Ha szóba kerül a DTM (Német Túraautó-bajnokság) egyeseknek nosztalgikus gondolatai támadnak, másoknak viszont az „új kor” futamai, vagy épp bajnokai jutnak eszükbe. Egy közös pont azonban mindenkinek akad, aki kicsit is ismeri a sorozat múltját vagy jelenét, ez pedig nem más, mint a Bosch.
A DTM történelme egészen 1984-ig nyúlik vissza. Ebben az évben kezdődött meg a „német sorozatgyártású autók” bajnoksága. Az első szezon rögtön a kiegyensúlyozottságról szólt, hiszen a 12 futamos bajnokságnak csupán egyetlen futamát nyerte Volker Strycek, akinek ez mégis elég volt a végső győzelemhez. Ő –és versenygépe, egy BMW 635 CSi – tekinthető tehát a DTM első bajnokának. Ezt követően 27 szezonban hirdettek még bajnokot a sorozatban. Ez kevesebb, mint amit a naptári évek indokolnának, de 1997 és 2000 között a sorozat válsága annyira elmélyült, hogy gyakorlatilag megszűnt a DTM.
Látványos videó a kezdetekről, arról az időszakról amikor meghódította a motorsport szerelmeseit a DTM
Az újrakezdésben komoly szerepe volt három cégnek. A Mercedes-Benz, az Opel és a Bosch támogatásának köszönhetően újjáalakult a DTM, fejlődése pedig azóta is töretlen. Igaz az Opel azóta kiszállt, érkezett viszont a gyári Audi és a BMW. A siker titka, abban rejlett, hogy a szervezők meglátták azt, amitől az első fénykorában népszerű volt a sorozat és tanultak azokból a hibákból, amelyek mélybe taszították a Német túraautó-bajnokságot. A költségeket alacsonyan tartották, a látványos csatákat pedig igyekeztek kiegyensúlyozottá tenni. Ez annyira jól sikerült, hogy napjainkban ez a mesterségesen legjobban kiegyenlített versenysorozat, erre később még külön kitérünk.
Az összeomlás előtti években fénykorát élte a sorozat
Alaposan átalakultak a versenyzők munkaeszközei is. Még a kezdetekben átszabott szériajárművekkel csaptak össze a pilóták, a mai versenygépek felépítése és bonyolultsága inkább hasonlít egy formaautóéra. „A Bosch szinte az első órától a DTM technológiai partnere volt. Nincs ez másképp most sem, napjainkban is megbízható partnere a sorozatnak” – mondja Walter Mertes a DTM-et szervező ITR marketing igazgatója.
Természetesen a különböző karosszériákat a gyártók integrálják a gépekre – ahogyan például a fényszórókat is –, így azok ma is hasonlítanak az utcai „testvéreikre”. Ezzel együtt egy nagyon fontos tulajdonságot ki kell emelnünk, ami bizony nagyban köszönhető a Boschnak. Ez pedig nem más, mint a megbízhatóság.
Az újjászületés óta a sorozat sikere töretlen
„A komponenseket és a vezérlőket pontos szabályrendszer alapján alkottuk meg. A közönség izgalmas versenyeket láthat, ráadásul a legmagasabb technikai szintet képviselik a versenygépek” –mondja Dr. Klaus Böttcher, a Bosch Motorsport igazgatója.
A DTM az a sorozat, ahol nagyon ritkán látni műszaki meghibásodást. Ez egyrészt annak is köszönhető, hogy a hatalmas presztízsértékkel bíró sorozatot minden résztvevő nagyon komolyan veszi. A versenygépek paramétereit a technikai szabályzat nagyon pontosan rögzíti, az erőforrásokat viszont minden gyártó önállóan fejleszti. Persze a négyliteres, szívó V8-as motorok között nagy különbség nincs, mindegyik nagyjából 500 lóerős, viszont a vezérlőnek meg kell felelnie a különböző motorokhoz.
„A Bosch részegységeket az Abstattban található fejlesztési központban készítjük. A speciális alkatrészeket kis sorozatban gyártjuk, a velük szerzett tapasztalatokat viszont felhasználjuk az utcai járművekben is, hiszen a versenyeken extrém körülmények között tesszük próbára őket” – mondja az igazgató.
