Milyen érzés 400 kilométer/óra sebességnél is nagyobb tempóval száguldani egy autóval? Ezt nagyon kevesen élhetik át életük során, hiszen csak néhány jármű képes ilyen teljesítményre. Néhányan azonban kipróbálhatták ezt a nem mindennapi élményt, például a Bugatti Chiron Super Sport 300+ ülésében.
Hihetetlen terhelés
400 km/óra feletti sebességnél az autó minden részére elképesztő erők hatnak. A gumiabroncsoknak körülbelül öt tonna nyomásának kell ellenállniuk, egy 44 grammos érzékelőre pedig 132 kiló nehezedik ilyenkor. Ebben a sebességtartományban tehát minden apróságnak nagy jelentősége van, hiszen a legkisebb hiba vagy sérülés is végzetes lehet. Ezért például az ilyen járművekre gyártott gumiabroncsok állapotát röntgenfelvételek segítségével ellenőrzik. Olyan terhelést kell elviselnie ugyanis a karosszériának, az erőforrásnak, a kerekeknek a légellenállás miatt, mintha egy falat tolna maga előtt az autó. Az elképesztő igénybevétel persze különleges megoldásokat követel meg. Erről a Bosch mérnökei is tudnának mesélni, aki például a Bugatti esetében a szélvédő tisztításáról gondoskodó részegységek, a motorvezérlő elektronika és a menetdinamikai szabályzók fejlesztésében is részt vettek.
Mérnöki csoda
A hihetetlen végsebesség eléréséhez azonban elsősorban egy bivalyerős erőforrás szükséges. A Bugatti ezért a 8,0 literes, W16-os motort is alaposan átdolgozta, teljesítményét 1600 lóerőre növelve. A könnyebb és pontosabb kezelhetőség érdekében átalakították a jármű vázát is. Összességében a módosítások nagyobb teljesítményt, nagyobb tapadást és jobb irányíthatóságot eredményeztek, amelyek még 400 km/óra felett is éreztetik hatásukat.
Talán nem túlzás kijelenteni: úgy megépíteni egy autót, hogy képes legyen ilyen sebesség elérésére, minden értelemben mérnöki csoda. Nem is meglepő, hogy csak nagyon kevés közúti jármű képes ilyen tempóra, az egyik ilyen modell az említett Bugatti Chiron Super Sport 300+.
Különleges teszt, különleges helyszínen
De még a leggyorsabb Bugattival sem lehet persze bárhol, bármikor, alapos felkészülés nélkül ekkora sebességet elérni. Biztonsági okok miatt természetesen csak lezárt pályán merülhet fel egy ilyen kísérlet. Ebben az esetben a floridai Kennedy Űrközpontban tesztelték a gépeket, egy 3 mérföldes (4,8 kilométeres) aszfaltcsíkon, amelyet egykor az űrsiklók leszállóhelyeként is használtak.
A kiválasztott pilóták alapos felkészülést követően itt tesztelhették a 21. század egyik leginnovatívabb és legbonyolultabb kialakítású hipersportkocsiját. Ez az autó képes akár 440 km/órás sebességgel is haladni, ugyanakkor – természetesen – közúti közlekedésre is alkalmas.
Nem hétköznapi kaland
A rendhagyó tesztvezetésre a 400 Drive elnevezésű eseményen került sor, amikor néhány szerencsés a Bugatti vásárlói és partnerei közül lehetőséget kapott arra, hogy megkísérelje elérni vagy akár túlszárnyalni a 400 kilométeres óránkénti sebességet. Nem csak egy átlagember, hanem még a Bugatti tulajdonosok többsége sem részesülhet soha abban az élményben, hogy megpróbáljon 400 km/óra feletti tempóban autózni.
Még néhány évvel ezelőtt is hónapokig tartó gondos felkészülés, a legjobb motorsport-pilóták és a legkedvezőbb feltételek kellettek ahhoz, hogy autóval el lehessen érni a 400 km/órás sebességet. Nagyon sokáig ugyanis egyetlen sorozatgyártású autó sem tudta megközelíteni ezt a tempót, egészen addig, amíg piacra nem dobták a Bugatti Chiron Super Sport 300+ hipersportautót, ami viszont ezt a sebességet külön műszaki átalakítás nélkül, biztonságosan képes elérni.
Találd meg a fékpedált!
A nem hivatásos sofőröknek, akik részt vehettek az eseményen, persze szakértők segítségével fel kellett készülniük a „bevetésre”, egy átlagember számára ugyanis jelentős fizikai és szellemi megterheléssel jár egy ilyen menet. Gondoljunk csak bele: 400 km/órával haladva másodpercenként 1,25 futballpályányi távolságot tesz meg az autó, a sofőrök testére 1G-nél nagyobb hosszirányú erő nehezedik gyorsulás közben, teljes gázadáskor. Ilyen körülmények között már az is komoly kihívás, hogy a fékpedált megtalálja a pilóta – már amennyiben nem versenyzéshez szokott profiról van szó.
Menet közben lesz áramvonalasabb
A szédítő sebesség eléréséhez menet közben aktiválni kell a Top Speed Key funkciót, amely csak akkor használható, ha az autó biztonsági rendszerei ezt engedélyezik, vagyis megfelelőek a körülményeket. A 400 feletti tempóhoz még áramvonalasabb formát vesz fel az autó, ugyanis a rendszer az alapbeállításhoz képest még kisebb légellenállási helyzetbe mozgatja a légterelőket, csökkenti a jármű magasságát. Ezt követően képes a Chiron Super Sport 300+ arra, hogy elérje páratlan végsebességét.
Amint a pilóta padlógázt nyom, és felbőg a Chiron Super Sport 1600 lóerős W16 négyturbós motorja, a vezetőnek erősen kell kapaszkodnia a kormánykerékbe gyorsulás közben, ugyanis a jármű mindössze 12,1 másodperc alatt éri el a 300 km/órás sebességet, majd 28,6 másodperc alatt a 400-at. Sokat elmond az élményről, hogy a sebességváltó vezérlője „csak” 403 km/órás tempónál kapcsol a legmagasabb, hetedik sebességi fokozatba…