Forradalmasítani akarja a Ducati a motorozást, ezért egy olyan rendszerrel látják el az egyik csúcsgépüket, aminek segítségével nagymértékben csökkenthető lesz a balesetek száma. Mindezt a Bosch által kifejlesztett ABS Cornering teszi lehetővé.
De mit is tud az ABS Cornering a többi ABS-hez képest, és miért várható ettől, hogy jóval nagyobb biztonságban érezhetik magukat a motorosok?
Nem túlzás azt állítani, hogy a Bosch ABS Cornering a legjelentősebb újítás a motorkerékpárokon, amióta csak létezik ez a járműkategória. A rendszer ugyanis életveszélyes helyzetekben is megvédi a motorosokat, még akkor is, ha valaki pánikba esik, vagy a rossz útviszonyok miatt nem tudja uralni a járművét. Az ABS Cornering szemben a többi, „hagyományos” blokkolásgátló rendszerrel, nemcsak akkor hatékony, ha egyenes úton kell hirtelen egy nagyot fékezni, hanem – ahogy a neve is elárulja – kanyarodás közben is segít a vezetőnek az úton tartani a gépét. A „panic stop” (azaz vészmegállás) funkciót használva nagy sebesség mellett is biztonságosan meg tudunk állni a lehető legrövidebb fékúttal. A Bosch ABS Cornering ugyanis kanyarokban is képes szabályozni a fékrendszer hidraulikus nyomását, megakadályozva azt, hogy a nagy tempónál hirtelen tövig húzott első fék miatt a motor átforduljon az első keréken, a vezető pedig emiatt hatalmasat bukjon. Ugyan sokan csak legyintenek erre, pánikhelyzetben azonban az emberi agy is másként viselkedik. Belegondolni is rossz abba, hogy mi történik egy motorral, ha a vezetője kanyarodás közben elveszti az önuralmát, majd a motor feletti irányítást… Ez a megoldás sokaknak teszi hamarosan biztonságosabbá a motorozást, az új Ducati Scrambler 1100-asokon, amelyeket a közeljövőben már ezzel a rendszerrel dob piacra az olasz gyártó.
A jövő már évekkel ezelőtt elkezdődött a Ducatinál
Nem ez az első olyan innovatív megoldás a Ducatinál, amelyet a Boschsal közösen alkottak meg. Korábban a Monster 1200 S modell is kapott jó néhány extrát, például az ABS 9 Plust és a vezérlés-szabályozó rendszert (IMU). Emellett a Multistrada 950 is a Bosch által fejlesztett elektronikus motorvezérlő rendszerrel (EMS) került piacra. A jelek szerint amióta az olasz motorkerékpár-gyártót 2012-ben megvásárolta az Audi, egyre több Bosch-fejlesztést építenek be a Ducatikba és várhatóan továbbra is szoros lesz a kapcsolat a két cég között.
Stratégiai cél a biztonság
A Ducati már korábban is élen járt a biztonságos megoldások terén: 2014-ben mutatták be az egyetlen olyan motorkerékpárt – a Ducati Multistrada 1260 D | air® – a világon, amely kommunikálni tud a Multistrada 1200 D | air® légzsákos kabátjával. Ez az intelligens légzsák képes egy másodperc töredéke alatt felfújódni, még mielőtt a vezető vagy az utas ütközne, ráadásul elég okos ahhoz, hogy megkülönböztesse a potenciálisan veszélyes szituációkat attól, ha például egyszerűen csak álló helyben eldől valaki a motorjával.
A speciális légzsákrendszer működését bemutató videó
2020-ban jönnek a radarok!
Ezt követően sem álltak le a fejlesztésekkel, 2016-ban a Politecnico di Milano Egyetem Elektronikai, Információs és Biodinamikai Tanszékével együtt olyan hátsó radaron alapuló holttérfigyelő rendszert terveztek, amely képes azonosítani a vezető által nem érzékelhető, vagy hátulról nagy sebességgel közelítő járműveket.
2017-ben pedig egy első radart is teszteltek, ami kezeli a sebességtartó automatikát: ha a vezető figyelme elkalandozna, ez a radar akkor is résen van. A rendszer figyelmezteti a vezetőt, ha az általa megadott követési távolságon belülre került előtte egy másik jármű. Bár a hivatalos bejelentésre még várni kell, jó eséllyel a Bosch szállítja majd a komponensek jelentős részét, hiszen a cégcsoport már rendelkezik egy hasonló rendszerrel, amelyet Side View Assist névre keresztelt.
Feliratkozás a hírlevelünkre:
[wysija_form id=”1″]
Kapcsolódó bejegyzések: