Napjainkban a Bosch fejlesztései a hálózatba kapcsolt termékekhez, közöttük is kiemelten az autókhoz fűződnek. Erről többször olvashattatok már itt a blogunk felületén. Most azonban egy újabb történelmi érdekesség következik, hiszen az öreg kontinens legelső autórádiója is hozzánk köthető. Következzék tehát egy újabb érdekesség a Bosch történelemkönyvéből.
A cégcsoport mérnökei ebben a percben is számtalan innovatív fejlesztésen dolgoznak. A hálózatba kapcsolás előnyeit kiaknázó megoldások a járművek mellett az ipari technológia, a fogyasztási cikkek, a kéziszerszámok valamint az energia- és épülettechnika kapcsán is kiemelt figyelmet kapnak a vállalttól. Azt azonban nem hagyhatjuk figyelmen kívül, hogy az utóbbi évek egyik legdinamikusabban fejlődő területe az autóipar. A Bosch az iparág számos gyártójának szállít autórádiót, pontosabban infotainment rendszert, ami már most is jóval többet kínál az egyszerű rádióhallgatásnál: tájékoztatja a vezetőt az aktuális forgalmi viszonyokról, vagy elnavigálja a legkülönbözőbb helyszínekre is. A világhálóhoz csatlakozó fedélzeti rendszer ráadásul online szolgáltatásokkal és okostelefon-alkalmazásokkal tovább bővíthető, így nemcsak a közlekedésben segíti tulajdonosát, hanem még hatékonyabbá és biztonságosabbá teszi a vezetést. Mindez azonban felveti a kérdést: hogyan és miért kezdett a Bosch autórádiókat fejleszteni?
A kék pont
Furcsának tűnhet, de az újdonságot valójában az 1920-as években az autóiparra is lesújtó válság hívta életre. Ennek ellensúlyozására olyan új területekkel bővítette az addig főként autóipari technológiai szektort érintő hagyományos fejlesztő és gyártó tevékenységét a Bosch, mint a háztartási eszközök és a kéziszerszámok. A portfólió-szélesítés a berlini székhelyű rádiógyártót, az Idealt is érintette. A Bosch előzőleg éveken át a beszállítója volt a vállalatnak, amelynek hagyományos rádiókészülékek gyártásához szükséges kondenzátorokat adott el. Magától értetődőnek tűnt, hogy egyesítik az Ideal rádiószakértőinek és a Bosch gépjárműipari elektronikai specialistáinak szakértelmét. Ennek eredményeként Stuttgartban megszületett Európa első sorozatgyártású, kifejezetten gépkocsikba építhető rádiója. A készülék az Auto-Super 5 (AS 5) nevet kapta, és magán hordozta azt a bizonyos kék pontot is – Blau Punkt – amely egészen 2009-ig a Bosch fogyasztói elektronikai ágazatának cég- és márkaneveként vált ismertté. Az eredetileg 1923-ban alapított Ideal technikusai ugyanis azokat a termékeket, amiket gondosan átvizsgáltak és leellenőriztek, kék ponttal jelöltek meg. Rövid időn belül ez a minőségi jegy márkajellé formálódott. Az Ideal hivatalosan 1933-ban vált a Bosch 100%-os leányvállalatává, a Blaupunkt nevet pedig 1938-ban kapta meg hivatalosan a cég.
Nem csak autóknak
Az AS 5 egy hatalmas, 12 kilogrammos fém készülék volt, amit csak nagy nehézségek árán lehetett az utasoldali lábtér kárára beépíteni. Ráadásul a rádióvételhez szükséges rádiócsövek üvegburái törékenynek bizonyultak a gyakran egyenetlen utakon, ám a mérnökök lázasan dolgoztak egy jóval stabilabb megoldáson. Mégis ez lett az 1932 augusztusi berlini rádiókiállítás szenzációja. Noha az Amerikai Egyesült Államokban néhány évvel korábban a Motorola már bemutatott egy hasonló eszközt, Európában egészen eddig mindössze kísérleti megoldások léteztek. A kifejezetten utazáshoz tervezett rádió bemutatásával viszont Európában is elérhetővé vált az autós „infotainment” rendszer őse. A kényelmi extráért a fogyasztóknak meglehetősen borsos árat kellett fizetniük, több mint 300 német márkát. Viszont a gépkocsik mellett motorcsónakokhoz és repülőgépekhez is forgalmazni kezdték a berendezést.
A járműbe beszerelve a rádió általában csak egyetlen műsorszóró állomást tudott fogni, dacára az egész tetőt körülölelő méretes antennának. Azonban menet közben híreket és zenét hallgatni igazán kellemesnek bizonyult, és erre igény is mutatkozott. Így a mérnökök nem adták fel, és 1935-ben megalkották a rádiók új generációját. Sőt, a Blaupunkt mérnökei továbbra is oroszlánrészt vállaltak a fejlesztésben. Nekik köszönhetően jelent meg 1952-ben az első FM adások vételére is alkalmas autórádió. Sőt a domborzati viszonyok hatékonyabb leküzdéséhez nemcsak a vevőkészülékeket, hanem az antennákat is fejlesztették. A későbbiekben is egyik innováció követte a másikat: az elektroncsöveket felváltották a tranzisztorok, megjelent a sztereo hangzás, a kazetta, a CD, az MP3 és a Bluetooth is, amelyek mind technológiai mérföldkőnek számítanak.
A világ egyik vezető járműipari beszállítójaként a Bosch fejlesztéseinek jelentős részét jelenleg a hálózatba kapcsolt autókhoz fűződő innovációk teszik ki. Összességében a mobilitási megoldások a cégcsoport legnagyobb üzleti területét alkotja, amelynek bevétele 2015-ben elérte a 41,7 milliárd eurót (ez a csoport teljes árbevételének 59 százalékát jelentette). Mindazonáltal a Bosch a jövőben kiemelkedően fontos területnek tartja az elektromos mobilitást, ennek érdekében önálló részleg létrehozását jelentették be a vállalat vezetői a közelmúltban. A jelenlegi benzin és dízel üzletágakat is magában foglaló, új Powertrain Solutions üzletág részeként működik majd. Ez garantálja azt, hogy a járművek meghajtását, irányítását és kényelmi funkcióit összehangoltan fejlessze a vállalat, megalkotva ezzel az autórádióhoz hasonló, korszakalkotó új technológiákat.
Feliratkozás a hírlevelünkre:
Kapcsolódó bejegyzések: