Skip to main content
 

Hálózatba kapcsolt, biztonságos, önvezető, klímasemlegesen működő munkagépek fejlesztésén dolgozik a Bosch. Ahhoz, hogy ezek az elképzelések minél hamarabb megvalósuljanak, többek között 5G-s hálózatot használó, moduláris rendszert és környezetbarát hajtásláncokat készít vállalatunk.

Önvezető munkagépek hálózata

Az 5G új lehetőségeket kínál az építőipar számára, hogy a jövőben biztonságosabbá és hatékonyabbá tegyék az építkezéseket, és lerövidítsék az kivitelezési időt a mobil campus hálózatokon keresztül. Az ilyen nagyteljesítményű, rugalmas hálózatok tökéletesen alkalmasak arra, hogy az építkezések folyamatosan változó körülményei között is kiszolgálják az igényeket. Az 5G technológia ugyanis lehetővé teszi nagy mennyiségű adat gyors és biztonságos cseréjét a csatlakoztatott eszközök, például munkagépek, számítógépek és felhő alapú rendszerek között.

Az ötödik generációs zárt hálózatok segíthetnek biztonságosabbá tenni a munkagépeket

Az ötödik generációs zárt hálózatok segíthetnek biztonságosabbá tenni a munkagépeket

A jövőben ez lehetővé teszi a munkafolyamatok biztonságosabbá, hatékonyabbá és termelékenyebbé tételét a részben vagy teljesen automatizált gépek segítségével. Az építőipari járműveket például távolról is lehet majd irányítani és felügyelni. Annak érdekében, hogy mindez valósággá váljon a közeli jövőben, a Bosch létrehozott holzkircheni telephelyén egy 5G campus hálózatot, ezzel megalapozva az 5G-kompatibilis építőipari gépek fejlesztését.

De miért is jó az 5G?

Ez a rendszer a hagyományos kommunikációs csatornákkal, például a Wi-Fi és LTE megoldásokkal ellentétben nagy hatótávolságot és gyors működést biztosít és minden követelmények megfelel az építőipari járművek automatizálása kapcsán.

A holzkircheni 5G architektúrát önálló hálózatként tervezték, és fejlesztői környezetként használják ügyfélprojektekhez. A vezeték nélküli hálózat lefedi a műhelynek és a próbapadnak otthont adó épületek belső tereit, valamint egy kültéri részt is, ahol a nagyobb munkagépeket üzembe helyezik. Ezeken a területeken az innovatív automatizálási funkciók valós körülmények között tesztelhetők és optimalizálhatók. A beruházásnak köszönhetően a Bosch Engineering a jövőben egyetlen forrásból kínálhatja majd az 5G-alapú rendszerek teljes körű fejlesztését.

Az üzembe helyezéshez és a tesztekhez egy vezeték nélkül irányított robotot használnak. Az eszköz intelligens érzékelői az 5G hálózaton keresztül kommunikálnak a gépen kívüli központi vezérlővel, amely valós időben fogadja és dolgozza fel a jeleket, és vezérli az aktuátorokat.

Vállalatunk tervei szerint ezt a megoldást az építőipari gépek automatizálására is használni lehet néhány éven belül. Egy központi számítógép több gépet is felügyelhet és vezérelhet, folytathatja a tanulást mesterséges intelligencia segítségével, és azonnal alkalmazhatja az új ismereteket. Az építkezésen zajló összetett folyamatok így összevonhatóak, a termelékenység és a biztonság tovább növelhető.

Ne legyen több baleset!

Az építkezéseken még mindig sok baleset történik, a leggyakrabban a munkagépek okoznak a közelben dolgozó munkásoknak sérüléseket. A gépkezelőknek, sofőröknek a balesetek elkerülése érdekében mindig mindenre figyelniük kell a jármű körül, ami egy hosszabb műszak során fizikailag és mentálisan is fárasztó. Ráadásul elég, ha a figyelem egy pillanatra lankad, máris bekövetkezhet egy baleset. Az elektronikus segédrendszerek azonban hozzájárulnak az építkezés biztonságának növeléséhez, és megkönnyítik az építőipari járművek vezetőinek munkáját is.

A különböző munkagépek…
… különböző veszélyeket rejtenek

A Bosch ezért kifejlesztett egy testre szabható, moduláris rendszert a segítségnyújtási funkciókhoz építőipari járművekre optimalizálva. Ilyen megoldás például a terhelés érzékelése a kotrókanalakban, illetve az ütközésre figyelmeztető jelzés. Ez úgy működik, hogy amikor a rendszer embereket vagy tárgyakat észlel a gép közelében, hanggal és/vagy vizuálisan figyelmezteti a kezelőt, emellett pedig megjeleníti a tárgyakat a kijelzőn. Így megszüntethető a holttér, a sofőrök 360 fokban mindent szemmel tudnak tartani a jármű körül. A moduláris érzékelő számos ultrahangos, radar- és többkamerás rendszert tartalmaz. Ez lehetővé teszi az ügyfelek számára, hogy a rendszereket rugalmasan testre szabhassák egyedi igényeikhez.

