Skip to main content
 

Természetes élőhelye a sivatag, mégis minden eddiginél modernebb. A Dakar versenyautók következő generációját képviseli az Audi RS Q e-tron, amelyben az újdonságok egy részét a Bosch szállítja.

A Dakar-típusú versenyek céleszközei sokáig a kereskedelmi forgalomban is kapható járművek speciális kivitelei voltak. Egy ideje azonban már nem ez a helyzet, legalábbis az élmezőnyben már valódi prototípusokról beszélhetünk.

Digitális beduin

Négykarikás terepversenyautó

A közelmúltban az Audi is épített egy ilyen speciális gépet, ráadásul a versenybenzin, illetve gázolaj helyett a német gyártó az elektronokra bízta a terepszörny mozgatását. A hivatalos műszaki adatok még ugyan váratnak magukra, az RS Q e-tron és idei versenytársai kapcsán néhány érdekességet már most tudunk. A verseny szervezői új rendszert vezetnek be a következő évtől, az eddigi papíralapú navigációt ugyanis felváltja a digitális itiner. Ez pedig nemcsak a szokásokat borítja fel, hanem a pilóta-navigátor munkamegosztás bevált metodikáját is.

Ha ránézünk az új Audi pilótafülkéjének belsejére, az sokkal inkább hasonlít egy repülőgép irányítófelületére, mintsem egy versenyautóéra. Kijelzők a vezető előtt, valamint közte és a navigátor között. Ha még jobban figyelünk, azt is láthatjuk, hogy a másodpilóta előtt két tablet rögzítésére szolgáló felületet is találunk. A jövőben tehát már nem az a munkamegosztás, hogy navigátor csak diktál, itt bizony egyszerre van kevesebb és mégis több dolga.

Tapasztalt pilóták

Carlos Sainz igazi veteránnak számít már a sivatagi versenyek világában

Carlos Sainz igazi veteránnak számít már a sivatagi versenyek világában

Ez a három rutinos pilótának is új lehet. A négykarikás márka nem kisebb nevekre bízta a versenygépek irányítását, mint Mattias Ekström, Stéphane Peterhansel és Carlos Sainz. A három legendás pilóta közül kettő komoly terepralis tapasztalattal rendelkezik, Ekström pedig eddig minden területen megállta a helyét, legutóbb épp a ralikrosszban. Igazság szerint munkájuk nekik is kevesebb lesz, hiszen a sebességváltásokkal már egyáltalán nem kell törődniük. A villanymotoroknak köszönhetően erre egyáltalán nincs szükség. Megszokni való azonban bőven akad. Pont az említett villanymotoroknak köszönhetően egy úgynevezett „brake by wire”fékrendszert kapott a jármű. Ez azt jelenti, hogy az energiavisszanyerés miatt bizonyos féknyomásig az ekkor generátorként funkcionáló motorok működnek, ezek töltik az akkumulátorokat. Érdekesség, hogy ez a kézzel működtethető rögzítőfékre is igaz, aminek segítségével a pilóta meg tudja csúsztatni a jármű hátsó tengelyét, elősegítve a kanyarodást.

Jól látható Bosch alkatrészek

A pilótafülkében a Bosch Motorsport részlege által fejlesztett kijelzők találhatók, amelyek jól bírják a port, a páratartalom és a hőmérséklet változását, valamint a rázkódást is. Ezek a speciális egységek nap mint nap bizonyítanak más versenygépekben is, így csak minimális átalakításra volt szükség a Dakar-körülményekhez.

Az ma már talán nem is meglepő, hogy a kormányon is találunk vezérlőgombokat. Ezek a kürtöt, az ablaktörlőket, a sebességkorlátozót és még egy érdekes funkciót irányítanak. Az egyik gomb megnyomásával a pilóta hangjegyzetet tud készíteni, így rögzítve olyan fontos információkat, amiket papír alapú itiner híján felírni sincs esély. A kormánykerék mögötti kijelzőn kapott helyet a gumiabroncsok állapotát felügyelő- és a meghajtórendszer adatsora, valamint a fontos figyelmeztetések is itt jelennek meg.

