Skip to main content
 

Ha önvezető vagy elektromos hajtású autókról esik szó, sokaknak a Waymo, a Tesla vagy valamelyik nagy autógyártó modellje ugrik be. Pedig érdemes Kínára is figyelni: a NIO ugyan még csak öt éve létezik, de máris figyelemre méltó megoldásokkal állt elő az elektromos hajtás és a vezetést támogató rendszerek esetében egyaránt. A teljes történethez persze szorosan hozzátartozik, hogy a Bosch stratégiai partneréről van szó, a kínai cég ugyanis vállalatunk fejlesztéseit használja fel járműveihez.

Magyarországon talán kevésbé ismert cég a NIO, hiszen a hazai piacon nem találkozhatunk az általuk gyártott járművekkel. A 2014-es alapításakor még alig húsz főt foglalkoztató kínai cég azonban rohamtempóban fejlődik és egyre kifinomultabb megoldásokkal áll elő az elektromos hajtás és a vezetést támogató rendszerek terén is. Igaz, egyelőre a belső piacra koncentrálnak, legújabb modelljüket, az ES8 elnevezésű hétüléses SUV-ot csak Kínában forgalmazzák.  A cég az ES8-cal ugyanakkor nem titkoltan a Tesla Model X babérjaira tör, még ha egyelőre „csak” a szerény méretűnek nem nevezhető kínai piacon.

A NIO ES8 hivatalos videója

A teljesen elektromos hajtású és fejlett vezetéstámogató rendszerrel, mesterséges intelligenciával (AI) is felszerelt ES8 mintegy 19 millió forintba kerül, de cserébe egy sor olyan megoldást kínál, amivel képes felvenni a versenyt a konkurenciával, sőt többet is kínál annál. A járművel akkumulátorainak köszönhetően például négyszázhuszonöt kilométert is meg lehet tenni egyetlen feltöltéssel, de ha ez nem lenne elég, pár perc alatt ki lehet cserélni a lemerült energiaforrást. Aki pedig nem akar a cserével bajlódni, az igénybe veheti a cég által üzemeltetett mobil töltőállomásokat is, ahol tíz perc alatt feltölthetők a járművek annyira, hogy újabb száz kilométert meg lehessen tenni velük.

A NIO minden szempontból a Tesla Model X vetélytársának szánta az ES8-at

Hatótávolságuk mellett az ES8-ak dinamikája is lenyűgöző, még négy és fél másodperc sem kell ahhoz, hogy felgyorsuljanak óránként száz kilométeres sebességre. Mozgatásukról ugyanis két, összesen 650 lóerőt és 840 Nm-t nyomatékot biztosító erőforrás gondoskodik. Azt persze fontos megjegyezni, hogy az összekerék-meghajtás az alapfelszereltség része, hiszen az első és a hátsó tengely is külön motort kapott.

Az ES8 fejlesztése során a világ minden pontján megfordultak vele, akárcsak a legnagyobb gyártók

Ilyen erős motorokhoz persze kiváló fékek is kellenek, de erre is gondolt a NIO: óránkénti száz kilométeres sebességről kevesebb mint harmincnégy méter alatt képes megállni a jármű a Bosch által kifejlesztett elektromechanikus fékrásegítő rendszer, vagyis az iBooster segítségével. A NIO városi terepjárója tehát nem csak elképesztően jól gyorsul, de könnyen kezelhető, biztonságos, és kényelmes. A személyre szabhatóság pedig minden képzeletet felülmúl: még a fékpedált is be lehet állítani a vezetési stílusunkhoz, így sportos és kényelmes módra is kapcsolhatjuk. Persze ehhez az is kell, hogy a fékezés így is, úgy is biztonságos, hiszen a Bosch ESP-rendszerével háromszor gyorsabban reagál a fék, mint a „hagyományos” hidraulikus rendszerek esetében.

Bosch alkatrészek bőven akadnak az elektromos SUV burkolatai alatt

A Bosch kínai divíziójának legfőbb partnere azonban nemcsak az elektromos hajtás tökéletesítésére figyel, hanem a vezetést támogató rendszerek fejlesztését is kiemelten kezeli. Az ES8-akban például már mesterséges intelligenciát is használnak. A Nomi rendszer segítségével többek között az autó érzékeli, ha a vezető közelít a járműhöz és még azelőtt beállítja az üléseket és a kormánykereket, hogy a felhasználó beülne. Emellett kérésre szelfit készít az utastér tetejébe épített kamerával, vagy akár lejátssza a vezetőnek tetsző zenéket.

Az utastér kidolgozottsága és a felszereltség is magas színvonalat képviselnek

A kínai cég büszke arra, hogy az ES8 az első autó, amely a Mobileye EyeQ4 SoC rendszerét használja, amely magában foglalja az automatikus vészfékezést, a sávelhagyási és holttér figyelő rendszert, a tizenkét pontos ultrahangos parkolási segítséget, valamint a közlekedési táblákat és a gyalogosokat is felismeri, a Traffic Jam Pilot pedig segít a nagyvárosi forgalomban.

Kínában kék az ég

A NIO kínai elnevezése Weilai, ami annyit jelent, „kék ég jön”. A 2014-ben, Sanghaiban alapított vállalat neve jól tükrözi küldetésüket: elektromos hajtású járműveket készítenek. A cég alapítása óta indul a Formula E versenysorozatban, első járművük, az EP9 sportautó több versenypályán körrekordot állított fel az elektromos önvezető autók kategóriájában, 2018 júliusában pedig a leggyorsabb elektromos hajtású széria autó címet is elnyerte, amikor a Goodwoodi Sebesség Fesztiválon alig több mint negyvennégy másodperc alatt vágtatott fel a legendás emelkedőre. Emellett céljuk, hogy teljesen önvezető autókat gyártsanak: 2016-ban már meg is kapták a hivatalos engedélyt, hogy megkezdhessék az ezzel kapcsolatos teszteket.