Skip to main content
 

Hogyan lehet megismerni egy 1600 lóerős, 440 kilométer/órás végsebesség elérésére képes hipersportautót? A Bugatti Chiron Super Sport1 esetében a mérnököknek már az is speciális előkészületeket igényel, hogy a fejlesztésekhez szükséges teszteket elvégezzék. Különleges megoldások egy különleges autóhoz.

Már egy teljesítménymérő padon elvégzett teszteléshez is alaposan fel kell készülnie a szakembereknek, ha a világ legerősebb sorozatgyártású hipersportautójáról, a Bugatti Chiron Super Sport1-ről van szó. A fejlesztésekhez ugyanis szükség van különböző mérési eredményekre és szimulációkra, de az 1600 lóerős teljesítmény és a 440 kilométer/órás végsebesség kellő körültekintést és különleges berendezést igényel.

Minden apró pici részletre figyelni kellett már az előkészítésnél is

Minden apró pici részletre figyelni kellett már az előkészítésnél is

Ilyen sebességtartományban ugyanis minden apróságnak nagy jelentősége van. Egy pici hiba a keréktárcsák kiegyensúlyozásánál is végzetes lehet. Olyan rezonanciákat kell elviselnie a karosszériának, az erőforrásnak, a kerekeknek, amelyeket nagyon nehéz szimulálni.

Különleges autó, különleges műszerek

A Bugatti a fejlesztéseket ezért extrém körülmények között készíti elő. A teljesítmény és a végsebesség méréséhez a tesztekhez egy különösen finoman hangolható, összkerekes, egygörgős fékpadot használnak. A különleges berendezésen minden kerék egy nagy görgőn fut, nem pedig két kis görgő között. Ennek az az előnye, hogy a gumiabroncsnak csak egy érintkezési pontja van a görgővel, akárcsak a talajjal menet közben, így a gördülési ellenállás közelebb áll a valós körülményekhez. Emellett fontos szempont az is, hogy a kétgörgős próbapadhoz képest kisebb a kerék csúszása, a gumiabroncsok ezért kevésbé melegszenek fel, így nagyobb sebességet képes elérni a jármű.

A mérőpad tengelyenként egyetlen görgő segítségével…
… mérte meg a leadott teljesítményt

Elképesztő erőhatás

A speciális berendezésen a 420 km/órás sebességet a Chiron Super Sport könnyedén eléri, de ilyen tempónál már másodpercenként több mint 50-szer fordul körbe a gumiabroncs. Ez olyan erőt tud kifejteni a futófelületre, amely körülbelül 4000-szerese a gravitációs gyorsulásénak (g 9,81 m/s2).

A különleges fékpadon minden alkatrész valós vezetési körülmények között tesztelhető. A rendszer a közútiéval azonos paramétereket szimulál, ráadásul a tesztek az év bármely szakában, időjárástól függetlenül elvégezhetőek. A teljesítmény-ellenőrzések, terhelésszimulációk és gyorsítások mellett emissziós méréseket és üzemanyag-fogyasztás méréseket is végeznek.

Elképesztő erőhatás

Micsoda méretek!

A próbapad méretei hatalmasok, a berendezés összesen 3,5 tonnát nyom, forgó tömege pedig 720 kilogramm körül van. A hátsó tengely görgőjét hidraulikusan lehet a tengelytávhoz igazítani. Hengerenként 1200 kW maximális fékerővel akár 480 km/órás sebesség szimulálható úgy, hogy a jármű még ilyen terhelés mellett is biztonságosan fékezhető.

A nagy teljesítményű dinamométert kifejezetten olyan különlegesen erős és gyors járművekhez fejlesztették ki, mint a Chiron Super Sport1. Az eszköz segítségével a molsheimi hipersportautó végre ki tudja bontakoztatni teljes erejét szimulált környezetben is.

Nem mindennapi számadatok a mérőpad kijelzőjén

Nem mindennapi számadatok a mérőpad kijelzőjén

A négy méter magas, 1,93 méter átmérőjű rotorral felszerelt ventilátor óránként 300 000 köbméter levegőt mozgat, és akár 230 km/órás légáramot is generál. A légáram sebessége a menetsebességtől függően változik, ráadásul ez a légáram látja el a motor, a kipufogórendszer, a sebességváltó és a differenciálmű alsó hűtését is. A levegőt 12,5 méter magas, nagy ventilátorokat tartalmazó tornyokon keresztül mozgatják kifelé. A berendezés ezért valósághű légáramlatokat szimulál még nagyon nagy sebességnél is.

Így biztosan ott marad

A mérnökök egy speciális rögzítési rendszert fejlesztettek ki, amely képes kordában tartani a Bugatti Chiron Super Sport1 hatalmas erejét. Négy különálló adapterlappal ellátott lemez rögzíti a hipersportkocsit a próbapadhoz, amelyeket 20 darab csavarral erősítenek az alvázhoz. A lemezek mindegyikét erős, 24 tonnás szakítószilárdságú láncokkal rögzítik egymáshoz és a szerelőcsarnok padlójához.

A rögzítéshez használt kiegészítők is brutálisak, akárcsak az autó

A rögzítéshez használt kiegészítők is brutálisak, akárcsak az autó

A tesztelés során két mérnök ül az autóban, akik felgyorsítják a Bugattit és beállítják a próbapadot. Az 1600 Nm-es nyomaték, az 1600 lóerő teljesítmény és a 440 km/órás végsebesség azonban minden pillanatban teljes odafigyelést igényel, még a próbapadon is.

Kompromisszumok nélkül

A Bugatti úgy tervezte a Chiron Super Sportot, hogy nagy végsebességre legyen képes – a luxus és a kényelem feláldozása nélkül. Az elülső traktustól a hátsó diffúzorig a karosszéria minden centiméterét maximális sebességre tervezték. A Chironhoz képest a Chiron Super Sport hatalmas leszorítóerőt kínál az újonnan kifejlesztett aerodinamikai megoldásoknak köszönhetően. A Bugatti a 8,0 literes V16-os motort is alaposan átdolgozta, teljesítményét 1600 lóerőre növelve. A könnyebb és pontosabb kezelhetőség érdekében átalakították a jármű vázát is. Összességében a módosítások nagyobb teljesítményt, nagyobb tapadást és jobb irányíthatóságot eredményeztek, még jóval 400 km/óra felett – mindezt mostantól a próbapadon is. Ez azért fontos, mert bizonyos tesztek elvégzéséhez sokat segít a laboratóriumi környezet. Ilyen például a szélvédő tisztításáról gondoskodó részegységek fejlesztése, amelyben a Bosch mérnökei is aktívan közreműködtek, csakúgy, mint a motorvezérlő elektronika és a menetdinamikai szabályzók esetében.

Kompromisszumok nélkül

A rekorder

1600 newtonméteres nyomaték, 1600 lóerős teljesítmény és 440 km/óra végsebesség – a Bugatti Chiron Super Sport1 a világ legerősebb és leggyorsabb sorozatgyártású hipersportautója. 2019 nyarán felállította a sorozatgyártású járművek sebességi rekordját, amikor 490 km/órát ért el. Persze az ilyen különleges járműnek az ára sem hétköznapi, mintegy nettó 3,2 millió euró, vagyis közel 1,3 milliárd forint.

A mérés során készült videó