Kifejezetten motorkerékpárokra fejlesztett ki egy új, osztott képernyős kijelzőt a Bosch. Az eszköz segítségével kényelmesebben és biztonságosabban motorozhatunk, mivel egyszerre képes megjeleníteni a fontos és a hasznos információkat, amelyeket a kijelző méreteinek köszönhetően egy szempillantás alatt áttekinthetünk. Még a mobiltelefonunk tartalmát is megoszthatjuk menet közben az eszközzel, így nem maradunk le semmiről, viszont végig a vezetésre koncentrálhatunk.
Eddig az autósok kiváltsága volt, hogy programozható, színes, osztott kijelzőn figyelhessék egyszerre a járművel kapcsolatos adatokat és a telefonjukon keresztül megosztott tartalmakat. Mostantól azonban a Bosch 10,25 hüvelykes TFT kijelzőjével a motorkerékpárosok is megtehetik mindezt. Az új eszköz használatával tehát a motorosok nemcsak biztonságosabban haladhatnak, hanem a vezetési élmény is jobb lesz a színes kijelző használatával. Az új 10,25 hüvelykes TFT kijelző idén debütál a BMW motorkerékpárjain.
Mindenkinél más a fontos
Elég egy pillantást vetni vezetés közben a kijelzőre, és az eszköz méreteinek köszönhetően le tudjuk olvasni az összes fontos információt anélkül, hogy mindez elvonná a figyelmünket. Természetesen mindenki maga döntheti el, hogy számára melyek a legfontosabb adatok, amelyeket először látni akar. Vagyis a kijelző programozható, testre szabható, ráadásul a kormányról vezérelhető. Mivel osztott képernyőről van szó, egyszerre jelenít meg hasznos és fontos adatokat, például a pillanatnyi sebességet és az ajánlott útvonalat. A képernyő egyik felére okostelefonunk segítségével vetíthetjük ki az információkat. A kijelző ugyanis a mySPIN segítségével gondoskodik arról, hogy optimálisan jelenjenek meg a telefonos alkalmazásokon található adatok.
Telefonhasználat vezetés közben, biztonságosan
A Bosch felmérése szerint a motorosok közel 90 százaléka okostelefonját használja az útvonaltervezéshez, emiatt talán nem meglepő, hogy egyharmaduk került már veszélyes helyzetbe amiatt, hogy vezetés közben a mobilját nézegette. A Bosch által fejlesztett mySPIN okostelefon-integrációs szoftver a TFT kijelző segítségével gondoskodik arról, hogy a készülék használata biztonságos és kényelmes legyen.
A mySPIN gépkocsik esetében már 2018-tól elérhető, motorkerékpárokon viszont most debütál. A BMW mellett a Ducati is bevezeti a Bosch találmányát, igaz az olasz kétkerekű gépek egy kisebb, 6,5 hüvelykes kijelzővel lesznek elérhetők. Természetesen más gyártók is lecsaptak a Bosch innovációjára, 2021-től a mySPIN-t a Kawasaki is integrálja járműveibe.
Mire is jó a mySPIN?
Aki vezetés közben is szeretne hasznos információkat kapni, ma már több, kifejezetten motorkerékpárosoknak szánt telefonos alkalmazás közül választhat. A REVER segít az útvonalak megtervezésében és az izgalmas túrák megosztásában, illetve azok követésében. A Genius Maps és a Sygic segítségével pedig könnyen megtalálhatjuk a közelben lévő szállodákat, éttermeket. Emellett a Help Connect szolgáltatás is elérhető az eszközön.
Biztonság, mindenek felett
A Bosch által fejlesztett Help Connect egy digitális vészhelyzeti hívórendszer, amelyet más járműtípusokba, sőt akár okosotthonokba is lehet integrálni, és most már létezik kifejezetten motorosok számára fejlesztett változat. A Help Connect lényegében egy hálózatba kapcsolt digitális őrangyal. A sürgősségi hívórendszer egy intelligens algoritmust használ a jármű érzékelőinek segítségével. Ezeket a gyorsulásmérő szenzorokat használja az ABS, vagy a menetstabilizáló rendszer is. A telefonnal összekapcsolt rendszer ezek jelei alapján érzékeli, ha baj történik. Az okostelefon-alkalmazáson keresztül a Help Connect információkat továbbít a baleset helyéről a digitális felhőbe, onnan pedig az adatok a mentőszolgálatokhoz kerülnek. Az ilyen típusú automatikus üzenet akár felére csökkentheti a mentőcsapatok kiérkezésének idejét, ami sok esetben már önmagában életmentő lehet.
Nem csak kijelző
A TFT kijelzőt és a mySPIN-t tehát úgy tervezték mérnökeink, hogy kényelmesebbé tegyék a motorozást és növeljék a biztonságot is. A Bosch számára ugyanis nagyon fontos, hogy a motorkerékpárosok sokkal nagyobb biztonságban utazhassanak. Erre már eddig is kiemelt figyelmet fordított vállalatunk és számos olyan eszközt fejlesztett ki a közelmúltban, amelyek segítségével sok veszélyes helyzet elkerülhető, vagy nagymértékben csökkenthető a kockázat. Ilyen fejlesztések például:
- az adaptív sebességszabályozó (ACC)
- az ütközésre figyelmeztető rendszer
- a holttér figyelő radar
- a motorkerékpár-stabilitást szabályozó rendszer (MSC)
- a motorkerékpárok és az autók közötti kommunikációt lehetővé tevő digitális pajzs
- a motorkerékpárokhoz kifejlesztett ABS