Skip to main content
 
Technológia

Hidrogénfurgonokat tesztelünk

2022-10-11 No Comments 10 perc olvasási idő
Hidrogénfurgonokat tesztelünk

Éles bevetésre küldött vállalatunk két üzemanyagcellával működő furgont Európában is. A prototípus elkészítéséhez két, kereskedelmi forgalomban is kapható, elektromos hajtású járművet alakítottak át. Az első tesztek alapján a Bosch üzemanyagcellás rendszere jól vizsgázott, a furgonok 540 kilométert tudtak megtenni egy tankolással.

Zárt kishaszonjárművek nélkül megoldhatatlan lenne az áruszállítás, nem véletlenül ez az egyik leggyakrabban használt járműtípus a közúti fuvarozásban: városon belül, illetve kisebb csomagok kézbesítéséhez nélkülözhetetlen. Az egyre szigorúbb környezetvédelmi előírások és a klímatudatosság miatt már ebben a járműkategóriában is egyre többen használnak villanymotoros változatokat. Az akkumulátoros elektromos hajtás ma ismert egyik legnagyobb hátránya, hogy viszonylag kicsi a hatótávolsága, és viszonylag hosszú töltési idővel kell számolni. Ezen a helyzeten segíthet az üzemanyagcellás technológia, hiszen amellett, hogy nulla a helyi károsanyag-kibocsátás, hatótávolsága és a töltési ideje is – kis túlzással – megegyezik a belső égésű motorral szerelt társaiéval.

Kishaszonjárművek nélkül gyakorlatilag a városi üzletek döntő többsége áru nélkül maradna

Kishaszonjárművek nélkül gyakorlatilag a városi üzletek döntő többsége áru nélkül maradna

Gyáriból prototípus

A Bosch már évek óta dolgozik az üzemanyagcellás hajtásláncok fejlesztésén, ennek keretében mérnökeink most két furgont szereltek fel ezzel a technológiával, és megkezdték a tesztelésüket. A két prototípus építése során a fejlesztők a Bosch üzemanyagcellás készletét használták, amely tartalmazza a cellaköteget, az anód ellátó modult, beleértve a hidrogéngáz befecskendezőt és a recirkulációs ventilátort, az elektronikus vezérlőegységet, az elektromos légkompresszort és a hidrogéntároló rendszer alkatrészeit, valamint még számos érzékelőt is.

Gyáriból prototípus

Mindkét átalakított jármű alapja a kereskedelmi forgalomban is kapható, villanymotoros változat volt. A gyári akkumulátorokat a perifériákkal együtt most az üzemanyagcella, öt, összesen több mint 10 kilogramm hidrogén tárolására alkalmas tárolótartály és egy kisebb lítium-ion akkumulátor váltotta fel. A hűtőrendszert, a járművezérlő rendszert és az elektromos rendszert vállalatunk partnere, az ABT eLine adaptálta, a Bosch pedig az üzemanyagcellás rendszert integrálta a járműbe a hidrogéntároló rendszerrel együtt, és kifejlesztette a hozzá tartozó vezérlőt. Habár a szakembereknek komoly fejtörést okozott, hogyan tudják mindezeket az eszközöket beépíteni a rendelkezésre álló helyre, végül megoldották ezt a feladatot is, sőt, már a szükséges műszaki és közlekedési engedélyeket is megkapták a járművek.

Mérnökeink még arra is figyeltek, hogy a beépítés során ne áldozzák fel a rakteret a rendszer oltárán

Mérnökeink még arra is figyeltek, hogy a beépítés során ne áldozzák fel a rakteret a rendszer oltárán

Jól vizsgáztak

A projekt során tesztelt furgonok még teljes terhelés mellett is képesek voltak 540 kilométert megtenni, majd sikerült mindössze hat perc alatt megtankolni őket. Az üzemanyagcella ezért jó kiegészítője lehet a jövőben az akkumulátoros elektromos hajtásnak, főként olyan cégek esetében, amelyeknek kisteherautói nappal különösen nagy távolságokat tesznek meg, majd este visszatérnek a telephelyre.

A tesztjárművek már az utakat járják

A tesztjárművek már az utakat járják

Adatokból soha nem lehet elég

Az első alkatrészek a Bosch üzemanyagcellás rendszeréhez már nagy mennyiségben, sorozatgyártásban készülnek. De a munka még korántsem ért véget. A rendszer további fejlesztéséhez ugyanis a lehető legtöbb valódi közlekedési körülmények között keletkezett adatra van szükségük a mérnököknek. A két tesztjármű ezeket most valós időben juttatja el a fejlesztők számítógépére adatfelhőn keresztül.

Nem lehet gond a tankolás!

Az üzemanyag-technológia áttöréséhez azonban további lépésekre van szükség, például töltőállomásokat kell építeni, vagy telepíteni. Az persze a hidrogénhatás elterjedésének csak egyik feltétele, hogy létrejöjjön kiterjedt töltőállomás-hálózat. A másik fontos kérdés, hogy honnan lesz elég sűrített hidrogén. Ha ugyanis megnövekszik az üzemanyagcellás járművek száma, a jelenleginél sokkal több hidrogént kell előállítani. A Bosch ezért nemcsak az üzemanyagcellák, hanem a hidrogén-előállítás piacára is belépett a közelmúltban.

A töltőállomások elterjedése kulcsfontosságú lesz az új technológia kapcsán

A töltőállomások elterjedése kulcsfontosságú lesz az új technológia kapcsán

Már gyártani is tudjuk a hidrogént

A Bosch a jövőben nemcsak a hidrogén sűrítésének és elektromos árammá alakításának technológiáját kínálja, hanem magában a hidrogén előállításában is részt vesz. Ezért az évtized végéig a vállalat nagyságrendileg 500 millió eurót fordít az elektrolizáló berendezések részegységeinek fejlesztésére. Ezek a berendezések az elektrolízis során az elektromos energia segítségével a vizet hidrogénre és oxigénre bontják. Ha a felhasznált elektromos áram megújuló energiaforrásból származik, akkor az úgynevezett „zöldhidrogén” előállításáról beszélünk. A Bosch azt prognosztizálja, hogy 2025-ben piacra dobja intelligens moduljait, az első kísérleti üzemeket pedig jövőre felszerelik ezekkel a modulokkal.

Kínában is működik

Kínában, Csungking városában nemrég kezdtek el tesztelni hetven, Bosch üzemanyagcellákkal felszerelt teherautót. A tartós tesztelés során autópályán, városi forgalomban és országúton is bevetik a járműveket egy nagyjából Ausztria méretű területen, így a sofőrök alaposan próbára tehetik különböző körülmények között az üzemanyagcellás hajtásláncot. Az első kínai tapasztalatok alapján a Bosch üzemanyagcellás rendszerével felszerelt teherautók több mint 500 kilométert képesek megtenni egy tankolással, ami 11,7 kilogramm hidrogént jelent a teszteléshez használt járművek esetében.

Kínában is működik