Mindent látni lehet

Az érzékelő információinak áttekinthető vizuális megjelenítésére a Bosch kifejlesztette az Off-Highway Vision rendszer prototípusát. A kijelzőn megjeleníthetőek a többkamerás rendszerből származó felvételek, illetve a radar és az ultrahangos érzékelők által észlelt tárgyak. Az építőipari járművek gyártói így egy hitelesített, működőképes alapmoduláris rendszert kapnak, amellyel a „plug and play” elv alapján – igényeiknek megfelelően – saját segédrendszereket tervezhetnek és fejleszthetnek. A jelenleg elérhető segédfunkciók az első lépést jelentik a jövő teljesen automatizált és összekapcsolt építőipari járművei felé.

Mindent látni lehet

Ráadásul a Bosch szoftvere és hardvere zökkenőmentesen integrálható a BODAS (Bosch Rexroth digitális alkalmazásmegoldások) digitális ökoszisztémájába. A BODAS mobil elektronikai megoldások csomagját kínálja a felhasználóknak, amelyek támogatják a digitális átalakulást, ezáltal növelve a termelékenységet és a hatékonyságot, valamint leegyszerűsítve az automatizálást.

Hidrogénmotoroké a jövő

Ha munkagépekről van szó, a biztonságos működés mellett kiemelet fontossággal bír a környezetbarát, fenntartható működés is. Jelenleg világszerte járművek millióit használják az építőiparban, a mezőgazdaságban és a gépiparban, a legtöbb ilyen gépet dízel erőforrásokkal működtetik. A hidrogén- és villanymotorokkal azonban fenntarthatóbbá tehető az építőipar.

A hidrogénmotorok jól bevált, kipróbált motortechnológián alapulnak, amelyet a fenntartható jövő biztosítására alakítottak ki. Zöld hidrogénnel hajtva ezek a hajtásláncok gyakorlatilag klímasemlegesek. Ezenkívül a hajtáslánc-koncepció hatékonyan kiegészíti az üzemanyagcellás technológiát, mivel ugyanazokat a rendszereket és infrastruktúrát használják.

A Bosch felkészült az üzemanyagcellás technológia integrálására a munkagépek esetében

A Bosch felkészült az üzemanyagcellás technológia integrálására a munkagépek esetében

A Bosch ezért az idei Bauma kiállításon bemutatott több olyan megoldást is, amelyekkel kiválthatóak a dízelmotorok. Ilyenek például a kikötői üzemanyaggal és közvetlen befecskendezéssel működő rendszerek, vagy a hidrogénmotor használata a nagymotor-szektorban, például a bányászati ​​dömperek hajtásláncaként.

Felvillanyozó megoldás

Vállalatunk emellett persze elektromos hajtáslánc megoldást is kínál mobil építőipari gépekhez. Ilyenek a nagyfeszültségű eLION villanymotorok, amelyek akár 1300 newtonméter névleges nyomatékot, valamint 2500 newtonmétert meghaladó maximális nyomatékot generálnak. Négy különböző méretben elérhetők, egyformán jól illeszkednek a kompakt és nagy teherbírású gépekhez.

Hagyományos, elektromos, vagy üzemanyagcellás? Mindegyikhez van jó ötletünk!

Hagyományos, elektromos, vagy üzemanyagcellás? Mindegyikhez van jó ötletünk!

Még ne temessük a dízelt!

Az új és fenntartható megoldások ellenére a dízelmotor még egy ideig az építőipari gépek leggyakrabban használt hajtáslánca marad. Folyamatos vonzerejét nagyrészt robusztusságának, alacsony üzemeltetési költségeinek, valamint annak köszönheti, hogy gyorsan és egyszerűen lehet feltölteni üzemanyaggal. A Bosch arra számít, hogy még 2035-ben is öt új, 56 kilowatt feletti teljesítményű építőipari gépből négy dízelmotorral készül. Ezért fejleszti tovább vállalatunk a közösnyomócsöves befecskendező-rendszert (CRS). A szintetikus üzemanyagok használatával ezek már most is jelentős mértékben hozzájárulhatnak a globális CO2-csökkentéshez.

A jó öreg dízel technológiát sem kell még temetni

A jó öreg dízel technológiát sem kell még temetni

Gáz is van

A gázüzemű motorok szintén azonnali megoldást jelentenek, hiszen oroszlánrészük lehet a részecske- és nitrogén-oxid-kibocsátás csökkentésében. Ezekhez a hajtásláncokhoz a Bosch speciális kettős üzemanyagú gyújtás-befecskendező rendszereket, valamint gázbevezető szelepeket kínál. Ráadásul a nagymotorok gázbevezető szelepe már hidrogénnel is működtethető.

Még kevesebb nitrogén-oxid

A károsanyag-kibocsátás további csökkentése érdekében a Bosch továbbfejlesztette az SCR technológiáját a kipufogógáz-kezelő rendszerekhez. A nitrogén-oxid-kibocsátás további csökkentése érhető el kettős befecskendezéssel és hatékony hőmérséklet-szabályozással. Ebből a célból az SCR-rendszer karbamidot fecskendez be a motor közelében elhelyezkedő egyik katalizátorba, a másik pedig a motortól távolabb, az aktuális igénybevételnek megfelelően működik.

A Bosch technológiái így segítenek csökkenteni a károsanyag-kibocsátást.