Elképesztő rekordot állított fel a Bugatti azzal, hogy 300 mérföld/órás, vagyis 490 kilométer/órás sebességet ért el a Volkswagen saját teszpályáján. Persze, vannak, akik szerint még így sem a Bugatti a világrekorder és ha szigorúan a szabályok szerint nézzük, van is min vitatkozni.

Igazán különleges a hipersportautók „ligája”. Nagyon kevesen játszanak benne, közülük pedig még kevesebben vállalják, hogy igazán komoly megmérettetésnek teszik ki járműveiket. Azokból ugyanis nagyon kevés készül, ráadásul érthető módon nagyon drágán. Persze a Bugatti esetében nem volt annyira meglepő, hogy vállaltak egy ilyen komoly kihívást, hiszen korábban is tartották már az aktuális sebességrekordot. Azt a rekordot, amelyet egy ideje a Koenigsegg birtokol az Agera RS-sel, és egészen pontosan 457 kilométer/órával.

Már a Koenigsegg Agera RS rekordja is nagyon komoly eredménynek számított, a Bugatti azonban arra is rátett egy lapáttal

Már a Koenigsegg Agera RS rekordja is nagyon komoly eredménynek számított, a Bugatti azonban arra is rátett egy lapáttal

Miért ennyire különleges ez a tempó?

Ilyen sebességtartományban minden apróságnak nagy jelentősége van. Egy pici hiba a keréktárcsák kiegyensúlyozásánál is végzetes lehet. Olyan rezonanciákat kell elviselnie a karosszériának, az erőforrásnak, a kerekeknek, amelyeket gyakorlatilag lehetetlen szimulálni. Ráadásul hiába a rekorder Chiron 1600 lóereje, 400 kilométer/óra felett olyan ellenállást képez a levegő, mintha egy falat tolna maga előtt.

Minden eddiginél komolyabb és pontosabb előkészületekre volt szükség a rekordkísérlet előtt

Minden eddiginél komolyabb és pontosabb előkészületekre volt szükség a rekordkísérlet előtt

Ilyen sebesség mellett a repülőgépek is levegőbe emelkednek már, így nagyon pontos mérnöki munka kellett ahhoz, hogy az akkor még egyedi Chiron mindvégig biztonságban legyen. A gumiabroncsokat a Michelin röntgenfelvételek segítségével ellenőrizte. Az előzetes tesztek szerint azok egészen 511 kilométer/órás sebességig biztonságosak lettek volna. A karosszériára nehezedő erőhatásokat a Dallara mérnökeinek segítségével mérték fel a kísérlet szervezői. Ezek után futott neki a pilóta a németországi rekorddöntésnek.

A gumiabroncs nagyon fontos volt a kísérlet során, ezért is dolgozott együtt szorosan a Bugatti a Michelin mérnökeivel

A gumiabroncs nagyon fontos volt a kísérlet során, ezért is dolgozott együtt szorosan a Bugatti a Michelin mérnökeivel

A pilóta és a pálya

Andy Wallace (a képen oklevéllel a kezében) igazi veteránnak számít a sebességrekordok világában

Andy Wallace tapasztalt pilóta, ha a sebességrekordok világát nézzük. 1998-ban a legendás McLaren F1-el 391 kilométer/órás etalont állított fel ugyanezen a pályán. A híres Le Mans-i 24 órás autóversenyt 1988-ban megnyerő versenyző idén augusztus másodikán érte el a Bugattival a hihetetlen tempót Németországban.

Egyetlen kanyarkijáratot kellett jól megoldani, az azonban kulcsfontosságú volt

Egyetlen kanyarkijáratot kellett jól megoldani, az azonban kulcsfontosságú volt

A Volkswagen gyári tesztpályája tulajdonképpen két hosszú egyenesből és mindössze két kanyarból áll. Az egyenesek 8,8 kilométer hosszúságúak, de még így is 200 kilométer/óra fölötti kanyarsebességre volt szükség, hogy a brit versenyző az egyenesben elérje 490,484 kilométer/órás sebességet. „Hatalmas koncentrációra volt szükség, mert ha a kanyarból kigyorsítva nincs meg a tempód, sokat vesztesz az egyenesben. Egyetlen kanyarról van csupán szó, de azt tökéletesen kell megoldani” – mondta a brit pilóta a rekordról.

Akkor most rekord, vagy sem?

Miután a Bugatti bejelentette, mit sikerült elérniük már óhatatlan volt, hogy az eddigi rekorder Koenigsegg képviselőit megszólaltassa a sajtó. A svéd manufaktúra még 2017-ben állította fel a hivatalos rekordot Nevadában egy lezárt közúton. Most elegánsan gratuláltak a Bugattinak, egyben felhívták a figyelmüket arra, hogy a konkrét példány nem egy sorozatgyártású kivitel, így hivatalosan nem tekinthető rekorddöntésnek ez az egyébként hatalmas teljesítmény. Persze erre a Bugatti sem maradt adós a válasszal. Egyrészt újságírói kérdésre reagálva elmondták, hogy a magasabban fekvő nevadai helyszínen ők akár 515 kilométer/órás sebességet is el tudtak volna érni óránként a ritkább levegő miatt – saját számításaik szerint. Másrészt megerősítették, hogy a prototípusnak hitt változat, valójában a Chiron új Super Sport 300+ kivitele, amit 30 szerencsés vásárolhat meg 1,1 milliárd forintos áron.

Elegánsan kezelte a kritikus és kételkedő hangokat a Bugatti

Egy kicsit olyan ez, mint két arisztokrata úriember vitája, amelyet a Bugatti le is zárt annyival, hogy a maguk részéről ők befejezettnek tekintik a rekordok hajszolását. Persze láttunk már olyat, amikor úriemberek vitája párbajjá fajul, most azonban erre kicsi az esély. Sőt, ha jobban belegondolunk ez egy olyan helyzet, ahol mindenki nyertes. A Koenigsegg elmondhatja magáról, hogy a közúti rekord még mindig az övék, a Bugatti pedig bizonyítottan a leggyorsabb négykerekűt kínálja, csak megfelelő körülmények kellenek hozzá, hogy a tulajdonosa kihasználhassa.

A rekord kapcsán természetesen a Bugatti egy kisfilmet is készített

A kérdés már csak az, mikor érkezik egy újabb kihívó, mert az bizony felboríthatja az egyensúlyt. Persze jó eséllyel számunkra az a rekorder is különösen kedves lesz majd, hiszen a Bugatti és a Koenigsegg esetében is igaz, hogy a Bosch beszállítója az exkluzív manufaktúráknak.

Történelmi rekorder

Korabeli fotó a La Jamais Contente versenygépről

A sebességrekordok hajszolása természetesen nem újkeletű. Camille Jenatzy akiről később a Bosch Vörös ördögét is mintázták háromszor döntötte meg az aktuális sebességrekordot. 1899 április 29-én ő volt az, aki először lépte át a 100 kilométer/órás sebességet. Ráadásul mindezt úgy tette, hogy autóját kér elektromotor hajtotta, vagyis tulajdonképpen egy elektromos autóról beszélhetünk.

Iratkozz fel hírlevelünkre