A Bosch fejlesztései annyi mindent megváltoztattak az elmúlt évtizedekben, miért pont a motorsportok világa maradt volna ki ebből a szórásból? Száztizennyolc évvel ezelőtt szállt be a motorsportba a Bosch, azóta pedig számtalan legendás győzelem született a vállalat termékeinek köszönhetően.
A gyújtógyertya, az elektronikus blokkolásgátló (ABS), a közvetlen benzin-befecskendezés vagy az elektronikus motorvezérlő rendszer mind-mind a Bosch nevéhez fűződő és az autózást forradalmasító újítások voltak, amelyek döntöttek már el fontos versenyeket is. De nézzük csak, hogyan is debütált a Bosch a motorsport világában és mi a helyzet napjainkban?
Az első győzelmek
1901. március 25. fontos dátum a Bosch történetében: ez volt az a nap, amikor Wilhelm Werner megnyerte a Nizza-Salon-Nizza autóversenyt egy 35 lóerős, Bosch mágneses gyújtással felszerelt Mercedes-Benz járművet vezetve. Ez az első hely a Bosch számára a több mint 100 éve tartó győzelmi sorozat kezdetét jelentette.
Két évvel később, a belga versenyző, Camille Jenatzy nyerte meg a Gordon Bennett versenyt Írországban, szintén a Bosch mágneses gyújtásrendszerét használva. A pilóta hamar legendává vált egy sor nevezetes rekord beállításával, és a szakálla színe miatt a „Vörös Ördög” néven emlegették. Ez volt a beceneve akkor is, amikor a Bosch Motorsport híres hirdetési motívumaként jelent meg.
Werner és Jenatzy után nem sokkal ismét feltűnt egy korszakos bajnok, Rudolf Caracciola, aki természetesen szintén használt Bosch alkatrészeket. A német autóversenyző pályafutása során 137 címet nyert és több sebességi rekordot is megdöntött, például 1938-ban, amikor elérte a 432,7 kilométeres óránkénti sebességet a Frankfurt és Darmstadt közötti autópályán.
Versenyek testközelből
Fontos lépés volt az is, amikor a Bosch 1911-től saját technikusaiból alakított csapattal kezdett el részt venni a motorsport versenyeken, így lehetőség nyílt arra, hogy a vállalat fő termékét – a mágneses gyújtást – a versenypályák közelében is át tudják vizsgálni a járművekben. Ez a lépés a vállalat arculatának ismertebbé tétele mellett a termékfejlesztés szempontjából is hasznos volt. Az alkatrészeknek ugyanis az autóversenyeken kiélezett körülmények között is meg kellett állniuk a helyüket, ehhez pedig folyamatosan tökéletesíteni kellett a termékeket.
Mivel vállalatunk mindvégig kiemelten kezelte a motorsportokat, nem csoda, hogy a még szorosabb kapcsolat mellett döntöttek, és 1937-ben megalapították a Bosch Racing Service-t (eredetileg „Bosch Assistance Service”). Ezzel a szolgáltatással ugyanis terep és hegyi versenyeken is lehetővé tették a gyújtásrendszerek és elektromos berendezések helyszíni tesztelését és javítását – egy átalakított furgon segítségével. Az 1938-as német Grand Prix résztvevői vehették igényben elsőként a Bosch Racing Service szolgáltatásait, de ehhez hasonló megoldásokat azóta is kínál a cég, persze ma már egészen más felszereltséggel.
A második világháború miatt természetesen néhány év kimaradt a motorsportban is, de 1946-ban a Bosch Racing Service visszatért a versenypályákra. A munka meg is hozta a várt sikert, 1950-ben a hazai bajnokságban nyertes autók majdnem minden osztályban Bosch gyújtásrendszerrel versenyeztek. Nem sokkal később már nemzetközi szinten is megjelent a Bosch Racing Service, ráadásul a gyújtás és az elektronika mellett a Bosch közvetlen benzin-befecskendezési rendszere újabb megbízások tömegével látta el a céget, különösen miután 1954-ben a francia Grand Prix-en két, ilyen rendszerrel felszerelt Mercedes-Benz versenyautó vitte az első két helyet.
Az új Bosch fejlesztések – köztük a halogén fényszórók, a tranzisztoros gyújtásrendszer és az ABS blokkolásgátló rendszer – a következő években továbbra is domináltak a motorsportok világában. Mindezek mellett 1967-ben a Bosch piacra dobta a Jetronic rendszert, azaz az első elektronikusan vezérelt benzin-befecskendezőt.
Irány a Forma-1!
Az 1980-as években a Bosch beszállt az autóversenyek királyának tekinthető Forma-1-es versenysorozatba, ahol elképesztő sikereket ért el! Nelson Piquet, Niki Lauda és Alain Prost autója ugyanis egyaránt a Bosch Motronic elektronikus motorvezérlő rendszerét használta. Így összesen négy Forma-1-es világbajnokságot nyertek vállalatunk eszközeinek segítségével a legendás versenyzők. Sőt a beszállítói szerep nem korlátozódott erre. A későbbiekben is több cégnek szállított a Bosch gyújtógyertyákat, érzékelőket, vezérlőket, vagy épp befecskendező-rendszereket. Ezek közül többet azonban még csak megnevezni sem lehet, hiszen a beszállítókat titkosan kezelik a mai gyári csapatok.
A Bosch emellett persze más versenysorozatokban is jelen volt és van napjainkban is. Így például a Forma-3-ban vagy a német túraautó bajnokságban (DTM) is, ahol először használtak ABS rendszert, ma pedig kijelzőket, ablaktörlő motorokat, vezérlőelektronikákat és kábelkötegeket is szállít a vállalat. De a legendás 24 órás versenyeken is megméretteti magát a cég technológiája: 1982-óta a Le Mans-i 24 órás verseny szinte minden nyertese használt Bosch terméket. A hosszútávú autóversenyek mellett az elektromos járművek sorozataiban is jelen van az utóbbi években a Bosch, vagyis akár a Forma-E-ben is találkozhatunk a Bosch Motorsport által fejlesztett termékekkel.
A felsorolást tehát folytathatnánk, főleg úgy, hogy eddig leginkább csak a pályaversenyek világát vettük górcső alá, pedig a rali, a ralikrossz, a motorversenyek, sőt a motorcsónak-versenyek világában is letette névjegyét a Bosch.