Hogyan lehet megismerni egy 1600 lóerős, 440 kilométer/órás végsebesség elérésére képes hipersportautót? A Bugatti Chiron Super Sport1 esetében a mérnököknek már az is speciális előkészületeket igényel, hogy a fejlesztésekhez szükséges teszteket elvégezzék. Különleges megoldások egy különleges autóhoz.
Már egy teljesítménymérő padon elvégzett teszteléshez is alaposan fel kell készülnie a szakembereknek, ha a világ legerősebb sorozatgyártású hipersportautójáról, a Bugatti Chiron Super Sport1-ről van szó. A fejlesztésekhez ugyanis szükség van különböző mérési eredményekre és szimulációkra, de az 1600 lóerős teljesítmény és a 440 kilométer/órás végsebesség kellő körültekintést és különleges berendezést igényel.
Ilyen sebességtartományban ugyanis minden apróságnak nagy jelentősége van. Egy pici hiba a keréktárcsák kiegyensúlyozásánál is végzetes lehet. Olyan rezonanciákat kell elviselnie a karosszériának, az erőforrásnak, a kerekeknek, amelyeket nagyon nehéz szimulálni.
Különleges autó, különleges műszerek
A Bugatti a fejlesztéseket ezért extrém körülmények között készíti elő. A teljesítmény és a végsebesség méréséhez a tesztekhez egy különösen finoman hangolható, összkerekes, egygörgős fékpadot használnak. A különleges berendezésen minden kerék egy nagy görgőn fut, nem pedig két kis görgő között. Ennek az az előnye, hogy a gumiabroncsnak csak egy érintkezési pontja van a görgővel, akárcsak a talajjal menet közben, így a gördülési ellenállás közelebb áll a valós körülményekhez. Emellett fontos szempont az is, hogy a kétgörgős próbapadhoz képest kisebb a kerék csúszása, a gumiabroncsok ezért kevésbé melegszenek fel, így nagyobb sebességet képes elérni a jármű.
Elképesztő erőhatás
A speciális berendezésen a 420 km/órás sebességet a Chiron Super Sport könnyedén eléri, de ilyen tempónál már másodpercenként több mint 50-szer fordul körbe a gumiabroncs. Ez olyan erőt tud kifejteni a futófelületre, amely körülbelül 4000-szerese a gravitációs gyorsulásénak (g 9,81 m/s2).
A különleges fékpadon minden alkatrész valós vezetési körülmények között tesztelhető. A rendszer a közútiéval azonos paramétereket szimulál, ráadásul a tesztek az év bármely szakában, időjárástól függetlenül elvégezhetőek. A teljesítmény-ellenőrzések, terhelésszimulációk és gyorsítások mellett emissziós méréseket és üzemanyag-fogyasztás méréseket is végeznek.
Micsoda méretek!
A próbapad méretei hatalmasok, a berendezés összesen 3,5 tonnát nyom, forgó tömege pedig 720 kilogramm körül van. A hátsó tengely görgőjét hidraulikusan lehet a tengelytávhoz igazítani. Hengerenként 1200 kW maximális fékerővel akár 480 km/órás sebesség szimulálható úgy, hogy a jármű még ilyen terhelés mellett is biztonságosan fékezhető.
A nagy teljesítményű dinamométert kifejezetten olyan különlegesen erős és gyors járművekhez fejlesztették ki, mint a Chiron Super Sport1. Az eszköz segítségével a molsheimi hipersportautó végre ki tudja bontakoztatni teljes erejét szimulált környezetben is.
A négy méter magas, 1,93 méter átmérőjű rotorral felszerelt ventilátor óránként 300 000 köbméter levegőt mozgat, és akár 230 km/órás légáramot is generál. A légáram sebessége a menetsebességtől függően változik, ráadásul ez a légáram látja el a motor, a kipufogórendszer, a sebességváltó és a differenciálmű alsó hűtését is. A levegőt 12,5 méter magas, nagy ventilátorokat tartalmazó tornyokon keresztül mozgatják kifelé. A berendezés ezért valósághű légáramlatokat szimulál még nagyon nagy sebességnél is.
Így biztosan ott marad
A mérnökök egy speciális rögzítési rendszert fejlesztettek ki, amely képes kordában tartani a Bugatti Chiron Super Sport1 hatalmas erejét. Négy különálló adapterlappal ellátott lemez rögzíti a hipersportkocsit a próbapadhoz, amelyeket 20 darab csavarral erősítenek az alvázhoz. A lemezek mindegyikét erős, 24 tonnás szakítószilárdságú láncokkal rögzítik egymáshoz és a szerelőcsarnok padlójához.
A tesztelés során két mérnök ül az autóban, akik felgyorsítják a Bugattit és beállítják a próbapadot. Az 1600 Nm-es nyomaték, az 1600 lóerő teljesítmény és a 440 km/órás végsebesség azonban minden pillanatban teljes odafigyelést igényel, még a próbapadon is.
Kompromisszumok nélkül
A Bugatti úgy tervezte a Chiron Super Sportot, hogy nagy végsebességre legyen képes – a luxus és a kényelem feláldozása nélkül. Az elülső traktustól a hátsó diffúzorig a karosszéria minden centiméterét maximális sebességre tervezték. A Chironhoz képest a Chiron Super Sport hatalmas leszorítóerőt kínál az újonnan kifejlesztett aerodinamikai megoldásoknak köszönhetően. A Bugatti a 8,0 literes V16-os motort is alaposan átdolgozta, teljesítményét 1600 lóerőre növelve. A könnyebb és pontosabb kezelhetőség érdekében átalakították a jármű vázát is. Összességében a módosítások nagyobb teljesítményt, nagyobb tapadást és jobb irányíthatóságot eredményeztek, még jóval 400 km/óra felett – mindezt mostantól a próbapadon is. Ez azért fontos, mert bizonyos tesztek elvégzéséhez sokat segít a laboratóriumi környezet. Ilyen például a szélvédő tisztításáról gondoskodó részegységek fejlesztése, amelyben a Bosch mérnökei is aktívan közreműködtek, csakúgy, mint a motorvezérlő elektronika és a menetdinamikai szabályzók esetében.
A rekorder
1600 newtonméteres nyomaték, 1600 lóerős teljesítmény és 440 km/óra végsebesség – a Bugatti Chiron Super Sport1 a világ legerősebb és leggyorsabb sorozatgyártású hipersportautója. 2019 nyarán felállította a sorozatgyártású járművek sebességi rekordját, amikor 490 km/órát ért el. Persze az ilyen különleges járműnek az ára sem hétköznapi, mintegy nettó 3,2 millió euró, vagyis közel 1,3 milliárd forint.