Skip to main content
 

Több neves autógyártó, így az Acura, a Cadillac, a Porsche és a BMW után a Lamborghini is a Bosch által fejlesztett LMDh hibridrendszerrel felszerelt versenygépet készített, SC63 néven.

Új taggal bővült a csapat

A Lamborghini Squadra Corse a júliusi Goodwood Festival of Speed rendezvényen mutatta be első hibrid versenyautójának prototípusát, az SC63 modellt.

Az olasz gyártó 2024-től ezt a járművet indítja az olasz Iron Lynx csapattal együttműködve a FIA Endurance World Championship sorozat hiperautó osztályában, így többek között a Le Mans-i 24 órás versenyen is rajthoz áll majd az SC63. Csakúgy, mint a Nemzetközi Motorsporszövetség által rendezett WeatherTech SportsCar versenyein a GTP osztályában, például a 24 órás daytonai futamon.

Az, hogy részben közös alkatrészekre építő hibrid gépek is indulhatnak 2023-tól, egy szabálymódosításnak köszönhető. Idén négy gyártó nevezett LMDh (Le Mans-i Daytona Hibrid) autókat az IMSA versenyeire, a Porsche, a Caddilac, az Acura és a BMW. A WEC-ben pedig a Porsche és a Cadillac képviselte ebben az évben az LMDh hibrideket.

Mivel az LMDh technológia a versenyzés új koncepcióját képviseli, ezért tökéletesen illeszkedik a Lamborghini stratégiájához, amely szerint a vállalat 2024 végére a teljes modellpalettáját hibrid hajtásláncokkal látja el. Az SC63-nak köszönhetően ezt a megközelítést alkalmazták a motorsport programban is.

Új taggal bővült a csapat

Mi is az LMDh?

A Bosch saját fejlesztésű hibridrendszere versenyautókhoz, amelynek előnye, hogy rugalmasan használható, különféle jármű- és motorkoncepciókkal kombinálható, és kiemelkedő teljesítményt kínál. A hajtásba bekapcsolódva 50 kW, rekuperációs üzemmódban pedig 200 kW teljesítményt produkál a villanymotor. A rendszer emellett költséghatékony a szabványosított alkatrészeknek köszönhetően, lehetővé téve ezzel a járműgyártók és csapatok számára, hogy vonzó körülmények között versenyezzenek. Az olyan, rendkívüli igénybevételt jelentő megmérettetések, mint amilyen például a daytonai vagy Le Mans-i 24 órás verseny is fontos visszajelzéseket adnak arról, mit tud extrém körülmények között az LMDh technológia. A rendszer minden alkatrészét, beleértve a hibrid vezérlőegység szoftverét is, a Bosch házon belül fejlesztette.

A Bosch hibrid rendszerével bevált technológiára támaszkodik a Lamborghini is

A Bosch hibrid rendszerével bevált technológiára támaszkodik a Lamborghini is

A legfejlettebb Lamborghini

Az SC63 a legfejlettebb versenyautó, amelyet a Lamborghini valaha gyártott, és tökéletesen illeszkedik abba a koncepcióba, amelyet az olasz márka kitűzött maga elé.

A versenyzésre fejlesztett prototípus egy vadonatúj 3,8 literes duplaturbós V8-as motorral rendelkezik, amelyet a Lamborghini mérnökei kifejezetten a versenyprogramhoz alkottak meg. A motor „hideg V” konfigurációjú, ami azt jelenti, hogy a turbókat a motor hengersorain kívülre szerelték fel, ami megkönnyíti a hűtést és a szervizelést. Ez az elrendezés csökkenti a tömeget és optimalizálja az autó súlypontját is, hozzásegítve a kiemelkedően hatékony gumiabroncs kezeléshez.

A legfejlettebb Lamborghini

A fejlesztés kulcsfontosságú szempontja a fentiek mellett a fékrendszer, amelynek minden körülmények között a legmagasabb szintű teljesítményt kell nyújtania. A hosszútávú versenyzés nagy terhelést jelent a fékekre, ezért a cél az volt, hogy könnyű, ugyanakkor tartós legyen.

