Ahogy arról a legutóbbi blogbejegyzésünkben már beszámoltunk, nemrég új szolgáltatást indított vállalatunk Bosch Classic néven a veterán autók rajongói és tulajdonosai számára. A klasszikus járművek iránti tisztelet és szenvedély miatt egy oldtimer flottát is létrehozott a Bosch.
Ebben igazi különlegességeket találunk: tagja egy Goliath GD 750, egy Borgward Isabella, egy Volkswagen T1 kisbusz és egy Volvo P 1800 E. Mindegyikük aktív életet él, így a veteránok szerelmesei rendszeresen találkozhatnak velük találkozókon, például a Bosch által támogatott Boxberg Klassik rendezvényen.
A veterán autók iránti rajongás sokak szenvedélye, és a Bosch berkein belül is sokan tartoznak ebbe a táborba. Ezért, és azért, mert büszkék lehetünk az autóipar fejlődésében betöltött történelmi szerepünkre, létrehoztunk egy új szolgáltatást a klasszikus, több évtizeddel ezelőtt gyártott autók tulajdonosai számára Bosch Classic néven. Az új weboldalon keresztül minden szolgáltatás elérhető, amire csak szüksége lehet egy oldtimer tulajdonosának, például eredeti, gyári alkatrészeket lehet rendelni gyorsan, kényelmesen, egyszerűen, de akár a teljeskörű felújítását is kérhetjük egy-egy kopott Bosch-alkatrésznek. Cégünk klasszikus autókkal kapcsolatos elkötelezettségét jelzi az is, hogy a fenti szolgáltatások mellett egy saját, veterán autókból álló flottát is üzemeltet. Ebben ráadásul igazi ritkaságok kaptak helyet!
Rövid tündöklés eredménye: Borgward Isabella TS
Az 1949-ben alapított Carl F. W. Borgward GmbH volt az első német cég, amely a második világháború után ponton karosszériájú autót dobott piacra. A Borgwardok gyorsan népszerűvé váltak, annyi megrendelése lett a cégnek, hogy az ötvenes években Bréma legnagyobb munkaadója volt a gyár. A gyorsan jött siker azonban nem volt tartós, hiszen 1961-ben olyan pénzügyi nehézségekkel került szembe a vállalat, amelyet nem tudott megoldani, így a Borgward birodalom rövid idő alatt összeomlott, emiatt pedig az általuk készített autók is megszűntek. Mivel nem egészen egy évtizedig gyártották ezeket a járműveket, ma már igazi ritkaságnak számítanak, a Boschnak azonban mégis sikerült megvásárolnia egy példányt.
Ráadásul ennek az Isabella TS limuzinnak teljes mértékben sikerült dokumentálni az életútját. 1959-ben szállították a gyárból a svéd fővárosba, Stockholmba, majd 1959. augusztus 13-án helyezték forgalomba. Egészen 1998-ig Svédországban használták, majd ekkor visszakerült Németországba, egy brémai gyűjtőhöz, aki 2003-ban eladta az addig is gondosan karbantartott autót a Boschnak. Azóta persze több kisebb-nagyobb felújításon esett át az Isabella, amely számos nagy veteránautó-versenyen szerepelt, például a Bosch Boxberg Klassik közönsége is megcsodálhatta már.
Borgward Isabella TS
Gyártási időszak: | 1954-1962 |
Motor: | 1493 köbcentis, négyhengeres, négyütemű, 75 lóerős benzines |
Hosszúság: | 4390 mm |
Szélesség: | 1705 mm |
Tömeg: | 1010 kilogramm |
Gyorsulás 0-100 km/h: | 19 másodperc |
Végsebesség: | 150 kilométer/óra |
Fogyasztás: | 8-10 liter szuperbenzin/100 kilométer |
Egy igazi ritkaság: Goliath GD 750
Az előzőekben bemutatott Borgwardokból sem készült túl sok, de a Goliath még nagyobb ritkaságnak számít, hiszen ebből a dobozos kisteherautóból még száz darabot sem gyártott a brémai székhelyű Goliath-Werke, a Borgward leányvállalata. Ma már alig néhány üzemképes példány létezik, azonban a Boschnak sikerült megvásárolnia egy 1954-es évjáratú modellt. Ez a kisteherautó először egy pékség tulajdonában volt, és szállító járműként használták. Azt nem tudni, hogy a pékségből hová került a jármű, egy magángyűjtő évtizedekkel később, romos állapotban vásárolta meg, majd a legapróbb részletekig, nagy figyelemmel felújította. 2008 óta népszerűsíti a Bosch történelmét ez a Goliath különböző veteránautós eseményeken.
Goliath GD 750
Gyártási időszak: | 1949-1955 |
Motor: | 396 köbcentis, kétütemű, 13 lóerős benzines |
Hosszúság: | 4410-5150 mm |
Szélesség: | 1720-2020 mm |
Tömeg: | 695-810 kilogramm (felépítménytől függően) |
Hasznos terhelhetőség: | 750 kilogramm |
Az elnyűhetetlen: Volvo P 1800 E
Ez a jármű – vonzó stílusának, többek között nagyméretű ablakainak köszönhetően – 1961-es bemutatásakor azonnal nagyon népszerű lett. Az itt látható kupét alapfelszereltségének részeként Bosch D-Jetronic elektronikus üzemanyagbefecskendező-rendszerrel is ellátták. Az erőforrás így akár 190 km/órás sebességgel is képes mozgatni a járművet, ami a hatvanas-hetvenes években egészen kivételesnek számított, de még ma is megállja a helyét az autók adatait böngészve. Ez a konkrét példány egy filmgyártó cég tulajdonában volt 1972-ig, amikor eladták egy magánszemélynek, aki egészen 2000-ig használta. Ezután egy oldtimer rajongó vásárolta meg, 2007 végén pedig a Bosch tulajdonába került. Ezt követően, 2008-ban cégünk a járművet a legapróbb részletekre is figyelmet fordítva felújította.
Volvo P 1800
Gyártási időszak: | 1961-1973 |
Motor: | 1986 köbcentis, négyütemű, négyhengeres benzines, 124 lóerő teljesítménnyel |
Hosszúság: | 4400 mm |
Szélesség: | 1700 mm |
Tömeg: | 1175 kilogramm |
Még ma is folyamatosan dolgozik a Volkswagen Transporter
A Bulli becenéven is emlegetett VW T1-es gépünket először 1965. április 30-án vették nyilvántartásba Karlsruhéban, még az első rendszáma is ismert: KA PW 67. A kisbusz később új otthonra talált az Egyesült Államokban. 2008 elején tért vissza hazájába, Németországba, ahol teljesen felújították. Azóta rendszeresen látható a különböző veteránautós eseményeken. Mivel a Bulli évek óta szinte megállás nélkül úton van, 2013-ban a Bosch beszerzett egy frissen felújított ikertestvért is, hogy alkalmanként helyettesítse bátyját.
Volkswagen Transporter 1
Gyártási időszak: | 1950-1967 |
Motor: | 1493 köbcentis, négyütemű benzines, 52 lóerővel |
Hosszúság: | 4280 mm |
Szélesség: | 1720 mm |
Tömeg: | 1100 kilogramm |