Skip to main content
 

A jövő autója volt a főszereplő a közelmúltban a Jazzy Rádió Millásreggeli című műsorában. A műsorvezetők beszélgetőpartnere pedig Gergen Péter, a Bosch Budapesti Fejlesztési Központjának elektromobilitásért felelős vezetője volt.

Gergen Péter a Bosch Budapesti Fejlesztési Központjának elektromobilitásért felelős vezetője

A két műsorvezető, Mihálovits András és Kántor Endre első kérdése rögtön arra vonatkozott, hogy milyen is lesz az autózás jövője? Bár a felütés viccesre sikeredik, az üzemanyaghelyzet alakulása kapcsán gyorsan elhangzik, hogy az elektromobilitás nemcsak szexi, hanem nagyon aktuális téma is.

A Bosch egyik jelentős fejlesztési területe kapcsán Gergen Péter kollégánk kiemeli, hogy ez az a megatrend, ami valóban fókuszba került az elmúlt években, az utóbbi hónapokban pedig különösen. A Budapesti Fejlesztési Központ mérnökei négy éve kezelik kiemelt területként az elektromobilitást, ma pedig már többszáz szakember dolgozik a különböző innovációkon.

A Budapesti Fejlesztési Központban évek óta zajlik a fejlesztés

A Budapesti Fejlesztési Központban évek óta zajlik a fejlesztés

A beszélgetés során gyorsan felmerül a műsorvezetők részéről, amit általában az emberek nagy része megfogalmaz az elektromos járművekkel kapcsolatban: kompromisszumokra van szükség, bizonyos esetekben komoly tervezésre – például egy hosszabb utazás során. Gergen Péter kiemeli, hogy a terület egyik legfontosabb kérdése ma nem az, hogy mit tudnak az akkumulátorok, hanem inkább az, hogyan használjuk ki hatékonyan a bennük tárolt energiát. „Ezért határoztunk meg két fontos kérdést. Az első, hogy hogyan tudunk a leghatékonyabbak lenni és a lehető legtávolabb jutni adott mennyiségű energia felhasználásával? A második pedig, hogy hogyan tudjuk ezt a technológiát a lehető legkedvezőbb áron biztosítani ügyfeleinknek? És bár ez elsőre gazdasági kérdésnek tűnik, valójában legalább akkora környezetvédelmi jelentőséggel is bír” – mutatott rá Gergen Péter.

Gergen Péter egy korábbi rendezvényen beszél a Bosch elektromobilitási fejlesztéseiről a Budapesti Fejlesztési Központban

Gergen Péter egy korábbi rendezvényen beszél a Bosch elektromobilitási fejlesztéseiről a Budapesti Fejlesztési Központban

Az elmondottakból persze rögtön adódik a műsorvezetői kérdés: mikorra születhetnek válaszok a két említett kérdésre. Kollégánk ezzel kapcsolatban felhívja a figyelmet arra, hogy ez egy folyamat, de a Bosch mostani becslései azt mutatják, hogy 2035-re már az újonnan üzembe helyezett járművek 60 százaléka lehet tisztán elektromos.  Ez egyben azt is jelenti, hogy a következő 10 esztendőben meglesznek a megoldások azokra a problémákra, ami ma még az emberek számára az élményt csorbítja. E mellett pedig az is fontos, hogy a Bosch folyamatosan vizsgálja az alternatív megoldások megvalósíthatóságát, sőt a meglévő technológiák tisztábbá tételének lehetőségeit is. Ez a téma az interjú egy későbbi pontján még előkerül.

A következő kérdés viszont már a konkrétumokat firtatja, vagyis azt, hogy min dolgoznak a budapesti mérnökök? Gergen Péter kollégánk válaszából kiderül, hogy a Bosch mérnökei a Gyömrői úton található fejlesztési komplexumban az elektromos kerékpároktól a tehergépjármű-meghajtásokig szinte mindennel foglalkoznak. Ezen a ponton kell kiemelni egy fontos gondolatot, hiszen elhangzik az is, hogy a fejlesztés mellett nagy hangsúly van a kutatáson is. Ez azt jelenti, hogy a mérnökök új ötleteket próbálnak megvalósítani, vagyis a magyar kreativitás az elektromos járművek fejlesztése kapcsán is teret nyer a Boschnál!

A Bosch az elektromos hajtás mellett a belső égésű motorokhoz kapcsolódó fejlesztéseket is fontosnak tartja

A Bosch az elektromos hajtás mellett a belső égésű motorokhoz kapcsolódó fejlesztéseket is fontosnak tartja

És akkor kanyarodjunk vissza egy picit a belső égésű erőforrásokra. A kérdezők részéről újra felmerül a téma: ha ennyire egyértelmű az irány, miért van értelme mégis ezzel foglalkozni? Gergen Péter szakmai válasza meglepő adatokkal szolgál. Az autóipari gyártók kapacitását látva, több mint 20 évre lenne szükség, hogy a ma forgalomban lévő járműveket elektromosra cseréljük. Persze csak akkor, ha holnaptól már csak elektromos autók készülnének. Ennek fényében az a valószínűbb, hogy a következő 30-50 évben ez a technológia még biztosan velünk lesz. Az olyan cégeknek, mint a Bosch, az is a feladata, hogy addig is tisztábbá tegyék ezeket az erőforrásokat.

Gergen Péter azt is elárulta, hogy jövőre már az első Bosch üzemanyagcella is kereskedelmi forgalomba kerül

Gergen Péter azt is elárulta, hogy jövőre már az első Bosch üzemanyagcella is kereskedelmi forgalomba kerül

A beszélgetés végén természetesen felmerül az üzemanyagcella is. A sok helyen sokat kritizált technológia kapcsán Gergen Péter konkrétumokkal szolgál. Az első piaci kereskedelemben is elérhető Bosch-rendszer 2023-ban debütál és ezen a budapesti mérnökök is gőzerővel dolgoznak. És bár természetesen konkrétumokat nem árulhat el a Budapesti Fejlesztési Központ elektromobilitásért felelős vezetője, azt azért elmondja, hogy teherautókban debütál a Bosch üzemanyagcella.

A millásreggeli adásának meghallgatásaA millásreggeli adásának meghallgatása