Lerántjuk a leplet a DTM egyik újabb titkáról! A Bosch Magyarország Blog felületén már többször értekeztünk arról, hogy a Német Túraautó Bajnokság versenygépei miért különlegesek. Most megmutatjuk, milyen biztonsági autók tartják kordában a mezőnyt, ha szükség van rájuk!
Merthogy a DTM több biztonsági autóval is rendelkezik, ami annak fényében egyáltalán nem meglepő, hogy a három német prémium gyártó közül mindenki rendelkezik olyan modellel, amely alkalmas a feladatra. Ezek a biztonsági autók viszonylag kevés figyelmet kapnak, aminek az egyik oka, hogy nem túl gyakran van rájuk szükség. Pedig önmagukban is elég különlegesek és a következő néhány percben ezt be is bizonyítjuk.
Kezdjük rögtön az Audival, amely sportautójának egyik legerősebb kivitelével csatlakozott a DTM kiszolgáló járművei közé. Az ingolsdtadti gyártó az új R8 V10 Plus változatából alakította ki a bajnokság számára saját biztonsági autóját. A választás érthető, hiszen szinte hozzá sem kellett nyúlnia a mérnököknek az utcai modellhez. Az 5204 köbcentis, tízhengeres, szívó erőforrás nemcsak a legkülönlegesebb Audi modellek szíve, hanem a Lamborghini különböző típusaiban is ez dolgozik. Az R8 V10 Plusban 610 lóerőt és 560 Nm nyomatékot biztosít pilótájának az erőforrás. Az első számadat azt jelenti, hogy közel 100 lóerővel erősebb, mint maguk a versenygépek. Ez alapján persze senki ne gondolja, hogy gyorsabb is azoknál, a DTM versenyautói speciális futóművüknek, aerodinamikai elemeiknek köszönhetően jóval gyorsabbak minden gyártó biztonsági autóinál.
Annyira azonban van jó erőben a speciálisan felkészített R8 is, hogy a mezőny vezetését magabiztosan végzi, legyen szó bármilyen időjárási körülményről. Közben a vezető minden fontos információt a Bosch által kifejlesztett kijelzőn tud követni. Az Audi Virtual Cockpit egyik erőssége ugyanis éppen az, hogy a teljesen grafikus megoldásnak köszönhetően a jármű minden paramétere könnyen leolvasható anélkül, hogy a vezető a tekintetét levenné az útról/pályáról. Az R8 V10 Plus hétfokozatú S tronic sebességváltójának köszönhetően 3,2 másodperc alatt éri el a 100 kilométer/órás sebességet álló helyzetből és egészen 330 kilométer/óráig gyorsul.
Az R8 V10 Plus többször bizonyította már rátermettségét, sőt többször nehéz körülmények között is jól vizsgázott. A három gyártó biztonsági autói közül ez a modell az egyetlen, amely négykerék-meghajtású, így például esős körülmények közepette ez érzi magát leginkább otthon. Sőt, az R8 V10 Plusból készült biztonsági autó nemcsak a DTM-ben, hanem a Hosszútávú Világbajnokság (WEC) futamain is szerepet kapott a korábbi években.
Egészen más miatt különleges a BMW biztonsági autója, az M4 GTS. A bajor kupéról már korábban is írtunk a Bosch Magyarország Blogon, annak kapcsán, hogy ebben a modellben debütált szériagyártásban a Bosch vízbefecskendező rendszere. Az BMW egészen más filozófia szerint épült autót bocsátott a bajnokság szervezőinek rendelkezésére. Az M4 GTS a négyes kupé legerősebb változata, háromliteres turbófeltöltős motorja kerek 500 lóerőt és 600 Nm nyomatékot produkál. Ez és a határozott fogyókúra 3,8 másodperces 0-100 kilométer/óra sprintet tesz lehetővé és végsebességét is csupán az elektronika korlátozza 305 kilométer/órában. Vagyis hiába van négy hengerrel és 2000 köbcentivel kevesebbje mint az Audinak, nagyon hasonló menettulajdonságokra képes. Persze a már említett időjárási körülmények számára nagyobb kihívásokat jelentenek, hiszen esetében csak a hátsó tengely hajtott.
