Skip to main content
 
Technológia

Villámrobogó

2020-09-08 No Comments 13 perc olvasási idő
Villámrobogó

Nem is csak villanyos, hanem egyenesen villámgyors a Bosch kerékagymotorjával felvértezett Niu robogó, amely egyértelműen a fenntartható városi közlekedés egyik királya.

Jó öt évvel ezelőtt a Gogoróval szinte egyszerre az egyik első okosrobogóként lépett piacra a kínai Niu, amely hazájában gyorsan a villanyos kismotorok egyik legnagyobb gyártójává fejlődött. Aktuális csúcsrobogójuk az NQI névre hallgat, annak is GT Pro változatát tettük próbára. Niu NQI GT Pro. Ugyan nem a frappáns neve miatt fogsz beleszeretni, azonban kívánság szerint takarékos, vagyis kimehetsz vele a világból, ráadásul praktikus elektromos jármű, mert szó szerint akárhol töltheted. Nem utolsó szempont, hogy a hátsó kereket hajtó Bosch kerékagymotorral mérgezett egér módjára lő ki minden zöld lámpánál. Vagyis előnyei közel sem merülnek ki a „zöld” (helyi károsanyag-kibocsátástól mentes) és hangtalan városi közlekedésben!

Mitől okos az okosrobogó?
A Niu eleve okosrobogónak készült, a tárgyak internetének egyik éllovasa – erről az oldaláról e bejegyzés párjában, az iot.boschblog.hu oldalon olvashattok hamarosan

Vérbeli techcégként nem aprózták el, az intelligens telematikai megoldások mellett az anyagválasztásban, műszaki megoldásokban is vissza kívánták adni a letisztult és elegáns forma által sugallt prémiumminőséget. A nagyszilárdságú acélból épülő vázát robotok hegesztik, erre szorgos kezek rögzítik az alumínium-titán ötvözet lengővillát, amely rendkívül erős, mégis pillekönnyű. Ennek is köszönhető, hogy akkumulátorokkal együtt is megáll 110 kilogramm alatt a tömege.

Bizony, többes szám! Ugyanis egy akkumulátor lapul a taposólemez alatt, valamint egy második hatótáv- és teljesítménynövelőt cipelhetünk a nyereg alatt is. Az akkumulátorokat a tárolójuk fedele rögzíti a helyükre, így azok szerszámok nélkül, másodpercek alatt kivehetők. Ez számtalan előnyt kínál, például be-/fel/-/leviszed a lakásba, irodába, és ott a hálózati töltővel egy sima 230 voltos elektromos csatlakozóról „tankolsz”. A futárcég ugyanezzel a töltővel és a hozzá elérhető elosztóval egyszerre két csereakkut tölthet a telephelyén. Amíg a bokszkiállás során bemegy átvenni a frissen kisült pizzákat a kiszállító, addig a szervizcsapat mindkét akkumulátort kicseréli egy-egy teletöltöttre. Így közel végtelen mennyiségű kilométert megtehetnek egy műszakban.

Két tizenegy kilogramm tömegű akkumulátor hajtja, ezeknek mindössze 2,1 kilowattóra a kapacitásuk. Itt szó sincs a villanyautókat jellemző 300-800 volt feszültségről, mindössze hatvannal működik a rendszer

Két tizenegy kilogramm tömegű akkumulátor hajtja, ezeknek mindössze 2,1 kilowattóra a kapacitásuk. Itt szó sincs a villanyautókat jellemző 300-800 volt feszültségről, mindössze hatvannal működik a rendszer

Az ülés alatti energiatárolót akár ki is veheted, és az ábécéig elszaladhatsz egy akkuval, akkor legalább nem kell a görögdinnyét hátizsákban hazavinned. De ez botorság lenne! Kapható hozzá gyári doboztartó és hátsó doboz, szinte mindegyik hazai példány így gördül ki a kereskedés udvaráról. Ám nem a praktikum miatt kell a hátsó doboz és a második energiatároló! A kétszeres a hatótávolság és sport üzemmód is csak két akkuval elérhető…

Nagyobbacskák, 12 colosak a kerekek és elöl-hátul kettős hidraulikus lengéscsillapítás igyekszik legyőzni az úthibákat. Sajnos itthon többségében mégis ezek nyernek, így alapvetően rázós az élmény. Sima felületen viszont rendkívül jókat lehet(ne) vele robogózni!

Nagyobbacskák, 12 colosak a kerekek és elöl-hátul kettős hidraulikus lengéscsillapítás igyekszik legyőzni az úthibákat. Sajnos itthon többségében mégis ezek nyernek, így alapvetően rázós az élmény. Sima felületen viszont rendkívül jókat lehet(ne) vele robogózni!

Bizony, sportmód! A három menetmód (takarékos, dinamikus és sportos) között a jobb hüvelykujjunkkal tudunk váltani, a plusz vagy a mínusz kapcsoló hosszú nyomásával. Ezek a maximális teljesítményt, a gázreakciókat és a maximális sebességet is befolyásolják. Ha nem akarunk a világ végére is elrobogni vele, akkor szigorúan csak a két izgalmasabb módot szabad használni. A takarékos fokozat remek megoldás olyanoknak, akik csak először ismerkednek a jármű képességeivel, azonban a városi forgalom ritmusához legalább a dinamikus programot érdemes választani. Sportmódban pedig nemhogy tartani, hanem diktálni lehet a tempót, legalábbis gyorsulás tekintetében.

