Gyorsabb, éppen ezért nagyobb távolságokat lehet megtenni az úgynevezett pedelec kerékpárokkal, mint hagyományos társaikkal. Ahogy egyre inkább terjednek ezek az eszközök, a felhasználók közül is egyre többen szenvednek balesetet. De vajon valóban attól, hogy nagyobb sebességre képes? Felmerül a kérdés: veszélyesebb ez a jármű, mint a hagyományos kerékpár?
Bár az alapötlet, a villanymotorral (is) hajtott kerékpár már 1900 előtt létezett, a pedelec kerékpárok elterjedésére bő száz évet kellett várni. Az elmúlt másfél évtized azonban jelentős áttörést hozott az elektromos bringák piacán. Egyre több gyártó verseng a vásárlókért, ennek következtében minden évben egyre több ilyen járművet értékesítenek. Az elektromos kerékpárok térhódítása jelentős részben vállalatunknak köszönhető. A Bosch már több mint tíz éve fejleszt és gyárt ilyen hajtásrendszereket, vagy hozzá kapcsolódó kiegészítőket.
Több pedelec, több baleset?
Nem is csoda, hogy egyre több elektromos kerékpárt látni az utakon, hiszen akár munkába járunk, akár túrázni, sokkal gyorsabban haladhatunk, és így nagyobb távolságokat tehetünk meg ezzel az eszközzel. Ráadásul ezek segítségével még azok is könnyen meg tudnak küzdeni egy-egy nagyobb emelkedővel, akik nincsenek edzésben, vagy életkori sajátosságok miatt ez egyébként nagy kihívás lenne számukra. Amellett azonban, hogy rengeteg nyilvánvaló előnye van az elektromos kerékpároknak, egyre több hír érkezik a veszélyeiről is. A több baleset tehát a több járműből fakad.
Nézzük a tényeket!
A Bosch Research balesetkutató csoportja több statisztikát is készített, hogy kiderítse, valójában mennyire veszélyesek az elektromos bringák. A legpontosabban talán a 100 000 járműre eső balesetek száma adja vissza azt, hogy egy adott kategória mennyire veszélyes. Ez a mutató az elektromos kerékpárok esetében 212, miközben a hagyományos kerékpároknál 329! Jóval nagyobb arányban szenvednek tehát balesetet a hagyományos kerékpárt használók. Ez azért is érdekes, mert az elektromos kerékpárokkal alkalmanként négy-nyolc kilométerrel nagyobb távolságot tesznek meg a felhasználók, mint a hagyományos kétkerekűekkel.
Azt gondolhatnánk, hogy az elektromos bringát hajtók kihasználva a villanymotor előnyeit, jóval gyorsabban haladnak a többi kerékpároshoz képest. Valahol természetes is ez a gondolatmenet, hisz egy Bosch Performance Line CX eBike például már 75 Nm maximális nyomatékot és negyvenöt kilométer/órás sebességig képes biztosítani a felhasználóknak a rásegítést. Mégis, a Bosch kutatásából az derült ki, hogy az elektromos bringák használóira nem jellemző, hogy maximális sebességgel haladnának, sőt! A felmérés szerint átlagosan mindössze két kilométer/órával hajtanak gyorsabban, mint az elektromos rásegítés nélküli gépek használói.
Idősebbek szállnak nyeregbe
Ha most valaki hitetlenkedni kezdene, annak logikus magyarázattal szolgálunk a miérttel kapcsolatban. Egészen egyszerűen a legtöbb országban az idősebb korosztály kapott rá az elsők között az eBike élményre és az eszköz használói között jelenleg is felülreprezentált az idősebb generáció. Kifejezetten sok 60, vagy akár 65 év feletti gondolta úgy az elektromos kerékpárok megjelenése óta, hogy több évnyi, vagy akár évtizednyi kihagyás után újra nyeregbe pattan (és persze nem azért, hogy száguldozzon). Németországban a pedelec felhasználók fele 60 év feletti. A fentiek ismeretében nem is meglepő, hogy a közlekedési balesetet szenvedő, 65 év felettiek 15 százaléka hagyományos kerékpárt, 37 százaléka viszont elektromos bringát használt.
Újra kell tanulni bringázni
A technológia fejlődése sok mindenben megkönnyíti és biztonságosabbá teszi a kerékpárosok életét. Persze ez csak akkor igaz, ha megfelelően tudják használni a számukra új eszközöket, például a tárcsafékeket. A jelenlegi korszerű tárcsafékek sokkal nagyobb fékerőt képesek kifejteni, mint a korábban elterjedt fékrendszerek. Így aki sok év kihagyás után kezd el újra biciklizni, annak nem árt gyakorolnia, mielőtt kimerészkedik a forgalomba.
Az elektromos kerékpárok használói körében egy nagyon gyakori eset, amikor tapasztalatlanság, túl intenzív fékezés vagy a nagy sebesség miatt a járművel elcsúsznak, esetleg nekihajtanak valaminek. Az ilyen, „egyjárműves” balesetek aránya az elektromos rásegítésű bringáknál valamivel nagyobb, mint a hagyományos kerékpároknál. Ez azt mutatja, hogy a sok év kihagyás után újra kerékpározó idősebbek nem minden esetben tudják uralni, vagy megfelelően használni járművüket.
ABS-szel kevesebb lehet a baleset
Egyelőre kizárólag az elektromos kerékpároknál érhető el a blokkolásgátló fékrendszer, amelyet a motorkerékpárokra kifejlesztett változatból kiindulva alkotott meg a Bosch. Működésének lényege, hogy a rendszer nem engedi megcsúszni az első kereket, illetve elemelkedni a hátsó kereket egy erőteljes fékezés esetében. Hogy ez miért csak eBike kerékpárokon működik, arra egyszerű válasz adható. Mivel elektronikus megoldásról van szó, mindenképp szükség van egy áramforrásra, amit az eBike esetében a hajtáshoz is használt akkumulátor biztosít. E nélkül a rendszer üzemképtelen, hiszen a jeladó és a vezérlőszámítógép is árammal működik.
Ha mégis balesetet szenvednénk, akkor segíthet a Bosch Help Connect! A gépjárművekből már ismert szolgáltatás ugyanis hamarosan elérhető lesz az elektromos kerékpárokon is (magyarországi bevezetésének még nincs pontos dátuma). Vagyis, ha bajunk esne, a rendszer automatikusan segítséget hív, eljuttatva pontos tartózkodási helyünket is a mentőknek.
Akkor most veszélyes az eBike?
Összességében az elektromos kerékpárok további térnyerésére és ezáltal az ilyen járművekkel elszenvedett balesetek számának növekedésére kell számítani az elkövetkező években, egyszerűen azért, mert az eBike bringák egyre népszerűbbek. Azonban ahogy a fenti adatok is mutatják, az ilyen bringák nem rendelkeznek nagyobb baleseti potenciállal, mint a normál kerékpárok, vagyis nem veszélyesebbek! Persze tudni kell megfelelően használni őket, ezért még a tapasztaltabb kerékpárosoknak is azt javasolhatjuk, mielőtt kimerészkednek a forgalomba vagy nehezebb terepre indulnak, előtte gyakoroljanak nyugodt körülmények között. Az összeszokás ez esetben különösen fontos!