A mérnökök természetesen a versenypályához igazították a mindössze 700 példányban készülő GTS-t. A speciális légterelők alapos szélcsatornás vizsgálatok után kerültek az autóra és a futóművet, valamint a fékrendszert is a versenypálya által támasztott követelményekhez igazították. A legnagyobb különlegessége azonban mégiscsak az erőforrás „másodlagos” üzemanyaga. A vízbefecskendezés ezen formája teljesen új megoldás. Bár előnyeit már korábban felfedezték és kísérleteztek is vele több jármű esetében, nem terjedt el, mert a mérnököknek eddig nem sikerült megoldania a felmerülő nehézségeket. A termikus előnyök mellett olyan gondokkal szembesültek, mint a kenőanyag viszkozitásának megváltozása, illetve a fém alkatrészek korróziója. A Bosch mérnökei azonban mindezeket megoldották. A minden eddiginél pontosabb vízbefecskendezőknek és motorvezérlésnek köszönhetően az M4 GTS motorja nemcsak erősebb lett, hanem megbízható is maradt. Sőt, fajlagosabban még takarékosabb is, mint a vízbefecskendező nélküli változat. Igaz, ennek a DTM biztonsági autójaként nincs túl nagy jelentősége.
A különleges trió harmadik tagja, 2015 óta a Mercedes-AMG GT S, amely a C 63 AMG Coupé Black Seriest váltotta. A Mercedes-Benz a biztonsági autó megalkotásakor teljesen külön utat járt. Ők ugyanis nem hat vagy tízhengeres motorban látták a megfelelő megoldást, hanem egy négyliteres, V8-as biturbó erőforrással szerelt sportkocsinak szánták szerepet. Ezzel együtt műszaki paraméterei a bajor mostohatestvéréhez hasonlóak. 510 lóerő és 650 Nm nyomaték szolgálja pilótáját, és ezzel magabiztosan vezetheti a mezőnyt, ha arra van szükség. Ráadásul esetében a fejlesztés során nem csak a DTM paramétereit kellett szem előtt tartani a Mercedes-Benz mérnökeinek. A GT S ugyanis a Formula 1, azaz a királykategória biztonsági autója is, ott pedig még keményebb elvárásoknak kellett megfelelnie.
A csillagos biztonsági autó alkatrészlistáját böngészve szintén jó pár Bosch-érdekességre bukkanhatunk. Közülük is talán a legérdekesebb a GT S V8-as motorjának benzinbefecskendező-rendszere. A közvetlen megoldást a Bosch fejlesztette a Mercedes-Benz számára és különlegessége, hogy a piezoelektromos befecskendezői 200 bar nyomáson dolgoznak. Ez a nagypontosságú rendszer nagyszerű motorkarakterisztikát és emiatt pontos vezethetőséget biztosít a DTM versenyeken használt GT S-nek, amelynek hajtáslánca szinte teljesen megegyezik az utcai változatéval. Így a motor mellett a hétfokozatú, kettős tengelykapcsolós sebességváltó, a futómű legtöbb eleme és a fékrendszer is gyári. Sőt az ügyfelek számára akár a biztonsági autóban található járműdinamikai programmódok is elérhetők. Ezeket tehát eleve úgy fejlesztette a Mercedes-Benz, hogy akár pályanapokon is helyt álljon az autó. A 0-100 kilométer/óra sprintet 3,8 másodperc alatt teljesíti a GT S, végsebessége pedig eléri a 310 kilométer/órát.
Az érdekességek sora a DTM esetében maguknál az autóknál egyáltalán nem ér véget. Tekintettel arra, hogy a három gyártó közösen biztosítja a fenti járműveket a versenyekre, folyamatosan rotálják azokat. Emiatt állandó pilótáról sem beszélhetünk a biztonsági autó esetében. A nagyon hasonló, száraz műszaki paraméterek ellenére a járművek annyira eltérő karakterrel rendelkeznek, hogy minden gyártó saját pilótát is biztosít a biztonsági autók mellé. A versenypályán ugyanis nincs helye bizonytalanságnak, vagy visszafogott autózásnak. A mezőny tagjainak biztonsági autó mögött körözve is ügyelni kell a fékek és a gumiabroncsok üzemi hőfokára, valamint a versenygépek megfelelő hűtésére, és ezekhez megfelelő tempó szükséges.
Hogy a június 16. és 18. közötti versenyhétvégén melyik biztonsági autót láthatjuk a Hungaroringen, azt még nem lehet tudni. Az viszont biztos, hogy bármelyik gyártó gépe is érkezik Magyarországra, a mezőny megfelelő támogatásra számíthat részéről. Csakúgy, mint a Bosch részéről, amely a biztonsági autók mellett a DTM versenygépekhez is szállít alkatrészeket. Ez viszont már a történet következő fejezete, amelyet hamarosan megmutatunk majd Nektek. Ha pedig még többet szeretnél megtudni, találkozz velünk a Hungaroringen és ismerkedj meg a Bosch csoport motorsport termékeivel, valamint magyarországi tevékenységével.
Feliratkozás a hírlevelünkre:
[wysija_form id=”1″]Kapcsolódó bejegyzések: