehet a Mazda motorja, tovább csökkentve a fogyasztást. Ez már csak azért is különlegesség, mert a japánokon kívül kizárólag a Volkswagen-csoportnál alkalmaznak négy henger esetében ilyen megoldást.

Stop-start rendszer természetesen a Mazdánál is megvan, de a 2,5 literes változat működés közben sem iszákos

Viszont elektromos, de még csak hibridhajtású modellt is hiába keresnénk a Mazda6 kínálatában. Igaz a Skyactiv technológia része az a szuperkondenzátor, amelyet fékezéskor tölt fel a generátor és amely kisüléséig elektromos árammal látja el a fogyasztókat. Így például piros lámpánál állva is tovább maradhat inaktív a motor. Természetesen ahogy szinte minden mai autóban, a Mazda-modellekben is több tucat Bosch alkatrész dolgozik. Érzékelők, szenzorok és komplett rendszerek is gondoskodnak az utasok kényelméről, vagy épp biztonságáról. Szó sincs tehát arról, hogy a szó pejoratív értelmében egyszerű autó lenne a Mazda6. Fényszórója a legkorszerűbb LED-technológiát használja, sebességtartó-automatikája képes akár megállítani, majd újra mozgásra bírni az autót, kormányrendszere pedig aktívan a forgalmi sávban tartja azt, ha a sofőr figyelme lankad.
Egészen egyszerűen a márka mérnökei szerint a benzinmotorok még egy-két évtized múlva is komoly szerepet játszanak majd az autóiparban, így kitartanak a fejlesztésük mellett. Olyannyira, hogy hamarosan a második generációs Skyactiv-erőforrások is bemutatkoznak, amelyek igazi műszaki csemegék lesznek, hiszen bizonyos körülmények között úgy viselkednek, mint a dízelek (öngyulladás megy végbe). Ettől függetlenül a Mazda is bejelentette elektromos és hibrid változatok érkezését, de szerintük a vezetési élmény egyelőre belsőégésű motorral az igazi.