Látszik rajta, hogy Lamborghini

A karosszériát a Lamborghini Centro Stile részlege tervezte. A nem titkolt cél az volt, hogy első látásra is egyértelmű legyen, milyen márkájú autóról is van szó. Nagyon egyértelmű márkajegyekről beszélhetünk az egész autón, beleértve az ikonikus Y alakú lámpákat is.

Természetesen a tervezőcsapat feladata amellett, hogy azonnal felismerhető legyen – hogy egy Lamborghinit látunk ­– ­az volt, hogy egy jól használható versenyautót építsenek. Az utastér méretét és az autó fő karakterét a sportszabályok határozzák meg, de a márka stílusjegyei is visszaköszönnek. A karosszéria oldalsó paneljébe integrálva egy olyan légbeömlő látható, amelyet a legendás Countach megoldása ihletett. Az autó a márkajelzéshez igazodva a megszokott Mantis zöld színben pompáznak majd, fekete csíkkal és az olasz zászló színeivel.

Látszik rajta, hogy Lamborghini

Hűtéshez igazodik a forma

Az autó hűtési elrendezése nagyrészt meghatározta a tervezést. Például a pilótafülke mögötti légbeömlők elhelyezése emiatt komoly fejtörést okozott a mérnököknek, több terv is készült, mire a végleges kialakítást megoldották. A csapat nyolc különböző hűtőt épített be, köztük két köztes hűtőt, egy sebességváltót hűtő egységet, egy kondenzátort a légkondicionálóhoz, egyet az energiavisszanyerő rendszerhez (ERS), egyet az energiatároló rendszerhez (ESS) és két vízhűtőt.

Az SC63-at úgy tervezték és fejlesztették, hogy a lehető legnagyobb mértékben optimalizálják a teljesítményt, miközben stabilan az útra tapad és kezelhető marad. Intenzív fejlesztést végeztek a virtuális térben a Driver in the Loop (DiL) szimulátor segítségével a tényleges tesztelés előtt.

Hűtéshez igazodik a forma

További segítséget nyújtottak a Lamborghini gyári pilótái, Mirko Bortolotti és Andrea Caldarelli, valamint az új pilóták, Daniil Kvyat és Romain Grosjean. Utóbbi kettőnek van közelmúltbeli versenytapasztalata hibridekkel, így segíthettek a mérnököknek az LMDh rendszer finomhangolásában, különösen a kormánykerék kezelőszerveinek megtervezésében és elrendezésében.

Dupla évforduló

Az idei év nemcsak a márka fennállásának 60. évfordulója, hanem a Squadra Corse, a Lamborghini motorsport részlegének tizedik évfordulója is. A csapat a nulláról indulva megnyerte a GT kategória legrangosabb versenyeit sorozatgyártású versenyautók között. Ezek közé tartozik három osztálygyőzelem a 24 órás daytonai futamon, és zsinórban két győzelem a sebringi 12 órás versenyen. Magasra tették tehát a lécet házon belül a hibrideknek. 2024-től azonban bizonyíthatnak az SC63 versenygépek, a Lamborghini ugyanis rajthoz áll a FIA világbajnokságon is, és az IMSA sorozat versenyein is egy-egy autóval.

Ilyennek álmodták meg a dizájnt az első rajzok alapján…
… és ilyen lett a végleges változat

Tapasztalatgyűjtés versenyzés közben

A hosszútávú versenyek egyik fontos célja, hogy mérnökeink sok értékes adatot és tapasztalatot gyűjtsenek. Eddig sikeresen vizsgázott az LMDh rendszer, hiszen például a Le Mans-i futamon a 24 órás folyamatos használat során nem jelentkezett semmilyen rendellenesség vagy műszaki probléma. A Bosch Motorsport elektromos fékrendszere (EBS) szintén kiválóan helytállt, a hosszútávú versenyek nagy igénybevételét is remekül bírta.

A Lamborghini hivatalos videója