A jövő autója volt a főszereplő a közelmúltban a Jazzy Rádió Millásreggeli című műsorában. A műsorvezetők beszélgetőpartnere pedig Gergen Péter, a Bosch Budapesti Fejlesztési Központjának elektromobilitásért felelős vezetője volt.
A két műsorvezető, Mihálovits András és Kántor Endre első kérdése rögtön arra vonatkozott, hogy milyen is lesz az autózás jövője? Bár a felütés viccesre sikeredik, az üzemanyaghelyzet alakulása kapcsán gyorsan elhangzik, hogy az elektromobilitás nemcsak szexi, hanem nagyon aktuális téma is.
A Bosch egyik jelentős fejlesztési területe kapcsán Gergen Péter kollégánk kiemeli, hogy ez az a megatrend, ami valóban fókuszba került az elmúlt években, az utóbbi hónapokban pedig különösen. A Budapesti Fejlesztési Központ mérnökei négy éve kezelik kiemelt területként az elektromobilitást, ma pedig már többszáz szakember dolgozik a különböző innovációkon.
A beszélgetés során gyorsan felmerül a műsorvezetők részéről, amit általában az emberek nagy része megfogalmaz az elektromos járművekkel kapcsolatban: kompromisszumokra van szükség, bizonyos esetekben komoly tervezésre – például egy hosszabb utazás során. Gergen Péter kiemeli, hogy a terület egyik legfontosabb kérdése ma nem az, hogy mit tudnak az akkumulátorok, hanem inkább az, hogyan használjuk ki hatékonyan a bennük tárolt energiát. „Ezért határoztunk meg két fontos kérdést. Az első, hogy hogyan tudunk a leghatékonyabbak lenni és a lehető legtávolabb jutni adott mennyiségű energia felhasználásával? A második pedig, hogy hogyan tudjuk ezt a technológiát a lehető legkedvezőbb áron biztosítani ügyfeleinknek? És bár ez elsőre gazdasági kérdésnek tűnik, valójában legalább akkora környezetvédelmi jelentőséggel is bír” – mutatott rá Gergen Péter.
Az elmondottakból persze rögtön adódik a műsorvezetői kérdés: mikorra születhetnek válaszok a két említett kérdésre. Kollégánk ezzel kapcsolatban felhívja a figyelmet arra, hogy ez egy folyamat, de a Bosch mostani becslései azt mutatják, hogy 2035-re már az újonnan üzembe helyezett járművek 60 százaléka lehet tisztán elektromos. Ez egyben azt is jelenti, hogy a következő 10 esztendőben meglesznek a megoldások azokra a problémákra, ami ma még az emberek számára az élményt csorbítja. E mellett pedig az is fontos, hogy a Bosch folyamatosan vizsgálja az alternatív megoldások megvalósíthatóságát, sőt a meglévő technológiák tisztábbá tételének lehetőségeit is. Ez a téma az interjú egy későbbi pontján még előkerül.
A következő kérdés viszont már a konkrétumokat firtatja, vagyis azt, hogy min dolgoznak a budapesti mérnökök? Gergen Péter kollégánk válaszából kiderül, hogy a Bosch mérnökei a Gyömrői úton található fejlesztési komplexumban az elektromos kerékpároktól a tehergépjármű-meghajtásokig szinte mindennel foglalkoznak. Ezen a ponton kell kiemelni egy fontos gondolatot, hiszen elhangzik az is, hogy a fejlesztés mellett nagy hangsúly van a kutatáson is. Ez azt jelenti, hogy a mérnökök új ötleteket próbálnak megvalósítani, vagyis a magyar kreativitás az elektromos járművek fejlesztése kapcsán is teret nyer a Boschnál!
És akkor kanyarodjunk vissza egy picit a belső égésű erőforrásokra. A kérdezők részéről újra felmerül a téma: ha ennyire egyértelmű az irány, miért van értelme mégis ezzel foglalkozni? Gergen Péter szakmai válasza meglepő adatokkal szolgál. Az autóipari gyártók kapacitását látva, több mint 20 évre lenne szükség, hogy a ma forgalomban lévő járműveket elektromosra cseréljük. Persze csak akkor, ha holnaptól már csak elektromos autók készülnének. Ennek fényében az a valószínűbb, hogy a következő 30-50 évben ez a technológia még biztosan velünk lesz. Az olyan cégeknek, mint a Bosch, az is a feladata, hogy addig is tisztábbá tegyék ezeket az erőforrásokat.
A beszélgetés végén természetesen felmerül az üzemanyagcella is. A sok helyen sokat kritizált technológia kapcsán Gergen Péter konkrétumokkal szolgál. Az első piaci kereskedelemben is elérhető Bosch-rendszer 2023-ban debütál és ezen a budapesti mérnökök is gőzerővel dolgoznak. És bár természetesen konkrétumokat nem árulhat el a Budapesti Fejlesztési Központ elektromobilitásért felelős vezetője, azt azért elmondja, hogy teherautókban debütál a Bosch üzemanyagcella.