Mostantól már a régebben gyártott targoncák is megfelelhetnek a legmodernebb elvárásoknak, a Bosch sight assist vezetéstámogató rendszer segítségével. Az idén nyártól megvásárolható, többkamerás, 360 fokos érzékelést biztosító eszközt ugyanis úgy tervezték meg mérnökeink, hogy utólag is könnyen felszerelhető legyen.
Kockázatos munkakörnyezet
Közúti forgalom elől elzárt területen – különösen zárt térben – nem érheti különösebb baj a járművezetőket – gondolhatnák sokan. Akik azonban már jártak nagyobb raktárakban, logisztikai központokban, valószínűleg nem így látják ezt.
Számtalan veszélyforrás leselkedik az ilyen munkaterületeken dolgozókra, különösen a targoncakezelőkre. Gondoljunk csak bele, amikor egy-egy nagyobb méretű szállítmányt mozgatnak, szinte egyáltalán nem látnak ki előre. Amikor pedig tolatva kell manőverezni, a vezetőknek hátrafelé, fordított fejjel kell irányítani a járművet, ami hosszú távon egészségügyi problémákhoz is vezethet. Ha pedig egyszerre több targonca is dolgozik a munkaterületen, az szintén növeli a balesetek kockázatát.
Mindent látni kell!
Persze a Boschnak a fenti problémákra (is) van egy jó ötlete, vagyis egy új, több kamerából álló vizuális asszisztensrendszere, amely segít minimalizálni a kockázatokat és csökkenti a vezetőkre nehezedő stresszt. Például azért, mert javítja a kilátást a jármű körül, ráadásul még figyelmezteti is a vezetőt a veszélyes szituációkra. A vizuális asszisztens számára ugyanis nem létezik holttér. A rendszer nemcsak, hogy mindent lát, hanem veszélyes helyzetekben hangjelzéssel és a monitoron megjelenő grafikus elemekkel figyelmeztet is.
Vészhelyzetre felkészítve
A szakemberek három olyan helyzetre készítették fel a rendszert, amelyek különösen veszélyesek lehetnek és gyakran előfordulhatnak. Az első példa, ha valaki a folyosón vagy a polcsorok mellett térdelve, vagy guggolva dolgozik, ez a vezető számára nehezen látható. Arra is felkészítették az eszközt, hogy a kereszteződésekben figyelmeztesse a vezetőt az oldalról közeledő emberekre vagy járművekre. Az új megoldás emellett képes észlelni, ha valaki bármilyen irányból a járműhöz négyméteres távolságnál közelebb kerül.
Régi gépekhez is tökéletes
Többek között a fenti esetekben nyújt hasznos támogatást, a többkamerás rendszerre épülő Bosch sight assist. Ez 360 fokban mindent lát a jármű körül és a kameraképeket megjeleníti egy monitoron. A vezető így mindig jól láthatja, hogy mi történik a jármű közelében. A többkamerás rendszert ráadásul úgy tervezték meg a Bosch mérnökei, hogy a már használatban lévő, akár régebbi targoncákra is felszerelhető- lényegében bármilyen márkájú és típusú – legyen.
Nézzünk bele a csomagba!
Az utólag beépíthető rendszer négy kompakt közelre jól látó kamerából, egy vezérlőegységből, egy univerzális kábelkötegből, egy 10 hüvelykes érintőképernyőből és egy kameratartó-készletből áll. A teljes csomag tehát mindent tartalmaz, ami a gyors és egyszerű telepítéshez szükséges, márkától, modelltől és gyártási évtől függetlenül. A fejlesztés során nagy hangsúlyt fektettek a szakemberek arra, hogy minden helyzetben működjön, így még kedvezőtlen fényviszonyok között is kiváló képminőséget biztosítanak a kamerák. A nagy felbontású kijelző pedig jól látható még közvetlen napfényben, vagy éppen éjszaka is. Az öntött alumíniumból készült robusztus háznak köszönhetően a kijelző strapabíró, lényegében bármilyen munkakörnyezetben használható.
Hogyan is működik?
A rendszer az érintőképernyőn keresztül irányítható. Az intuitív menü segítségével például a járművezető válthat a különböző kameraképek között, lehetővé téve a vezető számára, hogy válasszon az első/hátsó kameranézet és a 360 fokos térhatású nézet között – persze akár több kameraképet is figyelhet az osztott képernyős beállítással.
Panoráma nézetben pedig az első vagy a hátsó kamera látómezője 180 fokra bővül. A megnövelt látószögnek köszönhetően ez az üzemmód sokkal nagyobb biztonságot nyújt, például: ha nehezen belátható területeken kell tolatni.
Az utólagosan telepíthető rendszer idén nyarától érhető el. A Bosch új kamerarendszere ráadásul nemcsak targoncákra telepíthető könnyen, hanem sokféle építőipari és mezőgazdasági járműre is.