Nincs analóg műszer, minden fontos információt a digitális Bosch panelek közvetítenek a pilóta és a navigátor

Nincs analóg műszer, minden fontos információt a digitális Bosch panelek közvetítenek a pilóta és a navigátor

A középső kijelzőn a navigátor is nyomon követheti az abroncsok nyomását és a fékerő-elosztásra vonatkozó információkat. A grafikus megjelenítés a páros mindkét tagjának munkáját megkönnyíti. A rendszer zöld színnel jelöli az ideális állapotot, pirossal pedig az esetleges fennálló hibákat. Ez a terület már inkább a navigátor fennhatósága alá tartozik, így tudja ugyanis tehermentesíteni a pilótát. A kijelző alatti érintésérzékeny kapcsolókat is ő kezeli. Az Audi 24 szabadon hozzárendelhető billentyűt épített be, ezekhez különböző funkciók társíthatók. Például előre meghatározott sebességértékek, amelyek a korlátozott zónákban hasznosak, de innen kezelhető a légkondicionáló is. Az új feladatok kapcsán Edouard Boulanger, Stéphane Peterhansel navigátora azt mondta, körülbelül az eddigi idő felét fordítja a navigálásra, a többi a jármű felügyeletével, irányításával megy el. Ez egyben komoly felelősség is, hiszen akár 170 kilométer/órás sebesség mellett kell azonnal reagálnia a pilóta kéréseire.

Nehezebb és mégis könnyebb

Ráadásul a soron következő szakasz útvonalát már nem előző este kapják meg a navigátorok, mint korábban. Az új, tabletes rendszer azt is magával hozta, hogy mindössze a rajt előtt 15 perccel érkeznek meg az útvonalinformációk. Mégis, ezen a téren könnyebb lett a párosok helyzete. Eltévedni is nehezebb, mert a digitális itiner egyben egy GPS-eszköz is. A tableteket egy távirányítóval vezérli a másodpilóta. A bal oldali képernyőn látszik maga az itiner, a jobb oldali pedig azokat a GPS pontokat mutatja, amelyeket érinteniük kell a résztvevőknek. Papír alapú útvonal ugyan minden járműben van, ezek azonban plombálva vannak és csak akkor kinyithatók, ha a táblagépek meghibásodnak.

A navigátor szemszögéből egyszerre lett kevesebb és több a feladat

A navigátor szemszögéből egyszerre lett kevesebb és több a feladat

A tabletek tartalmaznak egy speciális navigációs rendszert is. Ez természetesen nem irányítja a párost, kizárólag iránytűként, távolságmérőként és veszélyre figyelmeztető eszközként funkcionál. Ugyanakkor a verseny szervezői azt is ellenőrizni tudják, hogy az adott páros betartotta-e a sebességkorlátozásokat, valamint megfelelően teljesítette-e az adott szakaszt. Maga a versenygép is folyamatosan tájékoztatni tudja a központot a helyzetéről, a sebességéről, sőt akár egy esetleges balesetről is.

Nehezebb és mégis könnyebb

A modern, digitális versenyautó ellenére egyvalami változatlan. A legfontosabb faktor továbbra is az emberi tényező, ez hozhatja ugyanis el a sikereket. Sőt, azáltal, hogy bizonyos technikai hátterek kiegyenlítődnek, még nagyobb szerepe lesz az emberi kvalitásoknak.

A Bosch DDU 10 grafikus kijelzőből kettő is helyet kapott az Audi RS Q e-tron fedélzetén. A pilóta előtt és a középkonzolon is ez az egység teljesít szolgálatot. A 7 colos kijelző 12 felhasználó által konfigurálható megjelenítést támogat. Érdekessége, hogy kompakt mérete ellenére 20 leddel megvilágított egységről beszélünk, ami így – az integrált fényszenzornak is köszönhetően – mindig jól olvasható. Tömege mindössze 875 gramm, mégis teljesíti az IP67 szabványt, ráadásul -20 és +85 fok között használható marad.

Bosch DDU 10 grafikus kijelző