Skip to main content
 
Okosvilág

Új utakon a fuvarozásban

2018-08-30 No Comments 10 perc olvasási idő

Számos újdonságot jelentett be a Bosch az idei hannoveri IAA haszonjármű-kiállítás kapcsán. Ezek az önvezetés, a hálózatba kapcsolás és a villamosítás köré csoportosulva hozzájárulnak a jövő tisztább, gazdaságosabb, biztonságosabb, hatékonyabb és stresszmentesebb árufuvarozásának megteremtéséhez.

Lépést tartva korunk technológiai fejlődésével rohamosan változik a logisztika világa is, ahol a digitalizáció merőben új lehetőségeket nyit meg az iparág szereplői számára. A Bosch ennek jegyében létrehozott egy új hálózatba kapcsolási platformot, amely megfelelő alapot nyújt számos felhő alapú szolgáltatásnak. Ilyen lehet a megelőző jellegű távdiagnosztika, amellyel elkerülhetők váratlan leállások, illetve súlyosabb meghibásodások, valamint a menet közbeni szoftverfrissítés, amely szintén csökkenti a költséges állásidőt.

Az új hálózatba kapcsolási platformon alapuló távdiagnosztika folyamatosan figyeli a jármű részegységeinek állapotát, illetve üzemelési paramétereit, amelyekből idejében előrejelezheti meghibásodások, lerobbanások kockázatát

További fontos újítás a továbbfejlesztett elektronikus horizont, amelyet a domborzathoz előrelátón alkalmazkodó hajtásláncvezérlő rendszerek használnak. A Bosch 2019-ben piacra kerülő rendszere immár azt is figyeli, hogy az elektronikus térkép adatbázisában tárolt adatok megegyeznek-e a valósággal. Például, ha egy jármű kamerája felismer az út mentén egy 30 kilométer/órás sebességkorlátozó táblát, miközben a térkép szerint ott 50 kilométer/óra a sebességhatár, akkor a jármű navigációs rendszere megtanulja az új sebességkorlátozást, sőt, a rendszer ezt az információt a felhőn keresztül más tehergépkocsikkal is megosztja.

Ez a kis doboz számos érzékelő segítségével felügyeli a raktér belső körülményeit a rakomány védelme érdekében. Minden rendellenességet tárol a memóriájában

Legalább ennyire hasznos a Bosch árufigyelő rendszere, amely átláthatóbbá teszi az ellátási láncot. A különféle érzékelőkkel ellátott, csupán tíz négyzetcentiméternyi doboz méri a hőmérsékletet, a páratartalmat, a dőlésszöget és az ütő hatásokat. Amennyiben ezek meghaladják a küszöbértékeket, az alkalmazás figyelmeztetést küld a megfelelő személyek okostelefonjára, így megelőzhető az értékes áruk károsodása.

A digitális oldalsó visszapillantó tükrök esetében a hagyományos külső tükröket kis kamerák helyettesítik, amelyek képe az A-oszlopokon elhelyezett képernyőkön tekinthető meg


A Bosch Servotwin elektrohidraulikus rásegítésű kormánymű önvezető járművekben is alkalmazható

Persze nemcsak a rakomány épségére fordít nagy figyelmet a Bosch, hanem a jármű, a gépkocsivezető és a többi közlekedő biztonságára is. Jövőre jelennek meg sorozatgyártású tehergépkocsikon a hagyományos visszapillantókat helyettesítő digitális oldalsó tükrök. Ezek lényege, hogy a hatalmas tükröket kamerák váltják ki, két százalékkal csökkentve az üzemanyag-fogyasztást, ezek képe pedig nagy felbontású képernyőkön jelennek meg a fülkében. Ráadásul mindig az adott körülményekhez igazodva, tehát autópályán hosszú látómezővel, városi forgalomban széles látószöggel, míg éjszaka nagy kontraszttal. A Bosch EasyFit rendszerével pedig meglévő flották járműveire utólag is felszerelhetők a digitális tükrök. Míg a négy nagy látószögű kamerát alkalmazó rendszer 360 fokos képet nyújt a jármű környezetéről.

További vezetéstámogató újdonság az oldalsó radarok segítségével bekanyarodáskor a holttérben tartózkodó gyalogosokra, illetve kerékpárosokra figyelmeztető rendszer, a szintén radaros, körkörös holttérfigyelők, valamint az enyhe kormányerőket használó sávtartó segéd. A Bosch Servotwin elektrohidraulikus rásegítésű kormánymű pedig már az oldalszél hatásának kompenzálására is képes. Az elektromos hátsótengely-kormányzás (eRAS) a hátsó segédtengelyek mindig optimális bekormányzási szögének biztosításával csökkenti a fordulási kör sugarát és az abroncskopást.

Az egyre több vezetéstámogató, szórakoztató és információs rendszer könnyű, zavarásmentes használatához pedig a Bosch megalkotott egy digitális műszeregységet, amely az adott vezetési helyzetnek megfelelő fontossággal helyezi előtérbe a navigálási információkat, a kamerák képét vagy egyéb adatokat. Lényeg, hogy a járművezető mindig az éppen szükséges tájékoztatást kapja a műszeregységről.