A kettősség jelenleg alapvetően meghatározza a DTM világát. Az abszolút csúcstechnológiát jelentő versenygépek szinte teljesen egyformák, ami költséghatékonnyá teszi a sorozatot a gyártók számára. Másrészt a márkák a különböző karosszériáknak köszönhetően megőrizhetik identitásukat. Ennél a pontnál ejtsünk még néhány szót a Bosch kapcsolódásáról is. Vállalatunk közös történelme mindhárom jelenlegi résztvevővel (Audi, BMW, Mercedes-Benz) komoly múltra tekint vissza. Így lehetséges, hogy nem okozott problémát, amikor a sok közös alkatrész beszállítóját meg kellett találni a DTM számára. A Bosch szállítja a versenygépekhez többek között az elektromos kábelkötegeket, csatlakozókat, motorvezérlő elektronikákat, generátorokat, ablaktörlőket és kijelzőket is.
Nem véletlen tehát, hogy a látványos csatákat hozó hétvégéken a csapatok versenygépein és a pályák mentén is megjelenik a Bosch logója. És ha már a látványos ütközeteknél tartunk, érdemes egy picit visszatérnünk a korábban már említett mesterséges kiegyenlítéshez. Mivel a Bosch által biztosított alkatrészek és a járművek felépítése is teljesen egyforma, ezért a gyártónak gyakorlatilag egyetlen mozgástere maradt: az aerodinamika. Ezen a területen viszont minden gyártó saját üzleti érdekeihez alkalmazkodik. A mérnökök a legaktuálisabb típus karosszériáját formázzák meg és ez bizony sok esetben hátrányba hoz egy-egy gyártót az aerodinamika terén. A német precizitással újraálmodott sorozat azonban erre is talált megoldást. Komoly kompenzációs rendszert dolgoztak ki a szervezők, ami a versenyhétvége egyik versenynapjáról a másikra is meg tudja változtatni az erőviszonyokat. Műterhelések formájában egyenlítik ki a különbségeket, az előzéseket pedig 2013-tól már a Formula 1 esetében is megismert állítható hátsó légterelő segíti. Ezek biztosítják, hogy senki ne kerüljön döntő fölénybe.
A rendszer mostanra tökéletesen működik, legutóbb 2009-ben volt címvédés, azóta minden évben más gyártó, más pilótája győzedelmeskedett a végelszámolásnál. Sokkal jobban kidomborodik a pilóták tehetsége és kiegyensúlyozottsága. Fiatal tehetségből pedig mostanában bőven akad a sorozat háza táján. Még az évezred elején Formula 1-es pilóták levezetni jártak (Mika Häkkinen, Ralf Schumacher) a Német Túraautó-bajnokságba, az elmúlt években már inkább a DTM fiataljai kerültek át (Paul Di Resta, Pascal Wehrlein) a száguldó cirkuszba, vagy egyéb neves versenysorozatokba.
Minden abba az irányba mutat, hogy a DTM nemcsak múlttal és jelennel, hanem jövővel is rendelkezik. Az idei szezon is izgalmasan alakult eddig. Négy versenyhétvége és nyolc futam után mindössze öt pont a különbség a tabella első és harmadik helyezett pilótája között. Ráadásul a dobogós pilóták közül mindhárman más gyártó versenygépét használják. Mindezek fényében különösen izgalmasnak hangzik, hogy a szezon utolsó előtti versenyhétvégéjét a Hungaroringen rendezik majd.
A Bosch motorsport hagyományai már 115 éves múltra tekintenek vissza. 1901-ben először nyert Bosch mágneses gyújtással felszerelt autó egy nizzai versenyen. 1954-ben először nyert közvetlen benzinbefecskendezéssel szerelt versenyautó a Formula 1-ben. A Mercedes-Benz rendszerét természetesen a Bosch szállította. 1965-ben egy Porsche 906-ban mutatkozott be először a tranzisztoros gyújtás, majd 1968-ban a Porsche Bergspyderben egy kísérleti blokkolásgátló rendszer is debütált. 1980-ban aztán ismét a Formula 1 jelentett mérföldkövet, ahol bemutattuk a Motronic elektronikus motorvezérlő rendszert, ami a Brabham BMW-ben világbajnoki címet szerzett. 2001 és 2005 között a Le Mans-i 24 órás versenyen is letette a névjegyét a Bosch. A közvetlen benzinbefecskendezéses rendszerünk verhetetlennek bizonyult, csakúgy mint 2006 és 2011 között a közös nyomócsöves dízelrendszereink. 2012-ben pedig az első dízel-hibrid sikerét ünnepelhettük. Na meg persze számtalan egyéb eredményt, például a DTM világából is.
Az elmúlt több mint 100 évben számtalan találmányunk mutatkozott be a motorsport különböző szakágaiban és azok sikereit később a közutakon is tudtuk kamatoztatni. Reményeink szerint ez így lesz a jövőben is, a Bosch történelemkönyve pedig újabb fejezettel bővül majd Motorsport témakörben.
Kapcsolódó bejegyzések:
[wysija_form id=”1″]