Ride #likeabosch: a motor névleges teljesítménye csupán 3 kilowatt, míg a hatásfoka 89 százalék, vagyis különösen gazdaságosan üzemelhet. Ám ha kell, szédítő tempót diktál – kívánságra az összes nyomatékot szempillantás alatt rászabadítja az útra

Ride #likeabosch: a motor névleges teljesítménye csupán 3 kilowatt, míg a hatásfoka 89 százalék, vagyis különösen gazdaságosan üzemelhet. Ám ha kell, szédítő tempót diktál – kívánságra az összes nyomatékot szempillantás alatt rászabadítja az útra

A 3,5 kilowatt állandó teljesítményt akár fél órán keresztül képes tartani a Bosch villanymotor. Bár a Niu rendelkezik a gázállást rögzítő „sebességtartóval”, elég életszerűtlen egy robogótól, hogy 30 percig folyamatosan nyélgázon menjen. Teljesítménye nem tűnik soknak, ám a bőséges forgatónyomaték és az erőforrás rendkívül kifinomult szabályozása miatt városban könnyedén lepipál bármit. A szénkefe nélküli, tehát kopó-fogyó alkatrészt nélkülöző elektromos motor mezőorientált, avagy vektoros szabályozású. Ez a mikroprocesszoros vezérlés a váltakozó áramú villanymotorokhoz kidolgozott elv, amely lehetővé teszi a rendkívül dinamikus gyorsítást és lassítást, valamint a nyugodtabb pillanatokban bőséges hatótávot biztosít.

Kulcs elfordít, zöld gomb hosszan megnyom, és készen állunk az élményekre. Rettentő hasznos ez a menetkapcsoló, ugyanis egyébként nem tudnád a hangtalan robogóról, hogy mikor ugrásra kész. A markolat egy figyelmetlen megcsavarására szó szerint elrepülhet a gép!

Kulcs elfordít, zöld gomb hosszan megnyom, és készen állunk az élményekre. Rettentő hasznos ez a menetkapcsoló, ugyanis egyébként nem tudnád a hangtalan robogóról, hogy mikor ugrásra kész. A markolat egy figyelmetlen megcsavarására szó szerint elrepülhet a gép!

ATTGATT, azaz MMM

Nézd már, hogy beöltözött a robogózáshoz! All the gear all the time – mondja ki a hosszú életre vágyó motorosok alapszabálya. A hazai interneten sajnos nem találni erre magyar megfelelőt, ezért most alkotunk egy könnyen megjegyezhetőt: Mindig Minden Motyó! A regula értelme egyszerű, ha motorizált kétkerekűre ülsz, viseld az összes védőfelszerelést. Magyarázata még annál is magától értetődőbb: amit szeretnél megtartani, azt minden esetben védd meg! Nagyon divatos a nyitott elejű (jet) sisak, csak egy elég kiforduló autót negyvennél lefejelve az egész állkapcsodat újra kell építeni. Bizony, melegben elég lehetne egy póló is, ám egy kaviccsal gazdagon felszórt kanyar után nagyon fájdalmas a csupasz karodon csúszni az úton. Kérdezhetnénk, hogy minek a protektoros kesztyű, ám a kézfejek, a csukló a leggyakrabban sérülő részeink közé tartoznak. Szinte végtelenül gazdag a termékkínálat, ma már mindenből lehet számtalan különböző stílusút találni. Vagyis még a saját biztonságodat sem kell feláldozni azért, hogy a kávézó előtt te szállhass le a legmenőbb cuccokban. Tessék Mindig Minden Motyót viselni!

A műszeregységen elég sok minden látható – pedig a sebességmérőn és az alsó gazdaságossági mutatón kívül igazából semmire nincs szükséged

A műszeregységen elég sok minden látható – pedig a sebességmérőn és az alsó gazdaságossági mutatón kívül igazából semmire nincs szükséged

A tempósabb üzemmódokat kihasználva különösen örömteli, hogy elég hatékony a fékrendszer. Robogóknál nem általános, hogy elöl-hátul tárcsafék lassítja a gépet, ráadásul az elektronikus vezérlésű fékrendszer kombinált, vagyis mindkét fékkar a jármű mindkét végére hat. A hidraulikus rendszerben a féknyomás továbbításáról Bosch fékfolyadék gondoskodik! Természetesen a sebességcsökkentők arzenáljában a fékenergia-visszanyerés is megtalálható, ami átlagosan hat százalékkal növeli meg a hatótávot. Így földönfutóként (e-takarékos módban) elképzelhetetlen távolságot, akár 150 kilométert megtehetünk vele – igaz, maximum 45 kilométer/órával. Míg igencsak sportosan közlekedve is 80 kilométert is meghaladó útszakasz királya lehetünk. Drasztikus a különbség a gép két arca között, egyik a spórolós városi felfedező, a másik a villámok megzabolázója. És mindkettő lényegesen fenntarthatóbb urbánus életteret ígér annál, mint amikor mindig mindenki másfél tonna acéllal megy még az újságoshoz is.

Villámrobogó