Íme, a digitális járműkulcs a Boschtól. A nyitókód a felhőn keresztül érkezik a járművezető okostelefonjára és a jármű rendszerébe

Ma már azonban nemcsak a műszeregység digitalizálható, hanem a jármű kulcsa is! Nem tréfa, a Bosch ezt is megvalósította, mégpedig egy okostelefonos alkalmazás formájában. Nemcsak kényelmi előnyöket kínál, hanem biztonságosabb is, hiszen nem lehet ellopni és nem veszhet el. Működése egyszerű. Amikor a fuvarszervező hozzárendel egy tehergépkocsit és egy járművezetőt az adott feladathoz, a rendszer automatikusan generál egy kódot, amelyet elküld a járműnek és a gépkocsivezető okostelefonjának. Amikor a sofőr közelít a megadott teherautóhoz, az abba épített érzékelők fogadják az okostelefon jelét, és ha a digitális kulcs illik a digitális zárba, kinyílik az ajtó. Az sem jelent gondot, ha lemerül a vezető telefonja, ugyanis az NFC kommunikációs protokoll ilyenkor is működik, vagyis kinyílik az ajtó. Ha pedig elveszik a telefon vagy ellopják, akkor online érvényteleníthető a kód, és a flottamenedzser egy másik telefonra küldhet egy új kódot.

Bécsben az osztrák sárga angyalok már utánfutóval felszerelt elektromos kerékpárokkal érkeznek a helyszínre

A Bosch az áruszállító járművek villamosításában is élenjár, legyen szó bármilyen méretű, illetve kategóriájú eszközről. Jó példa erre a 48 voltos hajtáslánccal működő tehertricikli, amely sűrű városi környezetben gyors és rugalmas megoldás levelek vagy kisebb csomagok kézbesítéséhez. Az elektromos teherkerékpárok a Bosch Performance Line nevű, 63 newtonméter nyomatékú villanymotorjával nehezebb küldemények szállítására is alkalmasak, akár 180 kilométer hatótávolság mellett. Fedélzeti számítógépük pedig megkeresi a leggyorsabb útvonalat és ajánlást ad a fokozatválasztásra.

A Bosch elektromos tengelyével a fékezési energia jelentős része visszanyerhető a tehergépkocsikon, ami számottevő üzemanyag-megtakarítást eredményez

Az online vásárlás népszerűségének rohamos fejlődésével egyre nagyobb az igény a kishaszongépjárművek iránt, a városi csomagkiszállításhoz pedig ideális a tisztán elektromos hajtás, hiszen csendes, helyileg károsanyag-kibocsátástól mentes, míg az éjszakai telephelyi töltés után elegendő a hatótávolsága a napközbeni feladatok ellátásához. Ezért a Bosch kifejlesztett egy új, komplett elektromos hajtásláncot kifejezetten 2 és 7,5 tonna közötti össztömegű kisáruszállítókhoz. Az eCityTruck hajtáslánc kétféle kivitelben áll rendelkezésre, az egyik sebességváltóval, a másik anélkül. A koncepció lényege, hogy a villanymotort és a teljesítményelektronikát egy egységbe foglalja, ami a költségek szempontjából is hatékonyabb megoldást jelent. Továbbá a Bosch elektromos hajtásláncát a járműgyártók viszonylag könnyedén beültethetik a típusaikba, így gyorsan és egyszerűen megjelenhetnek a piacon elektromos kishaszonjárműveikkel.

A nehéz-tehergépkocsik számára pedig az elektromos tengelyt kínálja a Bosch. Ez a fékezési energiát elektromos árammá alakítva egy akkumulátorba táplálja vissza, innen pedig hűtőaggregát hajtására éppúgy hasznosítható a visszanyert energia, mint építőipari járműveknél az elindulás támogatására. Az elektromos tengely évente akár kilencezer liter üzemanyagot is megtakaríthat gépkocsinként.
A Bosch egy hőgazdálkodási rendszert is kifejlesztett elektromos járművek számára, amely az akkumulátorokban egyenletes hőeloszlást biztosítva 25 százalékkal is növelheti a hatótávolságot. A rendszer egyébként a hajtáslánc részegységeinek a hőmérsékletét is igyekszik optimális tartományban tartani.

A Bosch új, moduláris közös nyomócsöves befecskendezőrendszere akár nyolchengeres, 850 kilowatt teljesítményű dízelmotorokhoz is konfigurálható

Bármennyire is azt hallhatjuk mindenfelől, hogy az elektromos hajtásé a jövő, a jelen még a dízelmotoroké, legalábbis a tehergépkocsikban mindenképpen. A Bosch új AdBlue-adagoló rendszere, a Denoxtronic 2.2 evo rugalmasan konfigurálható, így üzemanyag-megtakarítást eredményez a használata. A kishaszonjárművekhez pedig a különösen kompakt Denoxtronic 6-5 rendszert kínálja a Bosch. Szintén újdonság a moduláris közös nyomócsöves befecskendezőrendszer (CRSN), amely a hagyományos rendszerekhez képest egy százalékkal csökkenti az üzemanyag-fogyasztást, üzemi élettartama pedig eléri az 1,6 millió kilométert, illetve a 15 ezer üzemórát. Még tovább mérsékelhető az üzemanyag-fogyasztás a Bosch igényvezérelt, változó szállítási kapacitású olajszivattyújával.
A Bosch ezenkívül földgázüzemű motorokhoz is kínál vezérlőegységet, részegységeket a befecskendezőrendszerhez és érzékelőket.
Ebből a rövid összefoglalóból is jól látszik, hogy mekkora változások előtt áll a haszonjárművek, sőt, az egész logisztika világa. Ennek a fejlődésnek az egyik legjelentősebb hajtómotorja pedig nem más, mint az úttörő megoldásairól régóta híres Bosch.

A közeljövőben egyre nagyobb teret hódítanak majd a városi közlekedésben a tisztán elektromos hajtású áruszállítók